جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

سمفونی «حماسه» لودویگ فن بتهوون که در ۱۸۰۴ خلق و یک سال پس از آن نخستین بار در وین اجرا شده بود، درنظرسنجی از ۱۵۱رهبر ارکستر در سراسر جهان به‌عنوان بزرگ‌ترین سمفونی تاریخ برگزیده شد.

به گزارش همشهري، آهنگساز شهير آلماني سمفوني سوم خود را كه بيشتر با نام اروييكا شناخته مي‌شود به ناپلئون بناپارت تقديم كرده بود اما پس از تاجگذاري ناپلئون و لشكركشي او به اتريش، حرف خود را پس گرفت و تقديم‌نامه را پاره كرد. حالا 212سال پس از خلق اين سمفوني حماسي، بزرگ‌ترين رهبران اركستر از چهارگوشه دنيا درنظرسنجي مجله موسيقي بي‌بي‌سي براي انتخاب بزرگ‌ترين سمفوني‌هاي تاريخ، آن را در صدر 20سمفوني بزرگ قرار دادند.

در اين نظرسنجي، سمفوني نهم بتهوون در رده دوم ايستاد و وولفگانگ آمادئوس موتسارت با سمفوني41 يا به‌عبارتي آخرين سمفوني خود موسوم به «ژوپيتر» رده سوم را از آن خود كرد. نكته جالب اينكه براساس نتايج آراي 151رهبر اركستر، 8جايگاه از 10رتبه برتر به آهنگسازان آلماني و اتريشي رسيد. نكته شگفت‌انگيزتر البته، قرار گرفتن نام سمفوني پنجم بتهوون در ميان 10 اثر برگزيده بود. اين قطعه بسيار مشهور در رده 11 ايستاد.

جاناتان نات، آهنگساز بريتانيايي و مدير اركستر سمفوني توكيو درباره صدرنشيني اروييكا در اين نظرسنجي به گاردين گفت: «سمفوني سوم بتهوون اثري سدشكن و درباره تلاش‌ها، چالش‌ها و پيروزي‌هاي انسان است. پس از بتهوون، آهنگسازان سرگرم تلخي و افسردگي زندگي شدند؛ مسائلي كه هرگز در آثار بتهوون ديده نشده است.» اوليور كاندي، دبير مجله موسيقي بي‌بي‌سي هم صدرنشيني بتهوون را نتيجه‌اي كاملا طبيعي توصيف كرد.

هر چند او معتقد است به‌دليل استفاده از سمفوني نهم بتهوون در سرود اتحاديه اروپا، انتظار داشت اين سمفوني در رده اول قرار بگيرد. گوستاو مالر، آهنگساز اتريشي با سمفوني‌هاي 9، 2 و 3 به‌ترتيب در رده‌هاي 4، 5 و 10 ايستاده و يوهان برامز آلماني، هكتور برليوز فرانسوي و پيوتر ايليچ چايكوفسكي روس هم ديگر آهنگسازان حاضر در 10سمفوني برتر هستند. معاصرترين چهره حاضر در فهرست 20سمفوني برتر، ديميتري شوستاكوويچ با سمفوني شماره5 مربوط به 1937 است.

کد خبر 342206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha