یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن حتی پس از وقوع فاجعه‌بارترین قتل‌عام با سلاح سرد پس از جنگ جهانی دوم،‌ همچنان کم‌جرم‌ترین کشور جهان باقی مانده‌است.

ژاپن

براساس گزارش ديسكاوري، آخرين كشتار با چاقو در ژاپن كه منجر به مرگ 19 نفر شد، بزرگترين قتل عام در تاريخ كل اين كشور محسوب مي‌شود. اين تراژدي ژاپن را بهت‌زده كرد، كشوري كه از كمترين آمار قتل در جهان برخوردار است. در حقيقت ميزان جنايت در ژاپن طي 60 سال گذشته به شكلي ثابت كاهش يافته‌است.

پژوهش‌ها نشان مي‌دهند چندين عامل در پايين بودن سطح جنايت در ژاپن نقش دارند، كه بنيان و ريشه آن گرايش قدرتمند فرهنگي براي انفعال و عدم خشونت است. در جامعه ژاپني، خشم و خشونت رفتاري خجالت‌آور محسوب مي‌شود و همين موضوع بر اعتبار شرافت شخصي و پروتوكل‌هاي اجتماعي پيچيده مي‌افزايد. برخي از متخصصان ادعا مي‌كنند اين سنت‌ها پس از جنگ جهاني دوم در ژاپن قدرت بيشتري گرفتند، دوراني كه ژاپني‌ها پس از مواجه‌شدن با عواقب انفجارهاي اتمي در هيروشيما و ناكازاكي از خشونت فاصله گرفتند.

ژاپن همچنين تا حدي قابل توجه جامعه خود را از شر هرنوع سلاح گرمي رها كرده‌است. براساس گزارش‌هاي سازمان ملل و دانشگاه شيكاگو،‌ از هر 175 خانواده ژاپني تنها يك خانواده داراي سلاح گرم هستند، در مقايسه بهتر است بدانيد در آمريكا از هر سه خانواده يك خانواده داراي سلاح گرم است. همچنين نوع سلاح‌هاي مجاز در ژاپن نيز به شدت محدود است و مقررات سختگيرانه‌اي درباره آن وجود دارد و حمل بيشتر اسلحه‌ها در ژاپن غيرقانوني است. خريد يك اسلحه در ژاپن نيازمند طي كردن مراحل بسيار دشوار استعلام سابقه و گذراندن كلاس‌هاي طولاني ايمني در هر سه سال يكبار است.

سيستم قضايي اين كشور نيز تاثير به‌سزايي در پايين نگه داشتن سطح جرم در ژاپن دارد. در واقع ممكن است اين آمار غيرواقعي و مشكوك به نظر بيايند: به گفته مقامات قضايي ژاپن، پليس اين كشور 98 درصد از پرونده‌هاي قتل را حل كرده و 99 درصد از مضنوناني كه محاكمه مي‌شوند را محكوم مي‌كند.

به طور حتم به جز موارد عنوان شده،‌عوامل ديگري نيز در پايين نگه داشتن ميزان خشونت موثرند. ژاپن از سطح بسيار پاييني از فقر، بيكاري و اعتياد برخوردار است. تلفيقي از تمامي اين عوامل باعث شده تا اين كشور به يكي از امن‌ترين كشورهاي جهان تبديل شود.

کد خبر 343127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha