علی ابراهیمی: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا دیروز از ۴۰ هزار و ۶۰۰ واحد متقاضی دریافت تسهیلات تولید فقط ۴۰۰ واحد این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

معاون وزیر صنعت از دپوی۸۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک  خبر داد.

بنابر آمارهاي رسمي روند كاهش ظرفيت توليد، تعطيلي و دپوي محصولات در بنگاه‌هاي توليدي در حالي ادامه دارد كه با وجود مصوبه دولت و ابلاغ پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني توسط بانك مركزي به بانك‌هاي عامل از خرداد‌ماه امسال، در سال اقتصادمقاومتي، اقدام و عمل، پرداخت اين تسهيلات به 7هزار و 500بنگاه‌ كوچك و متوسط و تعدادي از طرح‌هاي بالاي 60درصد پيشرفت به كندي صورت مي‌گيرد.

ديروز سخنگوي وزارت صنعت با بيان آخرين آمارهاي پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي متقاضي اعلام كرد: 40هزار و 600واحد توليدي براي دريافت تسهيلات مالي ثبت‌نام كرده‌اند كه از اين تعداد 9هزار و 600واحد در شهرك‌هاي صنعتي و 31هزار واحد در خارج از شهرك‌هاي صنعتي مستقر هستند. همچنين از مجموع بنگاه‌هاي متقاضي 23هزار و 600واحد زيرمجموعه وزارت جهادكشاورزي و 17هزار واحد مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

منوچهر طاهايي در مورد روند پرداخت اين تسهيلات به بنگاه‌ها اعلام كرد: پرداخت اين تسهيلات از 2 هفته پيش وارد مرحله اجرايي شده است. ازبين 17هزار واحد متقاضي مربوط به بخش صنعت، پرونده 13هزار واحد متقاضي دريافت تسهيلات در كارگروه‌هاي استاني وزارت صنعت بررسي و در نهايت 4هزار و 700واحد توليدي براي دريافت تسهيلات به شعب بانك‌ها معرفي شدند كه تا ديروز 430مورد آن منجر به عقد قرارداد شده و 400واحد مشمول اين تسهيلات را از بانك‌هاي عامل دريافت كرده‌اند. همچنين 400واحد ديگر براساس معيارهايي كه بانك‌هاي عامل داشته‌اند موفق به دريافت اين تسهيلات شده و مي‌توان گفت در مجموع 800واحد موفق به دريافت 800ميليارد تومان تسهيلات مذكور با ميانگين هر واحد يك ميليارد تومان شده‌اند.

وي با ابراز اميدواري نسبت به نهايي شدن پرداخت اين تسهيلات به 7500واحد مشمول تا پايان امسال اعلام كرد: ارائه تقاضاي دريافت تسهيلات به‌معناي پرداخت آن نخواهد بود و بنگاه‌هاي توليدي براي دريافت تسهيلات مذكور بايد 4شرط لازم شامل هزينه شدن پول در چرخه توليد و نداشتن مشكل در بخش ماشين‌آلات، تجهيزات و نيروي انساني را دارا بوده و تنها اين تسهيلات را براي تأمين نقدينگي موردنياز خود بخواهند. اين در حالي است كه چندي پيش رضا رحماني، قائم‌مقام توليد وزير صنعت، پايان شهريور را آخرين مهلت پرداخت تسهيلات به ۸ هزار توليدكننده مشكل‌دار دانسته و اعلام كرده بود كه از ۱۶هزار واحد صنعتي ثبت‌نام شده، ۸هزار واحد واجد شرايط دريافت تسهيلات تشخيص داده شدند كه تا آخر شهريور مراحل عقد قرارداد و پرداخت تسهيلات به اين واحدها بايد به پايان برسد.

  • كارخانه ساخت خودرو در آذربايجان

سخنگوي وزارت صنعت همچنين از به‌زمين زدن كلنگ احداث كارخانه توليد خودرو در باكوي آذربايجان خبر داد و اعلام كرد:كارخانه ايران‌خودرو در آذربايجان براي توليد 10هزار دستگاه دنا، سمند، رانا و سورن در مرحله نخست احداث خواهد شد.
عمليات ساخت خط توليد محصولات ايران‌خودرو در جمهوري آذربايجان با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت ايران، وزير اقتصاد جمهوري آذربايجان و مديرعامل اين گروه صنعتي با سرمايه‌گذاري 14ميليون دلاري طرف آذربايجاني آغاز شده و در نيمه‌نخست سال آينده در شهرك صنعتي نفت چاله آذربايجان به بهره‌برداري مي‌رسد و در مرحله بعدي توليد اتوبوس در باكو صورت خواهد گرفت.

  • سهم صفر معدن از سرمايه‌گذاري خارجي

در اين نشست معاون مواد معدني وزير صنعت در پاسخ به خبرنگار ما در مورد ميزان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در بخش صنعت و معدن پس از اجراي برجام اعلام كرد: هنوز آمار و ارقامي از جذب سرمايه‌گذاري خارجي در بخش معدن نداريم گرچه رفت‌وآمدها و مذاكراتي صورت گرفته كه منجر به امضاي برخي تفاهمنامه‌ها و قراردادها با سرمايه‌گذاران خارجي شده است اما هنوز اين امور منجر به جذب سرمايه خارجي در بخش معدن نشده است. جعفر سرقيني افزود: با وجود اين در بخش صنعت به انضمام صنايع خودروسازي كشور 116طرح سرمايه‌گذاري مصوب و 2.8ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب شده‌است.

  • انباشت كاشي و سراميك در انبارها

معاون مواد معدني وزير صنعت با بيان اينكه از 80ميليارد تومان بودجه مصوب زيرساخت‌هاي معدني فقط 2ميليارد محقق شده است، از شرايط نابسامان بنگاه‌هاي توليدي و فعاليت آنها با بخشي از ظرفيت به‌دليل ركود بازار خبر داد و اعلام كرد: اكنون۸۰ ميليون مترمربع كاشي و سراميك و 16ميليون تن كلينكر سيمان در كارخانه‌ها دپو شده است.

جعفر سرقيني افزود: در سال گذشته حدود 80درصد ظرفيت كارخانه‌هاي كاشي وسراميك، 80درصد ظرفيت كارخانه‌هاي سيمان، 75درصد ظرفيت كارخانه‌هاي فولاد و 95درصد ظرفيت صنعت شيشه فعال بوده است. همچنين امسال براي نخستين‌بار با مجوز شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي زمينه صادرات طلاي معادن ايران فراهم شده است.

کد خبر 342589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha