شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

انجمن سینمایی آمریکا قصد دارد با به میان کشیدن عبارت «ممنوع شدن سیگار کشیدن در فیلم‌ها ناقض آزادی بیان است»، از خود در مقابل پرونده مربوط به لزوم حذف صحنه‌های استعمال سیگار در فیلم‌ها دفاع کند.

سینما

به گزارش همشهري به نقل از هاليوود ريپورتر، تلاش‌هاي برخي مراجع رسمي براي حذف سيگار از فيلم‌هاي سينمايي به تازگي با تشكيل چند پرونده حقوقي و قضايي در دادگاه‌هاي آمريكا وارد مرحله‌اي تازه شده است. معترضان معتقدند در فيلم‌هايي كه كودكان تا 13سال مي‌توانند همراه پدر و مادر خود در سينما ببينند، نبايد صحنه‌هاي سيگار كشيدن وجود داشته باشد.

آنها بر اين باورند كه ميان ديدن اين صحنه‌ها و تمايل به استفاده از سيگار در كودكان و نوجوانان رابطه مستقيم وجود دارد و حتي يافته‌هاي علمي هم موضوع را تأييد مي‌كند. اين در حالي است كه اعضاي انجمن سينمايي آمريكا مخالف حذف صحنه‌هاي كشيدن سيگار هستند و مي‌گويند نظام درجه‌بندي فيلم‌ها به والدين درباره محتواي آثار هشدار مي‌دهد و الزام سينماگران به حذف صحنه‌هاي بدآموزي، مخالف قانون آزادي بيان است.

به اين ترتيب و در شرايطي كه هيچ سندي در تأييد رابطه مستقيم ميان افزايش علاقه به سيگار با ديدن صحنه‌هاي نامناسب در فيلم‌ها وجود ندارد، نمي‌توان سينماگران را ملزم به دروغ‌پردازي كرد.در شكايتي كه پيش‌تر تسليم مقام‌هاي قضايي آمريكا شده، اين نكته مورد تأكيد قرار گرفته است كه حدود 5ميليون فرد بالغ در اين كشور با تماشاي فيلم‌هاي سينمايي سيگار كشيدن را آغاز كرده‌اند.

ازجمله فيلم‌هايي كه صحنه‌هاي سيگار كشيدن در آنها نقش تشويقي دارد مي‌توان به فيلم جيمز باندي «اسپكتر»، «تبديل‌شوندگان: عصر انقراض» و «زن سياهپوش» اشاره كرد؛ ادعايي كه از سوي انجمن سينمايي آمريكا رد شده است.
اگر اين پرونده جنجالي در دادگاه‌هاي آمريكا به نفع معترضان به پايان برسد، نظام درجه‌بندي فيلم‌ها در هاليوود دستخوش دگرگوني اساسي مي‌شود و آثاري كه صحنه سيگار كشيدن دارند، بخشي از تماشاگران خود از دست مي‌دهند. ضمن اينكه به‌احتمال فراوان، اين قانون را مي‌توان به صحنه‌هاي استفاده از الكل، قماربازي و رانندگي با سرعت‌هاي ديوانه‌وار هم تعميم داد؛ مواردي كه در شرايط فعلي در درجه‌بندي فيلم‌ها چندان درباره آنها سختگيري نمي‌شود.

کد خبر 340931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha