چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ژان دورینگ، موسیقی پژوه نواحی و کلاسیک ایرانی به همراه ساسان فاطمی،آرش محافظ و آروین صداقت‌کیش آلبوم«بزم دور» به آهنگسازی سعید کردمافی و علی کاظمی را مورد نقدو بررسی قرار خواهند داد.

 روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران ضمن اعلام این خبر زمان برگزاری این نشست را ساعت ۱۹ روز ۳۱ مرداد در سالن گوشه این فرهنگسرا عنوان کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین آلبوم «بزم دور» که بعد از آلبوم «بداهه‌سازی» کردمافی و کاظمی منتشر شده ، اثری به سبک موسیقی سنتی ایرانی است. این آلبوم سه قطعه یا سه مجلس دارد و از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است. قطعات آن «قطعه وشنوک»، «تصنیف بازآ» و «تصنیف قدح» در دستگاه‌ها و گوشه‌های مختلف موسیقی دستگاهی ایرانند و وجه اشتراک این سه قطعه، بیات ترک است.

ترانه‌های آلبوم«بزم دور»سروده عطار نیشابوری، ابوالقاسم فردوسی، ملک الشعرای بهار، خواجوی کرمانی، سعدی و مولانا هستند و سامر حبیبی، علی کاظمی، سعید کردمافی، سعید نایب محمدی‌ و فرید خردمند با کمانچه، تنبک و دایره، عود، سنتور و تار در این آلبوم به نوازندگی پرداخته‌اند.

بداهه‌سازی و توجه به امکانات فراموش شده موسیقی ایرانی، از جمله مقام، از ویژگی‌های «بزم دور» است. همچنین در تلفیق شعر و موسیقی تلاش شده از همه ابیات یک غزل استفاده نشود تا ساختارهای ریتمیک ملودی تکراری نشود. به جای آن، دو سه بیتی شعر از اوزان عروضی مختلف انتخاب شده تا تحرک ملودیک موسیقی افزایش یابد. بخش‌های ضربی و غیرضربی موسیقی در آلبوم «بزم دور» درهم تنیده شده‌اند و ساز و آواز نیز به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگ موسیقی دستگاهی، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

آلبوم بزم دور را می‌توان در مجموعه موسیقی‌هایی قرار داد که با آلبوم سرخانه و ایده موسیقایی دکتر ساسان فاطمی درباره موسیقی دوران میانه ایران و نواهای مربوط به دوران عبدالقادر مراغه‌ای مرتبط است.

کد خبر 343430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha