همزمان با پیشتازی سکه در بازار‌های سرمایه‌گذاری ایران، ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا هم در ۴ ماه امسال ۲۰۰ درصد رشد کرد و به ۱۰ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهري، همزمان با افزايش تحليل‌ها در مورد افزايش قيمت هر انس طلا در بازار‌هاي جهاني قيمت هر سكه بهار آ‌زادي در بازار‌هاي نقد و آتي داخلي نيز دستخوش تغيير شده به‌طوري كه فعلا سكه پيشتاز همه بازار‌هاست و سرمايه‌گذاراني كه ابتداي امسال سكه خريده‌اند نسبت به ساير بازار‌ها سود بيشتري كرده‌اند.

اطلاعات عملكرد بازار‌ها نشان مي‌دهد كه در 4ماه امسال سرمايه‌گذاران در بورس 7درصد و در فرابورس 2.2درصد زيان كرده‌اند اما بازار سرمايه‌گذاري در سكه طلا داغ بوده و به‌طور ميانگين قيمت هر سكه بهار آزادي در اين مدت 7.7درصد رشد كرده است. به تبع اين تحولات قيمت هر سكه بهار آزادي در معاملات آتي بورس كالا هم رشد كرده است. قيمت هر دلار آمريكا و يورو نيز در محدوده 2.2 تا 1.2درصد رشد در نوسان است.


تحليلگران بر اين باورند با توجه به افزايش نقدينگي در بازار‌هاي جهاني و همچنين بازار‌هاي داخلي احتمال كاهش ارزش دلار و تغيير نرخ بهره و به تبع آن افزايش قيمت هر انس طلا در بازار‌هاي جهاني بسيار وجود دارد. قيمت طلا به‌طور پايه‌اي از نرخ تورم و عرضه و تقاضاي پول تأثير مي‌پذيرد.

  • رشد معاملات آتي سكه طلا

آمار معاملات بورس كالا نشان مي‌دهد كه در 4ماهه امسال ارزش كل معاملات آتي سكه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 200درصد رشد كرده است. اين به معناي آن است كه امسال سرمايه‌گذاران نسبت به پارسال 7هزار ميليارد تومان معادل 2ميليارد دلار سكه بيشتري خريده‌اند. سال گذشته سرمايه‌گذاران در طول 4‌ماه 3661ميليارد تومان سكه در معاملات آتي بورس كالا خريدند كه اين مقدار امسال به 10هزارو 869ميليارد تومان رسيده است.

اين مقدار معاملات 52درصد از كل معاملات بورس كالا را در 4ماهه امسال نشان مي‌دهد. بقيه معاملات بورس كالا در اين مدت به معاملات محصولات فلزي، پتروشيمي، فرآورده‌هاي نفتي و كشاورزي اختصاص يافته است. اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد با توجه به روند روبه رشد قيمت سكه در بازار نقد، روند معاملات آتي سكه نيز در بورس كالا از روندي مشابه پيروي مي‌كند.

اطلاعات آماري همچنين نشان مي‌دهد در 4ماهه امسال 21هزارو 52ميليارد تومان محصول در بور س كالا دادوستد شده است كه بيش از نيمي از آن به معاملات سكه طلا اختصاص يافته اما از بقيه معاملات انجام شده 4379ميليارد تومان به معاملات محصولات صنعتي و معدني، 3181ميليارد تومان به محصولات پتروشيمي و 1700ميليارد تومان هم به فرآورده‌هاي نفتي اختصاص يافته است.

کد خبر 341730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha