مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: پس از ۱۰ سال بالاخره اولین گام الکترونیک شدن دفترچه‌های سلامت برداشته شد و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی حذف دفترچه درمان با استفاده از کارت هوشمند بیمه سلامت در درمانگاه آزادی تهران کلید خورد.

سلامت

علي ربيعي در اين مراسم گفت كه برخي از اين برنامه‌ها ديگر به آرزو تبديل شده بود. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: در اواخر سال 92كنترل تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي به رياست قائم‌مقام وزارتخانه تشكيل شد و امروز شاهد هستيم كه بسياري از اين امور محوله انجام شده‌اند و ما متعهد مي‌شويم تا پايان دولت يازدهم در تمام مراكز ملكي، پروژه‌هايي نظير الكترونيك كردن پرونده‌ها و حذف دفترچه‌ها را دنبال كنيم.

  • وفاي به عهد

استفاده از كارت هوشمند سلامت و پرونده الكترونيك، يكي از چالش‌هايي است كه از دوره‌هاي پيشين وزارت بهداشت آغاز شده است اما تا به امروز با وجود وعده‌هاي بسيار همچنان به‌طور كامل در كشور اجرايي نشده است. اوايل مرداد‌ماه سيدتقي نوربخش مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي با تأكيد بر عمل به وعده‌ها گفت: وفاي به عهد از تأكيدات دولت روحاني است و تعهدات اين دولت همگي كارشناسي شده و با برنامه‌ريزي هستند.

اين نرم افزار قرار است اطلاعات بهداشتي ايرانيان را ثبت و ضبط ‌كند، به سيستم كاغذي شبكه بهداشت پايان ‌دهد و از موازي‌كاري و صرف هزينه براي غربالگري مردم جلوگيري ‌كند. در حال حاضر افتتاح طرح حذف دفترچه درماني تأمين اجتماعي در درمانگاه آزادي تهران نيز آغاز شده است. در راستاي اجراي اين طرح ديگر نيازي به دفترچه نيست و فقط با ارائه كارت ملي خدمات درماني در اين درمانگاه به بيمار ارائه مي‌شود. وي همچنين گفته بود: از مردادماه بيمه‌شدگان در مراكز ملكي تأمين اجتماعي، نيازي به ارائه دفترچه بيمه نخواهند داشت.

  • پاياني براي يك دهه وعده؟

وعده حذف دفترچه‌هاي كاغذي از سال85با سخنان مددي مديرعامل وقت سازمان آغاز شد. ابتداي سال89، معاون وقت سازمان تأمين اجتماعي وعده داد كه تا پايان سال دفترچه‌هاي كاغذي را جمع و كارت‌هاي هوشــمند را جايگزين آن مي‌كند. اين وعده بارها تكرار و تمديد شد. مرداد ســال93 مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي دوباره اين وعده را تكرار كرد. سـيدتقي نوربخــش گفت كه ظـرف مدت 3‌ماه تمامي دفترچه‌هاي تأمين اجتماعي حذف و كارت‌هاي هوشمند جايگزين آنها خواهد شد.

تيرماه سال گذشته شوراي‌عالي بيمه، 2سازمان بزرگ بيمــه‌اي كشـور يعنـي تأمين اجتماعي و بيمــه سلامت ايرانيــان را موظف كرد براي يكسان‌شدن خدمات بيمه پايه در كشور و رفع امكان هرگونه سوءاستفاده، حداكثر تا شـهريور تمــام دفترچه‌هاي كاغذي خود را حذف و به جــاي آن از كارت‌هاي هوشمند الكترونيك سلامت استفاده كنند.

مرداد94بــود كه تقي نوربخش در وعده‌اي جديد از رونــد حذف تدريجي دفترچه‌هاي بيمه تأمين اجتماعي از شهريور خبر داد، البته چنــد روز بعد از سـوي روابط عمومي اين ســازمان اعلام شد كه در مرحله نخســت تنها دفترچه كاغذي بيماران خاص حذف مي‌شود كه اجراي اين وعده هم به‌ماه مهر و آبان و حتي اواخر سال94موكول و درنهايت هم اجرايي نشد. نوربخش، مديرعامـل تأمين اجتماعي يك‌بار هم آبان گذشته به‌صورت آزمايشي از نسخه الكترونيك در يزد رونمايي كرد اما همانجا تصريح كرد كه اين رونمايي آزمايشي اسـت.

  • نسخه نويسي الكترونيك

پياده‌سازي‌ سيستم نسخه‌نويسي الكترونيك مي‌تواند مشكلات متعدد نسخه نويسي كاغذي را بهبود دهد و باعث صرفه جويي و كاهش هزينه‌ها، جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي، احراز هويت و بررسي استحقاق درمان، كاهش خطاهاي نسخه نويسي، عوارض ناخواسته دارويي، ايمني بيمار و...باشد. يكپارچگي اطلاعات بيمه‌شدگان توسط اين سيستم، سهولت و امنيت در انتقال اطلاعات نسخه و... بيمار، الكترونيك كردن نسخ پزشكان و... براي ثبت در سيستم اسناد پزشكي و كمك در راستاي تصميم‌سازي‌ جهت مديريت ارشد سازمان از مهم‌ترين موارد لزوم اجراي اين پروژه است.

کد خبر 341874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha