دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

روزانه ۸ نفر بر اثر مصرف مواد‌مخدر در کشور جانشان را از دست می‌دهند.

اعتیاد

 سخنگوي وزارت بهداشت با اعلام اين خبر درباره مرگ با مواد‌مخدر گفت: از نظر بار بيماري‌ها، اعتياد به مواد‌مخدر چهارمين رتبه را در كشور دارد و بيماري‌هاي قلبي و عروقي، تصادفات و سرطان عوامل اوليه مرگ در كشور به‌حساب مي‌آيند، اما بايد توجه كرد كه در زمينه بيماري‌هايي كه بيشترين سال‌هاي از‌دست‌رفته عمر را در بر دارند، تصادفات، رتبه اول را به خود اختصاص مي‌دهد و بعد از آن بيماري‌هاي قلبي - عروقي، افسردگي و اعتياد قرار دارند.

ايرج حريرچي با بيان اينكه از نظر بار بيماري‌ها در مردان 18الي 30ساله اعتياد، رتبه دوم را به‌خود اختصاص مي‌دهد، توضيح داد: براساس گزارش سازمان پزشكي قانوني روزانه 8نفر در كشور به‌دليل اعتياد مي‌ميرند و 65درصد كساني كه مبتلا به ويروس HIV بوده‌اند از مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر هستند. 50درصد مصرف‌كنندگان تزريقي مواد‌مخدر مبتلا به هپاتيت C بوده و 14درصد معتادان تزريقي نيز HIV دارند.

  • ناخالصي در مواد‌مخدر

ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام كرد كه مرگ با علائم مسموميت با سرب در بين معتادان افزايش يافته است. افزودن ناخالصي‌هاي خطرناك به‌دليل زياده‌طلبي و سودجويي سوداگران مرگ و قاچاقچيان موادمخدر در ماه‌هاي اخير باعث مسموميت‌هاي شديد در مصرف‌كنندگان شده است؛ به‌طور مثال ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به نقل از رحمان‌دوست، استاد دانشگاه شهيد بهشتي اعلام كرد كه ناخالصي مرگ‌آفرين لوله بازكن به مواد‌مخدر شيشه اضافه شده است.

در پي گسترش سياست‌هاي مبارزه با ورود پيش‌ساز‌هاي اين ماده و برخورد مستمر با توليدكنندگان و بستن آشپزخانه‌هاي متعدد، قيمت شيشه در سال اخير ۵ برابر افزايش يافت و اين تغيير باعث شد كه خيلي‌ از معتادان وسعشان به خريد اين ماده مخدر نرسد؛ بنابراين بنا بر پيش‌بيني‌ها به سوي ماده مخدر تزريقي هروئين روي بياورند و قيمت اين ماده مخدر نيز چند‌ماه بعد سربه‌فلك بكشد.

هروئين از 6به 25هزار تومان رسيد در نتيجه معتادان دست از پا درازتر به سوي همان ماده مخدر سنتي رو بياورند. اگرچه تاكتيك‌هاي جنگ نرم توسط مافياي مواد‌مخدر، تغيير كرده و به‌دنبال صنعتي كردن ماده مخدر معتادان به جاي سنتي است؛ اما گراني مواد‌مخدر پرمصرف، آنها را به سمت ماده مخدر قديمي (ترياك) كشاند.

قاچاقچيان مواد‌مخدر براي سود بيشتر شروع به اضافه كردن ناخالصي‌هاي مرگ‌آور و جديد در ترياك كردند؛ در نتيجه كساني كه با علائم مسموميت باسرب بودند بيشتر به بيمارستان‌ها و در نهايت به پزشكي قانوني مراجعه كردند. به گزارش پزشكي قانوني در 50مورد از اين گزارش‌هاي اخير، علت مراجعه، بيماري‌هاي ناشي از مصرف ترياك به‌دليل استعمال ترياك نامرغوب بوده است. در اين ماده مخدر، از روغن سوخته ماشين استفاده شده كه سياه‌رنگ و سنگين بوده، اما به‌دليل وجود مقادير زيادي سرب، باعث كاهش سطح هوشياري افراد، نارسايي كبدي و حتي مرگ مصرف‌كننده شده است.

چندي پيش محمدرضا قديرزاده، عضو گروه مطالعات اعتياد مركز تحقيقات پزشكي قانوني با ارائه آخرين آمار از مرگ‌ومير ناشي از مصرف سرب به روش ذكر شده گفت: «در پي اعلام هشدارهاي مكرر در اين زمينه، شاهد فوت 8نفر در اثر مسموميت با سرب در شهر تهران بوده‌ايم.» اين در حالي است كه به‌علت عدم‌امكان تشخيص صحيح مسموميت با سرب در ساير شهرهاي كشور، امكان تعيين علت فوت دقيق بر اثر اين مسموميت وجود نداشته و آمار دقيق كشوري آن قابل احصا نيست.

دليل فوت بيشتر اين افراد آنسفالوپاتي ناشي از مسموميت با سرب است. علائم مسموميت مزمن با سرب شامل كم‌خوني، ضعف و بي‌حالي، درد شكم، يبوست مزمن، دردهاي استخواني و مفصلي و حتي ضعف عضلاني است. تشخيص قطعي مسموميت با سرب با انجام آزمايش تشخيص با تعيين سطح سِرُمي در خون است.با توجه به گزارش‌هاي وزارت بهداشت، پزشكي قانوني و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به‌نظر مي‌رسد مرگ در اثر سوء مصرف مواد‌مخدر، به مرگ ناشي از مصرف مواد‌مخدر ناخالص در حال تغيير است.

کد خبر 343334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha