همشهری آنلاین: امام جمعه مشهد با بیان اینکه حرم امام رضا فقط منحصر به ۵۲ هکتار رواق و صحن نیست بلکه همه شهر مشهد حرم امام رضا(ع) است ضمن مخالفت با برگزاری کنسرت و برنامه‌های گردشگری گفت، مشهد شهر عیاشی نیست.

علم‌الهدی آیت‌الله

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدي درر خطبه نماز جمعه 22 مرداد، در حرم امام رضا(ع) با اشاره به فرارسیدن سالروز ولادت امام علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، اظهار کرد: حرم امام رضا در این حوزه ۵۰ یا ۵۲ هکتاری رواق و صحن خلاصه نمی‌شود، اینجا تنها حرم امام رضا(ع) نیست هرچند که در جهت همین وضعیت این سازمان و این ساختمان باید گفت این عظمت آستان قدس و عظمت این ساختار از برجسته‌ترین دستاوردهای این انقلاب مقدس اسلامی است.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب مقدس اسلامی، با تدبیر مرحوم آیت‌الله طبسی در طی ۳۰ سال، شاهد این توسعه با عظمت در این آستان مقدس هستیم، هم توسعه‌ای در جهت وضعیت حرم مطهر و مدیریت بسیار دقیق و مهم در این حرم، هم ازنظر توسعه اقتصادی و تمام این‌ها، دستاورد این انقلاب مقدس اسلامی و مدیریت روحانیت در این عرصه است.

امام جمعه مشهد با اشاره به حضور حجت الاسلام رئیسی به عنوان تولیت جدید آستان قدس گفت: با حضور حجت الاسلام رئیسی ما شاهد یک تحول در وضعیت آستان قدس هستیم، امکانات این آستان نه‌تنها در توسعه این ساختمان و تشکیلات بلکه در خدمت محرومیت‌زدایی کل کشور قرار گفت و در یک مدت کوتاه چندماهه، افرادی از مناطق دوردست که آرزوی زیارت امام رضا (ع) داشتند و برایشان برآورده نمی‌شد، با هزینه آستان قدس این‌ها مشرف شدند.

وی تأکید کرد: اما اینجا تنها حرم امام رضا نیست، پیغمبر اکرم فرمودند «بین الجبلین، روضة من ریاض الجنة»، فرمایش پیغمبر ثابت می‌کند که دشت مشهد حرم امام رضاست و کل این شهر مال حرم امام رضاست، اینجا شهر نبود و تنها دو روستا بود، یک روستا در شمال این حرم، روستای نوغان و یک روستا هم در جنوب غربی این حرم، روستای سناباد.

آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه حرم یک ماهیت و هویتی دارد که باید حفظ شود، گفت: اصطلاحات و عناوین بار فرهنگی دارند، آن بار فرهنگی که بر مشهد حاکم است و متناسب با ملک امام رضا و حرم حضرت رضا هست، آن مسئله زیارت است، اینجا شهر زیارت است و زیارت بار فرهنگی خودش را دارد، اینجا شهر گردشگری نیست.

  • مشهد شهر عیاشی نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: اصطلاح گردشگری بار فرهنگی خودش و اصطلاح زیارت بار فرهنگی خود را دارد، اینجا شهر گردشگری نیست که مرتب مرکز تفریحی و عیاشی درست کنند و مردم از اطراف و اکناف بیایند، نیم ساعت زیارت امام رضا و همه فسق و فجورشان را برای این شهر بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: در این مملکت اگر مسئله توریستی و گردشگری لازم است، شمال با این عظمت، شیراز، اصفهان و دیکر شهرهای بزرگ وجود دارند و می‌توان گردشگری را آنجا پیاده کرد، چرا هر نوع سلیقه و فکر گردشگری و توریست پروری آن‌ هم توریست عیاش خوش‌گذران فاسق و فاجر در مغز یک آقای مدیر به وجود می‌آید.

آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه اینجا شهر زیارت است، شهر گردشگری نیست که ما بخواهیم مراکز تفریحی را در اینجا توسعه دهیم، گفت: مدیریت این شهر بایستی روی مدیریت زیارت و شهر زیارتی برنامه‌ریزی کنند نه روی مدیریت گردشگری.

وی خاطرنشان کرد: کسی که در شهر زیارت و امام رضا زندگی می‌کند باید این شرایط را بپذیرد، دیگر ما نباید بر سر لغو کنسرت با مردم و برخی مسئولان به خاطر کوته فکری‌شان چانه‌زنی داشته باشیم، مگر در این مملکت شما شبکه تلویزیونی قرآن ندارید؟ موسیقی حلال، حرام هرچه هست به‌جای خود محفوظ و هرکس پیرو مرجع تقلید خود است.

امام جمعه مشهد افزود: نمی‌توان کنار گنبد امام رضا کنسرت برگزار کرد زیرا این خلاف حیثیت و هویت این شهر است، اگر کنسرت می‌خواهد، مشهدی نباشد و در یک شهر دیگر زندگی کند، اگر آدمی می‌خواهد در یک شهری زندگی کند و در عیاشی‌ها، عملیات فرهنگی‌ و تفریح و خوش‌گذرانی‌اش آزاد باشد، چرا یک شهر زیارتی را برای زندگی انتخاب کرده است؟

آیت الله علم الهدی با اشاره به راه اندازی کمپین‌های مختلف در موضوع برگزاری کنسرت در مشهد گفت: این کمپین‌ها و دار و دسته‌ها، اردوکشی بر ضد امام رضا و مقابله با حرم امام هشتم است و بنده فکر کردم برای یک روز در یک جلسه به نام امام هشتم (ع) تکلیف این شهر باید روشن شود.

وی افزود: هویت این شهر مال امام رضا است و هویت آن هم زیارت است، همه مدیران، طراحان و برنامه‌ریزان و همه ساکنان‌ این شهر بدانند که این شهر آن‌قدر عاشق امام رضا دارد که نمی‌گذارند شما در برنامه‌ریزی‌ها و عیاشی‌هایتان آزاد باشید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همان طراحان توریستی و گردشگری برای این کشور که می‌خواهند توریست خارجی جذب کنند و به فکر این هستند که یک جریان فرهنگی ضد دینی برای توریست خارجی راه بیاندازند، دور این شهر خط قرمز بکشند، اینجا مال امام رضا است و حق تجاوز به حریم امام هشتم (ع) ندارند.

وی ادامه داد: همان کسانی که می‌خواهند بیایند در این شهر از بعضی مزایای اقتصادی‌اش استفاده کنند و چون ایمان ندارند، اینجا را پایگاه لذایذ نفسانی خود و تفریحاتشان قرار بدهند، آنان هم باید بدانند اینجا جای زندگی‌شان نیست زیرا ما شهید دادیم، خون دادیم و انقلاب را سرپا کردیم تا اسلام حاکم شود حالا در خانه امام رضا نتوانیم اسلام را حاکم کنیم و وجود از زن بی‌حجاب رنج ببریم؟ در خانه امام رضا چانه‌بزنیم که آیا کنسرت باشد یا نباشد؟

  • مشهد جزیره کیش نیست

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آنان که متولی ساخت‌وساز در این شهر هستند، بدانند مشهد یک جزیره همانند کیش نیست که وسطش یک گنبد طلا باشد، اظهار کرد: مشهد شهر امام رضا است، در ساخت‌وسازها اینجا فکر نکنند که حتما باید یک تفریحگاه و عیاش خانه را بسازند که آدم‌ها فقط بیایند و خوش بگذرانند، این برای ما رنج‌آور است که در پیک زیارتی، حداکثر ۶۰ درصد هتل‌های پنج ستاره‌های شهر ما پر شده درحالی‌که زوار ما در هوای سرد ایام نوروز در پارک‌ها چادر خانوادگی می‌زنند و با زن و بچه زیر باران زندگی می‌کنند و ما جا برای این‌ها نداریم.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود بیست‌ و چند سال از رحلت جان‌گداز امام بزرگوار در این کشور می‌گذرد، به‌مجرد اینکه دشمنان خدا احساس کردند بعضی از ارزش‌ها در جامعه ما مقداری رنگ‌باخته، طمع و جرأت کردند بعد از بیست‌ و چند سال بیایند نوار یک پیرمردی که مقام معظم رهبری تعبیر کردند «پیرمرد مفلوک» پخش کنند و باکمال جسارت گستاخی، تشکیلاتی هم ادعا کنند او پخش‌کننده نوار بوده، من امیدوارم دستگاه قضایی این مسئله را به شکل قاطع و سریع رسیدگی کند.

وی افزود: در فتنه ۸۸ فتنه‌گرها آن روزی که خواستند اعلام این جنگ را بکنند، در دانشگاه تهران عکس امام را پاره کردند و امروز هم که آمدند نوار توهین به امام را پخش کردند و برخی رسانه‌های خارجی با همه نکبت و کینه‌شان این موضوع را توسعه دادند، این اعلام جنگ قطعی با انقلاب است چون مؤسس و بنیان‌گذار انقلاب، امام بزرگوار ما بود.

کد خبر 342942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha