دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه کاردیف و دانشگاه کوینز موفق شدند با استفاده از علف بوریا، سوخت هیدروژن تولید کنند.

تولید سوخت هیدروژن از علف

به گزارش ایسنا، با این دستاورد می‌توان امیدوار بود که در آینده چمن‌های سبز بتوانند منبع خوبی برای تامین نیرو در زمین باشند.

هیدروژن از مدت‌ها پیش به عنوان جایگزین نویدبخشی برای سوخت‌های فسیلی شناخته شده چرا که از محتوای انرژی بالایی برخوردار بوده و گاز گلخانه‌ای نیز تولید نمی‌کند. البته منابع تولیدکننده این سوخت بسیار پرهزینه هستند و کربن تولید می‌کنند.

از این رو دانشمندان به دنبال منابع ارزان‌تر و پاک‌تر هستند که این منابع در کف اقیانوس، درون فاضلاب و حتی درون علف‌های سبز وجود دارند. علف بوریا در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب وجود دارد و می‌تواند منبع خوبی برای این سوخت پاک باشد.

یکی از روش‌های احتمالی که دانشمندان با آن به دنبال تولید بهینه هیدروژن هستند، تمرکز بر سلولز است که ماده ارگانیک کلیدی ساختار دیواره سلول گیاهان سبز محسوب می‌شود. آنها به بررسی این امر پرداختند که چطور می‌توان سلولز را با کمک نور خورشید و یک کاتالست در فرآیندی موسوم به فتوسنتز به هیدروژن تبدیل کرد.

محققان در آزمایشات خود از سه کاتالیست فلزی پالادیوم، طلا و نیکل استفاده کردند. نیکل از جذابیت بیش‌تری برای دانشمندان برخوردار است زیرا میزان زیادی از آن در زمین وجود داشته و همچنین ماده ارزانی است. آن‌ها در یک ظرف سه کاتالیست را با سلولز ترکیب کرده و در زیر چراغ رومیزی قرار دادند و گاز آن را هر 30 دقیقه برای مشاهده میزان هیدروژن تولید شده بررسی می‌کردند.

این آزمایش سپس با استفاده از علف بوریا تکرار شد. محققان می‌گویند با این روش می‌توان مقادیر قابل توجهی از هیدروژن را بدست آورد.

این یافته‌ها در مجله Proceedings of the Royal Society A منتشر شده است.

کد خبر 341094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha