همشهری آنلاین: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: پیشگیری، مراقبت و درمان بیماری هپاتیت برای همه گروه‌های سنی انجام می‌‌شود.

دکتر محمد مهدی گویا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، دکتر محمد مهدی گویا در نشست خبری روز جهانی هپاتیت با تاکید بر این که خدمات درمانی برای کنترل بیماری هپاتیت برای همه افراد و آحاد مردم ارائه می‌شود، افزود: سعی بر این است با برنامه ریزی های درست و با روش بیماریابی فعال بتوانیم به این بیماران دسترسی بیشتری داشته باشیم.

او با اشاره به برنامه 15 ساله حذف بیماری هپاتیت و حذف این بیماری تا سال 2030، گفت: حذف این بیماری به معنی دیده نشدن این بیماری در کشور نیست و هدف این است که می‌خواهیم این بیماری در کشور و موارد جدید آن به حداقل خود برسد تا دیگر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز درگیر درمان این بیماری نباشند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که انتقال هپاتیت از دو طریق خون آلوده، سرنگ آلوده و تماس جنسی و از طریق مواد غذایی و آشامیدنی منتقل می‌شود، افزود: هپاتیت B واکسن دارد که این واکسن می‌تواند سلاحی بدون عارضه برای مقابله با این بیماری باشد. اما هپاتیت C واکسن ندارد.

دکتر گویا افزود: در یک برنامه چهار ساله، خوشبختانه توانستیم متولدین 68 تا 72 را برای هپاتیت B واکسینه کنیم و قرار است متولدان سال های قبل از این را هم در برابر این بیماری واکسینه کنیم.

وی با بیان این که برخی از افراد و گروه های پرخطر و افرادی که در زندان‌ها هستند، بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت می باشند، تاکید کرد: برنامه واکسیناسیون برای این افراد به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد و در سال گذشته 350 هزار نفر واکسینه شدند و سعی بر این است که بقیه گروه‌های پرخطر را مثل معتادان تزریقی واکسینه کنیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که برای هپاتیت B داروی مناسب با کمترین عوارض که خوراکی است موجود می‌باشد، افزود: هپاتیت B با این دارو قابل کنترل است اما نگرانی ما برای ابتلا افراد به هپاتیت C می باشد که تا قبل از این ، درمان هپاتیت C با داروهایی که به صورت تزریقی بود و عارضه داشت می بود اما در حال حاضر با روش های درمانی جدید که دیگر تزریقی نیست و خوراکی با عوارض کمتر است، درمان هپاتیت C صورت می‌گیرد.

به گفته دکتر گویا، طول درمان این بیماری با داروها به 3 تا 6 ماه کاهش یافته است و اگر بتوانیم در 15 سال این درمان را اجرا کنیم اطمینان داریم که ما جز اولین کشورهایی هستیم که توانسته به حذف این بیماری برسد.

وی با تاکید بر این که باید برای معتادان تزریقی برنامه ریزی حساب شده ای در زمینه کنترل بیماری هپاتیت داشته باشیم، افزود: داروی هپاتیت در سطح جهانی حدود 70 میلیون تومان بوده که در حال حاضر در کشور ما 2 میلیون تومان است و هر 2 میلیون تومان برای یک دوره درمان سه ماهه پرداخت می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر این که خدمات درمانی برای کنترل بیماری هپاتیت برای همه افراد و آحاد مردم ارائه می‌شود، افزود: سعی بر این است با برنامه ریزی‌های درست و با روش بیماریابی فعال بتوانیم به این بیماران دسترسی بیشتری داشته باشیم.

دکتر گویا افزود: طی غربالگری که در زندان انجام دادیم 96 درصد مبتلایان به هپاتیت C مرد بودند.

وی در پایان با بیان این که افرادی که رفتار پرخطر دارند بیشتر مبتلا به هپاتیت می‌شوند، افزود: در برنامه‌های وزارت بهداشت همه تلاش‌ها در جهت پیشگیری، مراقبت و درمان این بیماری در همه گروه سنی‌ها برای گروه‌های پرخطر می‌باشد.

کد خبر 341196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha