۷ میلیون نفر از ساکنان کره زمین به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

براساس آخرين اطلاعات منتشره از سوي سازمان بهداشت جهاني، 6 ميليون نفر از اين جمعيت در قاره آسيا جان مي‌بازند و اين در شرايطي است كه امروز آلودگي هوا به يكي از چالش‌هاي اساسي كشورمان تبديل شده كه آثار و پيامدهاي زيانبار آن در كلانشهرهاي كشور به‌ويژه تهران، مخرب‌تر و مرگبارتر است.

سيد مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار‌ تهران در جلسه‌اي كه به فاصله 4ماه تا اوج‌گيري آلودگي هواي پايتخت تشكيل شد، با اشاره به لزوم انجام اقدامات پيشگيرانه براي كاهش آلاينده‌ها گفت: واقعيت اين است كه آلودگي هواي تهران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و كاهش و كنترل آن با پيچيدگي‌ها و ظرافت‌هاي خاصي روبه‌روست. حسيني افزود: در سال‌هاي اخير، تلاش‌هاي زيادي براي كاهش آلودگي هوا در تهران صورت گرفته كه از مؤثرترين اين اقدامات مي‌توان به گسترش حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو اشاره كرد اما با وجود اين، موانع متعددي در مقابل بهبود كيفيت هوا وجود دارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير، آلاينده شاخص شهر در بيشتر روزها ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون بوده، اظهار كرد: به غيراز هجوم ريزگردها كه بيشتر در روزهاي گرم و خشك وارد شهر مي‌شوند، مهم‌ترين منبع انتشار اين آلاينده، وسايل نقليه و موتورهاي ديزلي فاقد فيلتر دوده است.

حسيني با بيان اينكه بهبود كيفيت هواي تهران، مطالبه مشترك شهروندان و مسئولان شهري است، تصريح كرد: در اين ميان، ارتقاي كيفيت خودروها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، ضمن اينكه بايد اين نكته را مورد توجه قرار دهيم كه محدود كردن ترافيك در محدوده‌اي از شهر به‌معناي عدم‌توليد آلاينده‌ها در آن محدوده و نرسيدن آلودگي به آن محدوده نيست.

معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه حفظ جان شهروندان و تأمين سلامت آنها خط قرمز مديريت شهري است و هيچ‌چيز براي شهرداري تهران، بالاتر از سلامتي مردم تهران نيست، اظهار كرد: ارتقاي زندگي و سلامتي مردم و بهبود شرايط زيست شهروندان، عمود خيمه پروژه‌هاي حمل‌ونقل شهري است. حسيني با بيان اينكه مقياس ما براي اجراي پروژه‌هاي حمل‌ونقلي و محاسبه ميزان موفقيت آنها، تأثيري است كه اين پروژه‌ها بر ارتقاي زندگي و تأمين سلامت شهروندان بر جاي مي‌گذارند، تصريح كرد:

اگر مترو مي‌سازيم و ايستگاه‌ها و خطوط مترو را توسعه مي‌دهيم، اگر با همه دشواري، نسبت به نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي اقدام مي‌كنيم و اگر درصدد اجراي طرح‌هاي زيست‌محيطي هستيم، هدف مشترك همه اين پروژه‌ها، كمك به زندگي بهتر شهروندان است.

کد خبر 341332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha