همشهری آنلاین: بهداد سلیمی در رقابت‌های دسته فوق سنگین المپیک رکورد یک ضرب را شکست،‌ اما در حرکت دو ضرب با ناداوری دستش از مدال کوتاه ماند.

Behdad Salimi

شبی که بهداد سلیمی، قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان با شکستن رکوردهای یکضرب جهان والمپیک در ریو کاروان ورزش کشور را به کسب یک نشان ارزشمند دیگرامیدوار کرده بود، هیات ژوری و گروه داوری که قضاوت رقابت دسته فوق سنگین را برعهده داشتند، درحرکت دوضرب با قضاوتی کاملا ناعادلانه و پیش چشم همه حاضرین حق بهداد سلیمی و تیم ملی وزنه برداری ایران را ناحق کرد و با ناداوری موجب حذف ملی‌پوش شایسته وزنه‌برداری ایران از گردونه مدالی بازی‌های المپیک 2016 ریو در دسته فوق سنگین شد.


به گزارش روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری، یازدهمین روز بازی‌های المپیک 2016 ریو و آخرین روز رقابت‌های وزنه‌برداری با رقابت دسته فوق سنگین گروه (A) با حضور 11 وزنه‌بردار از ساعت 2:45 بامداد چهارشنبه 27 مرداد برگزار شد. رقابتی که اگر چه برای وزنه‌برداری ایران درابتدا با امیدواری و رکوردشکنی بهداد سلیمی، قهرمان فوق سنگین جهان والمپیک همراه بود ، اما درنهایت و پس از شروع حرکت دوضرب با ناداوری و حق‌کشی که گروه داوری و هیات ژوری مسابقات در حق ملی‌پوش فوق سنگین کشورمان روا داشتند، پایانی تلخ و تاثربرانگیز را برای مردم ایران و کاروان ورزش کشور به دنبال داشت.

"روبن الکسانیان" و "گور میناسیان" از ارمنستان، "فرناندو ساراویا ریس" از برزیل، "لاشا تالاخادزه" و "ایراکلی تورمانیدزه" از گرجستان، "هوجا محمد تویچیف" از ترکمنستان، "آلمیر ولاگیچ" از آلمان، "احمد محمد" از مصر، "جیری اورساگ" از جمهوری چک و"مارت سیم" از استونی وزنه‌برداران فوق سنگینی بودند که رقبای بهداد سلیمی دراین دوره از پيكارها به شمار می‌رفتند. رقبایی که بهداد در حرکت یک ضرب با ثبت وزنه 216 کیلوگرمی همه آنها را پشت سر گذاشت، اما در حرکت دو ضرب با ناداوری و حق کشی یکی پس از دیگری فرصت را غنیمت شمرده و از سلیمی فاصله گرفتند.

  • عملکرد بهداد سلیمی در حرکت یک ضرب:

بهداد سلیمی در حرکت یک ضرب ابتدا وزنه 206 کیلوگرم را مهار کرد تا در حرکت دوم با ثبت وزنه 211 کیلوگرم چشم به رقابت با تالاخادزه گرجستانی، جدی‌ترین رقیبش در حرکت سوم و پایانی خود داشته باشد. سلیمی در مرتبه سوم حرکت یک ضرب خود 216 کیلوگرم را به ثبت رساند تا ضمن صدر نشینی در دسته فوق سنگین، رکورد جهان و المپیک را شکسته و به نام خود در رنکینگ جهانی ثبت کند.

پس از بهداد سلیمی "لاشا تالاخادزه " از گرجستان با 215 کیلوگرم به جایگاه دوم دست یافت، گور میناسیان ارمنستاني نیز باثبت وزنه 210 کیلوگرمی عنوان سومی را در این حرکت به خود اختصاص داد.

  • عملکرد بهداد در حرکت دو ضرب:

بهداد سلیمی در حرکت دو ضرب اگر چه دو بار پیاپی با بالابردن وزنه 245 کیلوگرمی سعی داشت در مجموع سکوی نخست یا حداقل نایب قهرمانی المپیک را به خود اختصاص دهد، اما هیأت ژوری و گروه داوری دو بار در حرکات اول و دوم دو ضرب با ناداوری به حرکت صحیح بهداد چراغ قرمز به معنی خطا دادند تا به ناحق دست ملی‌پوش توانمند کشورمان را از رسیدن به مدال کوتاه کنند.

هیأت ژوری در نهایت نیز به هدف خود رسید و با خطا شدن حرکت سوم دو ضرب بهداد سلیمی، دست رکورددار یک ضرب جهان و المپیک از مدال مجموع بازی‌های المپیک 2016 ریو دور شود.

در پایان حرکت دوضرب "لاشا تالاخادزه" از گرجستان با ثبت رکورد 258 کیلوگرم و مجموع 473 کیلوگرم به مدال طلای این دسته رسید و رکورد مجموع جهان و المپیک را که به حسین رضازاده تعلق داشت، به میزان یک کیلوگرم ارتقاء داد.

مدال نقره این دسته به "گور میناسیان" از ارمنستان تعلق یافت. او در حرکت دو ضرب 241 کیلوگرم را بالای سر برد و در مجموع با ثبت رکورد 451 کیلوگرم به نایب قهرمانی رسید.

"ایراکلی تورمانیدزه"، دیگر نماینده گرجستان در این دسته با مجموع 448 کیلوگرم سوم شد و به مدال برنز رسید.

  • نتایج وزنه‌برداران برتر دسته 105+ کیلوگرم:


1-لاشا تالاخادزه از گرجستان: با رکورد 215 کیلوگرم یک ضرب، 258 کیلوگرم دو ضرب و مجموع 473 کیلوگرم (مدال طلا)


2-گور میناسیان از ارمنستان: با رکورد 210 کیلوگرم یک ضرب، 241 کیلوگرم دو ضرب و مجموع 451 کیلوگرم (مدال نقره)


3-ایراکلی تورمانیدزه از گرجستان: با رکورد 207 کیلوگرم یک ضرب 241 کیلوگرم دو ضرب، و مجموع 448 کیلوگرم (مدال برنز)

 

کد خبر 343465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha