همشهری آنلاین: معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت برخورد جدی با آسیب زنندگان به محیط زیست، گفت: فضای جامعه باید برای این افراد ناامن باشد.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر روز پنجشنبه در جریان سفر یک روزه خود به استان قزوین در دیدار با جمال انصاری رئیس کل دادگستری و مسئولان دستگاه قضایی استان قزوین، افزود:جرائم زیست محیطی به دلیل اهمیت و جایگاه آن نباید کم اهمیت تلقی شود.

وی اظهار کرد: در راستای کمک رسانی به دستگاه قضایی در جهت برخورد با متخلفین زیست محیطی ، محیط بانان این سازمان آموزش های ویژه ای را فرا گرفته اند تا در مسیر کاهش جرائم تخلف قدم برداشته و مواجهه با مجرمین به حداقل برسد.
ابتکار با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا میزان جرائم زیست محیطی به نسبت دیگر جرائم و تخلف ها در رتبه چهارم قرار دارد، اظهار کرد: اگر با تخلف های زیست محیطی به شکل مناسب برخورد نشود زندگی شهروندان جامعه به شکل جدی به خطر می افتد.

وی در ادامه از محیط زیست به عنوان یک انفال عمومی یاد کرد و گفت: عدالت زیست محیطی از مسائل مهمی است که علاوه بر زندگی انسان نقش تعیین کننده ای نیز برای احقاق حقوق نسل های آینده نیز دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مولفه های کارآمدی دولت ها موضوع عدالت زیست محیطی است که عملکرد دولت ها بر این اساس سنجیده می شود.

ابتکار همچنین در خصوص تاکیدهای مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال گذشته در خصوص حفظ محیط زیست گفت: با فصل الخطاب قرار دادن فرمایش های ایشان می توان چالش های محیط زیست را رفع کرد.
وی همچنین با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت تدبیر و امید در خصوص حفظ محیط زیست، گفت: هیچ طرح و فعالیت صنعتی بدون پیوست زیست محیطی قانونی اجرا نمی شود و اگر تاکنون تخلفاتی اتفاق افتاده به علت بی توجهی دولت ها بوده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه تاکنون هیج طرحی در دولت یادهم بدون مطالعه امضاء نشده است، تصریح کرد:این دولت به طور قطع بر اساس سیاست های صورت گرفته تسریع در تمامی طرح های پیوست زیست محیطی را در نظر دارد به گونه ای که در این دولت تاکنون با ساخت 15سد بزرگ مخالفت شده است .
وی در ادامه به کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی در کشور به دلیل بالا بودن هدر رفتن آن اشاره کرد و افزود: ما در یک دوره کوتاه 85درصد سفره های آب زیر زمینی را تخلیه کرده ایم این در حالی بود که تخلیه از این منابع در مواقع اضطراری تنها 40درصد است.

ابتکار اظهار کرد: این تخلیه از منابع متاسفانه به اسم خود کفایی و تولید در کشور صورت گرفته است غافل از اینکه صدها سال طول می کشد تا با شرایط خوب سفره بتواند خودش را تغذیه و احیاء کند.
وی در پایان با تاکید بر فرهنگ سازی بیشتر در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و منابع آب و خاک کشور، گفت: در این راستا ابلاغ جدیدی در سال تحصیلی جدید در خصوص فرهنگ سازی برای مدارس صادر می شود تا اجرای صحیح ضوابط،نظارت، کنترل و پایش محیط زیست در بین کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

کد خبر 342901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha