همشهری آنلاین: کارگاه تشریفات نوین (مدیریت ارتباطات) با حضور علی محمد بیدار مغز، مروج تشریفات نوین در چهارمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی برگزار خواهد شد.

تشریفات نوین راهبرد مدیریت ارتباطات در جهان امروز

وی به همین مناسبت طی یادداشتی به بررسی موضوع تشریفات نوین و تاثیرات آن در مدیریت ارتباطات در جهان امروز پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

تحولات شگرف حدود 30 ساله اخیر در زمینه ارتباطات تنها به ارتقای تکنولوژی، افزایش سرعت انتقال و تنوع موارد ارتباطات محدود نبود که شدیداً بر کیفیات ارتباطات نیز تأثیر گذاشت و درهای موضوعات جدیدی از نحوه تعامل و مدیریت ارتباطات را هم گشود که برخی بی‌ترتیبی‌ها زمینه‌ساز بسیاری از بی‌تفاوتی‌ها و بی‌توجهی‌ها شده بود که به شدت بر فرهنگ متعالی بشر تأثیر می‌گذاشت و به طور روزافزونی می‌گذارد. در نتیجه هم دانشمندان ارتباطات و هم مروجان ادب و مبلغان رفتارهای پسندیده و گفتار سنجیده را به فکر چاره انداخت تا با همکاری یکدیگر ترتیباتی تدارک شود تا مزایای آن افزوده‌ها، موجب کاهش رونق آداب‌دانی و حسن معاشرت در صحنه‌های جدید نشود و چهره مردمان را در صفحات نمایشگرها و در شبکه‌های اجتماعی مخدوش نسازد تا آن تحول و ارتقا، تعالی کیفیت ارتباطات را به دنبال آورد که ارتباط، جوهره انسانیت است و بشر بدون آن در زندان عمومی خانه و جامعه محبوس می‌ماند. ناگفته پیداست که جنبه‌های مدرن ارتباطات امروزه فصل جدیدی در سرنوشت انسان پدید آورده، به خصوص اینترنت به دلیل حفظ و توسعه نوشته و گفته‌ها برای ابد و در اقصی نقاط جهان هستی، انسان را جاودانه عالم کرده است.

در وهله نخست، باید به آداب شبکه یا نتیکت Netiquette شامل آداب مکالمه با تلفن همراه، آداب حضور مؤثر و تعامل سازنده در شبکه‌های اجتماعی پرداخت که به دلیل گسترش حیرت‌آور جنبه‌های مثبت آن شبیه به تقسیم سلولی از یک سو و مبارزه با شیوع ویروسی بی آدابی‌های شبکه از سوی دیگر در صدر موضوعات تشریفات مدرن است. دیوار سخنرانی‌ها هم که قبل از انفجار ارتباطات به مجلس و محفلی کوچک و متوسط و شنوندگانی کم شمار محدود بود، دیگر محدود به هیچ حصاری نیست و هر حرف و سخن بر بال گردباد وسائل ارتباطی تا دور دست‌ترین نقطه عالم انسانیت پرواز می‌کند و به گوش مخاطبان بی‌شمار می‌رسد و هیچ حرف محرمانه‌ای و سری حتی بین دو لب و یک گوش دو نفر پنهان نمی‌ماند. به همین خاطر آداب سخن نیز به شکلی خود را به آداب شبکه متصل کرده است و سخنرانی و خطابه که تاریخی چند هزار ساله دارد، در چاردیوار رو به گسترش آداب مدرن شکوفا شده است.

مبادلات اطلاعات و موضوعات مورد نیاز و علاقه گروهی Networking همچنان که از اسم آن پیداست، خود جنبه دیگری از آداب اجتماعی جدید است که به برکت تارنمای جهان گستر، ارتباطی روزافزون است و تنها عناوین آداب آن در موتورهای جستجو افزون بر 600 هزار است- البته تا لحظه کتابت این مقاله! و خود موضوعات متفاوتی از آداب اجتماعی قدیم و جدید را در بر می‌گیرد از جمله آداب ورود، معرفی و معارفه، سخن فصیح، واکنش و بازخورد مناسب، حسن محضر و حسن معاشرت.

ارتباطات غیرکلامی به خصوص زبان بدن Body language نیز که خروجی مطالعات دو دهه پیشتر از عصر اینترنت بود، یعنی دهه شصت و هفتاد میلادی و تا قبل از تارنمای جهان گستر، محدود به محافل دانشگاهی و برخی از شهرهای اروپا بود، به مدد این ارتباط، جهانی شد و اکنون بسیاری از مردمان از هر طبقه و گروه با رموز آن آشنا هستند و در تعاملات و مراودات خود، سعی در کشف نیات پنهان در پرده سخن طرف دیگر دارند. همین تعامل با حریم‌های اجتماعی که آن هم همراه و هم زمان با زبان بدن مطرح شده بود، صورت گرفت و مردمان جهان را در دو طیف حریم‌پذیر و حریم‌گریز و طیفی در میانه آن دو جای داد تا در مرودات گسترده جهان امروز، هم دولتمردان و دیپلمات‌ها و هم بازرگانان بین‌المللی و حتی جهانگردان را به کار آید که هر نفر از هر ملت و قوم، در میان ملل و اقوام دیگر، سفیر ملت و فرهنگ و تمدن و تاریخ خویش است و رفتار و گفتار آن، مبلغ ویژگی‌های آن.

البته تشریفات نوین به دلیل اقبال روزافزون رهبران فعالیت‌های غیردولتی و رؤسا و مدیران‌عامل شرکت‌های خصوصی، بازاریابان و فروشندگان، اولیا و مربیان، استادان و معلمان، فرماندهان و افسران هم انحصار تشریفات سنتی دولتمردان و دیپلمات‌ها را شکست و هم پای از دایره دیپلماسی و سیاست فراتر نهاد تا پاسخگوی تقاضای فزآینده خواستاران از گروه‌های دیگر اجتماعی شود و در این راستا محدوده علوم ارتباطی را پشت سر گذاشت و از روان‌شناسی نیز مدد طلب کرد تا بتواند رموز مدیریت تأثیر و برداشت Impression management را در ارتباطات اجتماعی بر مشتاقان آشکار سازد و موفقیت آنان را به ویژه در اولین ملاقات و حضور تضمین نماید که نقش آن First impression last به شدت تأثیرگذار و ماندگار است.

تشریفات مدرن به این زمینه هم بسنده نکرد. به سایر فعالیت‌های اجتماعی انسان‌ها هم ورود کرد، آداب پیشین ظاهر آراسته و لباس برازنده، روش خوردن و نوشیدن در مهمانی‌ها، مذاکرات و در محافل عمومی و همایش‌ها، وقت‌شناسی، گوش دادن درست، خوب سخن گفتن و گپ و گفت کوتاه اتفاقی، ارائه انتقاد و برخورد مناسب با آن و خوش طبعی و سایر امور را مرور کرد، آنچه که در دنیای امروز همچنان مفید بود پررنگ ساخت، برخی را خط زد و خطوط جدیدی در آداب ترسیم نمود.

آنچه گفته آمد، صرفاً فهرستی از آنچه هست، نیست که هر گونه رفتار و کردار و گفتار ما در قالب مراودات اجتماعی بر احساسات دیگران تأثیر می‌گذارد و اشراف بر این آداب که مجموعاً مهارت‌های اجتماعی Social skills خوانده شده می‌تواند توفیق ما را در دنیای به شدت رقابتی امروز رقم زند و یا ما در مرداب سکون و طرد اسیر نماید و یا حتی در گرداب ناکامی گرفتار سازد. و من الله التوفیق و علیه التکلان.

لازم به ذکر است چهارمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌ عمومی 13 شهریورماه سالجاری با محورهای حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی؛ اصول و مبانی، تکنیک‌های ارتباطات خلاق، مدیریت تحلیل و پایش افکارعمومی، مدیریت هویت برند، تشریفات نوین به همراه پنل تخصصی برنامه‌ریزی شناور در روابط‌ عمومی (چالش تغییرات مدام مدیران سازمانی) برگزار می‌شود.

علاقمندان به این کنفرانس می‌توانند با مراجعه به سایت i-pr.ir و یا تماس با شماره تلفن 88807453، نسبت به کسب اطلاعات بیشتر اقدام نمایند.

کد خبر 342742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha