رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در نشستی که به منظور بزرگداشت روز خبرنگار در پارک پردیسان برگزار شد بار دیگر بر استفاده از گزینه انتقال آب بین حوضه‌ای آن‌هم برای مصرف شرب به‌عنوان آخرین راهکار تأکید کرد و گفت: درصورتی که استفاده از راهکارهای دیگر برای تأمین آب جوابگو نباشد انتقال آب بین حوضه‌ای طبق معیارهای خاص و پس از ارزیابی زیست‌محیطی و فقط با هدف تأمین آب شرب قابل اجراست.

سد شفارود

به گزارش همشهري، معصومه ابتكار در توضيح اين مطلب افزود: پيش از اجراي طرح‌هاي انتقال آب، بايد مديريت منابع و نحوه مصرف آب در كشور اصلاح شود و درصورتي كه تمام گزينه‌هاي موجود براي تأمين آب در يك منطقه شامل بازچرخاني آب، اصلاح الگوي مصرف، اصلاح كشت و نحوه آبياري و تعادل بخشي ميان برداشت از سفره‌هاي زير زميني و تزريق به آن انجام شد، با ارزيابي زيست‌محيطي مي‌توان از انتقال بين حوضه‌اي آب، آن هم صرفا براي تأمين آب شرب استفاده كرد.درعين حال، طرح انتقال آب منوط به پيوست زيست‌محيطي بوده و تا پيش از تأييد نهايي از سوي سازمان محيط‌زيست، هرگونه فعاليت اجرايي در اين زمينه ممنوع و غيرقانوني است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست به ماجراي درگيري بر سر آب در بلداجي در استان چهار‌محال و بختياري و اعتراض مردم به انتقال آب اشاره كرد و گفت: اتفاق بلداجي يك اختلاف نظر بين مردم، وزارت جهادكشاورزي و وزارت نيرو بود و به سازمان محيط‌زيست ارتباط مستقيمي نداشت. ابتكار تأكيد كرد: طرح انتقال آب تالاب چغاخور در چهارمحال و بختياري تأييديه ارزيابي زيست‌محيطي ندارد و سازمان حفاظت محيط‌زيست با اجراي آن موافق نيست.

به گزارش همشهري، تونل انتقال آب سبزكوه به چغاخور كه قرار است آب را از سرچشمه‌هاي رود كارون در كوه كلار به شهرستان بروجن منتقل كند، ده‌ها چشمه در استان چهارمحال و بختياري را خشك و دست‌كم ۱۵۰ ميليون مترمكعب منابع آبي را با خطر مواجه مي‌كند. اين درحالي است كه مردم شهر بلداجي كه آبياري كشاورزي منطقه را مكانيزه كرده‌اند به‌دليل انتقال آب براي بخش صنعت با اين طرح مخالفند.آنها مي‌گويند با توجه به مشكلات موجود درخصوص حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌هاي چغاخور و گندمان، قاعدتا اين مازاد آب كه از محل صرفه‌جويي در كشاورزي به‌دست آمده بايد صرف مصارف زيستي شود، اما دولت مي‌خواهد همين آب را به بخش صنعت منتقل كند.

سد شفارود در استان گيلان از ديگر طرح‌هايي بود كه ابتكار هرگونه عمليات اجرايي مرتبط با آن را منوط به دريافت ارزيابي زيست‌محيطي دانست و يادآور شد: همه طرح‌ها مكلف و ملزم به ارزيابي زيست‌محيطي هستند. ارزيابي زيست‌محيطي اكنون در كشور‌هاي اروپايي با قوانين بسيار سختگيرانه انجام و تحت ضوابط خاصي انتقال آب و استفاده از آب شيرين كن اجرايي مي‌شود.

ابتكار، با اشاره به اينكه برنامه‌هاي توسعه در ساير كشورها منطبق با ارزيابي زيست‌محيطي است، تصريح كرد: پيشينه ارزيابي زيست‌محيطي به برنامه سوم توسعه بر مي‌گردد و از آن زمان طرح‌هاي عمراني ملزم به داشتن پيوست زيست‌محيطي شده‌اند اما متأسفانه طي سال‌هاي 84تا 92ضوابط ارزيابي آنطور كه بايد مورد توجه قرار نگرفت و شماري از طرح‌هاي عمراني ارزيابي زيست‌محيطي دريافت كردند كه اين ارزيابي‌ها مورد قبول نيست.

او با اعلام اينكه 52مورد طرح مشمول ارزيابي زيست‌محيطي اعم از سدسازي، راهسازي و واحدهاي پتروشيمي در دست بررسي است گفت كه اخيرا دولت آيين‌نامه ارزيابي را اصلاح و آن را ابلاغ كرده است. براساس اين آيين‌نامه، كميته ماده 2مسئول تعيين تكليف طرح‌هاي ارزيابي زيست‌محيطي است. به گفته وي، يكي از كارهايي كه سازمان حفاظت محيط‌زيست در راه تسهيل اين روند انجام داده تفويض اختيار به استان‌هاست كه روند ارزيابي با نظارت سازمان در استان‌ها انجام مي‌شود.

  • پيگيري طرح استراحت جنگل

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخشي از گفته‌هاي خود به ضرورت حفاظت از جنگل‌ها اشاره كرد و گفت كه براي حفاظت و جلوگيري از برداشت چوب در جنگل برنامه‌هايي داريم اما براي جنگل هيركاني به‌عنوان يك گنجينه ارزشمند برنامه جداگانه‌اي با مشاركت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در دستور كار قرار گرفته است.

ابتكار از تشكيل جلسات متعدد ميان 2سازمان حفاظت محيط‌زيست و جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري براي توقف برداشت چوب از جنگل‌هاي هيركاني خبر داد و تصريح كرد: سازمان محيط‌زيست معتقد است به‌منظور كاهش فشار بر جنگل، بهره‌برداري چوب از جنگل‌هاي هيركاني بايد متوقف و با قاچاق چوب مقابله شود اما در اين زمينه با سازمان جنگل‌ها اختلاف نظر دارد. با وجود اين، چند نامه به رئيس‌جمهور تقديم كرده‌ايم و قرار شده سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اين كار را پيگيري كند؛ همچنين لايحه استراحت جنگل آماده شده و در دستور كار دولت قرار دارد.

«هر محيط بان يك مدرسه» از ديگر موارد مطرح شده در گفته‌هاي ابتكار بود. او گفت كه براساس اين طرح هر محيط‌بان با حضور در نزديك‌ترين مدرسه به منطقه تحت حفاظت خود، دانش‌آموزان را با اهميت حفظ محيط‌زيست و كار محيط باني آشنا مي‌كند. ابتكار در ادامه بر آموزش محيط‌بانان تأكيد كرد و افزود:با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار است امسال 600نفر از محيط بانان تحت آموزش قرار گيرند كه اين دوره موجب توان افزايي و آموزش‌هاي تخصصي كم‌نظير مي‌شود و بعد از اين دوره ديگر محيط بان آموزش‌نديده‌اي نخواهيم داشت. علاوه براين،‌ماه آينده دور دوم آموزش محيط‌بانان در اتريش را خواهيم داشت و قرار است تا پايان سال جاري200نفر از كارشناسان، مديران و محيط‌بانان دوره‌هاي آموزشي بين‌المللي را گذرانده باشند. همچنين با انعقاد قرار داد با كشورهاي كره، چين، ژاپن، نروژ و اتريش دوره‌هاي آموزشي مشترك خواهيم داشت.

  • 8ميليون هكتار گردوغبار عراقي ايران را تهديد مي‌كند

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد: براساس آخرين بررسي‌ها، 2ميليون و 800هزار هكتار كانون بحراني گردوغبار در كشور وجود دارد كه سلامت شهروندان را تهديد مي‌كند. علاوه براين 8ميليون كانون گردوغبار در عراق شناسايي شده است. ابتكار مقابله با گردوغبار را در گرو برنامه‌هاي بلندمدت و بين‌المللي دانست و افزود: دولت براي مهار اين كانون‌ها از هيچ تلاشي فرو‌گذار نكرده و در بعد بين‌المللي هم با پيگيري‌هاي صورت گرفته 4قطعنامه بين‌المللي صادر شده و ايران در جوامع بين‌المللي به‌عنوان پرچمدار مقابله با گردوغبار شناخته مي‌شود. او تكميل طرح‌هاي مطالعاتي و تصويب برنامه‌هاي مديريتي و تأمين حقابه تالاب‌ها از سوي وزارت نيرو را از اقدامات سازمان محيط‌زيست براي مقابله با گردوغبار عنوان كرد و گفت: با اجراي اين راهكارها 63درصد تالاب هورالعظيم آبگيري شد كه در مقابله با گردوغبار در خوزستان بسيار اثر‌گذار است.

کد خبر 342755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha