در میان تمام کتاب‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای آنها تقریظ نوشته‌اند، این شاید قدیمی‌ترین و در عین حال جالب‌توجه‌ترین مورد باشد؛ یک اثر کودکانه به قلم محمد میرکیانی که نامش برگرفته از ۲ قهرمان ادبیات کودک و نوجوان در غرب و شرق عالم است.

کتاب

به گزارش همشهري، آنچه در مراسم رونمايي از تقريظ رهبري بر «تن‌تن و سندباد» بيش و پيش از همه به چشم آمد، يكي نام عجيب كتاب بود و ديگري تاريخي كه پاي يادداشت معظم‌له درباره كتاب به چشم مي‌خورد. اين متن در ششمين روز آبان 73نوشته شده و در آن آمده است: «من هم همين قصّه را هميشه تعريف مي‌كردم! حيف كه خيلي‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غيب رسيد! راوي اين حكايت كه خود همه‌‌چيز را به چشم خود ديده، حكايت تن‌تن و سندباد را چاپ كرده است. حالا ديگر كار من آسان شد! همين بس است كه نسخه اين كتاب را به همه بچه‌ها بدهم...»

برنامه رونمايي از تقريظ كتاب تن‌تن و سندباد بخشي از مراسم دومين پاسداشت هنر و ادبيات انقلاب اسلامي بود كه صبح روز دوشنبه به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با حضور جمعي از اهالي ادب و فرهنگ در مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي برگزار شد. عنوان اختصاصي مراسم هم نشست تخصصي ادبيات كودك و نوجوان از منظر رهبر انقلاب اسلامي بود كه نويسندگان و كارشناسان در آن با اشاره به موضوع سخن گفتند.

محسن چيني‌فروشان كه سابقه مديريت در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را در كارنامه دارد، در بخشي از برنامه خاطره‌اي از ديدار خود با رهبر معظم انقلاب را تعريف كرد. او گفت: «ايشان در ديداري فرمودند فيلم «بابا لنگ‌دراز» را بياوريد من ببينم چون داستان آن را در گذشته خوانده‌ام. اين يك فيلم سالم است ولي با رويكردي آمريكايي؛ يعني شما پرچم آمريكا را در تمام صحنه‌ها مي‌بينيد و ما اگر تمام وقت خود را صرف چنين كاري كنيم، موفق بوده‌ايم.»

«تن‌تن و سندباد خيلي خوب بود و حرف‌هايي را كه من در مورد تهاجم فرهنگي داشتم، اين كتاب گفته است» نقل قول ديگر چيني‌فروشان از رهبر معظم انقلاب درباره كتاب ميركياني بود؛ اثري كه نخستين بار سال70 در انتشارات قدياني منتشر شد و تا سال94 به چاپ يازدهم رسيد. اين كتاب 160صفحه‌اي سال گذشته با شمارگان 1100نسخه دوباره به بازار آمد و از آثار مورد توجه بخش كودك و نوجوان قدياني در نمايشگاه كتاب اخير بود.

محسن پرويز معاون فرهنگي وزير ارشاد در دولت نهم و سخنگوي انجمن قلم، محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، محمدرضا سرشار نويسنده سرشناس و گوينده‌اي كه چند نسل با صداي او در روايت قصه ظهر جمعه خاطره دارند، مجتبي رحماندوست كارشناس فرهنگي و نماينده پيشين مجلس و مريم شرف‌رضويان نويسنده و منتقد ادبي هم ديگر چهره‌هايي بودند كه در نشست مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي درباره جنبه‌هاي مختلف ادبيات كودك و نوجوان از منظر رهبر معظم انقلاب سخن گفتند.

  • درباره كتاب تحسين‌شده

«تن‌تن و سندباد» را مي‌توان يك كتاب استراتژيك در حوزه ادبيات نوجوان دانست. كتاب با نگاهي دقيق و نافذ مسئله نوظهور زمان خود يعني تهاجم فرهنگي را به‌عنوان موضوع و هسته اصلي داستان برگزيده و هدف نويسنده از خلق چنين داستاني، پرداخت استعاري و غيرمستقيم به تهاجم فرهنگي غرب به شرق است. تن‌تن كه يكي از نمونه‌هاي موفق و نماد تبليغ و ترويج يكسان‌سازي فرهنگي در جهان آن زمان بود،

در كتابي از يك نويسنده ايراني ظهور پيدا كرد و همراه دوستان هميشگي‌اش ميلو، كاپيتان هادوك و پروفسور تورنسل مهمان مردم شرق شد؛ گرچه هدف او از اين سفر يافتن افسانه‌هاي شرق و غلبه بر آنها بود. هر چند در اين ميان، سندباد با همراهي افسانه‌هاي شرقي به مقابله با مهاجمان برمي‌خيزد و تن‌تن كه خود را در حال شكست مي‌بيند، به ناچار از ديگر قهرمان‌هاي غربي كمك مي‌خواهد و پاي افسانه‌هايي مثل سوپرمن، تارزان و كينگ‌كنگ به داستان باز مي‌شود.

کد خبر 342573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha