همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری کشورمان حضور روسای کشورهای حاشیه خزر را نشانه همبستگی، دوستی و حسن همجواری مجموعه دولت‌ها و ملت‌های حاشیه این دریا دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر دکتر محمود احمدی‌نژاد در آغاز اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر ضمن خوشامدگویی به روسیای کشورهای همسایه سخنانش را این گونه آغاز کرد: کشورهای حاشیه خزر با اتکا به سابقه تمدنی ، فرهنگی و علاقه مشترک از طریق دریای زلال خزر که همواره منشاء حیات بوده است با هم گره خورده اند.

آقای احمدی نژاد گفت: این همبستگی از جلوه های صلح برای کشورهاست.

وی افزود: در فاصله دو سال پیش تفاهم میان کشورهای ساحلی روز به روز بیشتر شده و دولت ها به سمت همگرایی بیشتر پیش رفته اند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این سالها ملت ها در انتظار به ثمر رسیدن گفتگوها میان دولت ها درباره وضع حقوقی بزرگترین دریاچه جهان هستند.

رئیس جمهور همچنین گفت: مذاکرات کنونی بسیار جدی است و مبتنی بر تفاهم است.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه در بسیاری موارد میان کشورهای همسایه توافق نهایی حاصل شده است گفت: در این مذاکرات برخی جنبه های مهم حقوقی و تکالیف کشورهای ساحلی در قبال دریای خزر در دستور مذاکره است.

رئیس جمهور افزود: جدیت و عزم کشورها، زبان و فهم مشترک در گفت‌وگوها پدیدار شده است که ما را به آینده و نتیجه ،بیش از پیش خوشبین می کند.

آقای احمدی نژاد گفت: آزادی کشتیرانی و منع تردد کشتی با پرچم های غیر ساحلی اکنون نیز با توافق همه کشورها در حال اعمال است.

رئیس جمهور افزود: با پیشرفت مذاکرات در باره مسئله حقوقی ، نیاز به بحث درباره مسائل دیگر خود را نمایان کرده است که به برخی از آنها اشاره می کنم.

آقای محمود احمدی نژاد گفت: در بعد اقتصادی ، دریای خزر از ظرفیت های بالایی برای گسترش همکاری میان همسایگان برخوردار است.

رئیس جمهور افزود: این پنج کشور، دارای حدود 250 میلیون نفر جمعیت ،منابع متعدد و فراوان است که امکان افزایش سطح همکاری را به میزان بسیار بیشتر از همکاری کنونی فراهم می کند.

آقای احمدی نژاد گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تعریف و ایجاد ساختاری با اهداف اقتصادی با هدف تسهیل همکاری اقتصادی میان کشورهای ساحلی است .

رئیس جمهور در تبیین این پیشنهاد گفت: قرار گرفتن دریای خزر در مسیر کریدور مهم ترانزیتی شمال جنوب بستر مناسبی برای گسترش همکاریهای کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد کرده است.

رییس جمهور بر ضرورت همکاری جمعی کشورهای ساحلی در تثبیت و حفظ امنیت و ثبات در کشور تاکید کرد و در پیشنهاد دوم خود گفت: این همکاری در مقابله با بیگانگان و توجه به مسایلی چون مبارزه با جرایم سازمان یافته باید باشد و نیازمند ایجاد نوعی سازمان منطقه‌ای است و خوشبختانه تلاش هایی در این باره آغاز شده است و به زودی شاهد به بار نشستن آن خواهیم بود.

احمدی نژاد افزود: همه کشورهای ساحلی دریای خزر هم عقیده اند که مسایل این دریا را باید صرفا خود کشورهای حاشیه این دریا حل و فصل کنند.

رییس جمهور تصریح کرد: دریای خزر دریایی بسته و متعلق به کشورهای ساحلی است و فقط کشتی و نیروهای نظامی این کشورها حق حضور در آن را دارند.

آقای احمدی نژاد پیش از ارائه پیشنهاد سوم خود گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر مهد تمدن‌های بشری هستند و مردمان ما هزاران سال در صلح و آرامش زندگی کرده و تبادل فرهنگی داشته اند و اشتراکات فرهنگی از سرمایه های مهم مردم این مناطق است.

وی افزود: در همین راستا پیشنهاد سومم این است که تعاملات فرهنگی، ادبی، هنری و گردشگری میان کشورهای ساحلی افزایش یابد.

رییس جمهور افزود: رفت و آمدهای گسترده میان دولتها و ملتها به تقویت صلح و ثبات منطقه کمک می کند.

احمدی نژاد در پیشنهاد چهارم خود گفت: باتوجه به ذخایر گسترده انرژی و امکانات وسیع آن، همکاری همه‌جانبه در استخراج و انتقال انرژی از کوتاه‌ترین، اقتصادی‌ترین و هماهنگ‌ترین راه با محیط زیست به نفع همه کشورهای حاشیه دریای خزر است.

رییس جمهور افزود: کشورهای ساحلی دریای خزر با تصویب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست این دریا تحت عنوان کنوانسیون تهران نشان دادند که حفظ محیط زیست را به عنوان عاملی مهم مدنظر دارند و به عنوان پنجمین پیشنهاد اگر این کنوانسیون اجرایی شود نقش مهمی در بهبود وضع شکننده محیط زیست این دریا و محافظت از تنوع گیاهی و جانوری آن خواهد داشت.

توسعه همکاری کشورهای ساحلی به نفع ملتهاست

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : توسعه همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر به نفع صلح و امنیت این دریا و منطقه و در جهت منافع ملت های ماست.

احمدی‌نژاد در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر با بیان اینکه دریای باشکوه خزر و منافع آن همواره برای کشورهای ساحلی مهم بوده و خواهد بود افزود: تعداد جلسات برگزار شده در سطوح مختلف میان نمایندگان کشورهای ساحلی در چند سال گذشته موید این مدعاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این تعاملات عامل مهمی در تقویت حسن همجواری و دوستی میان کشورهای ماست گفت: پیشنهاد می کنم اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر و اجلاس وزرای امورخارجه این کشورها از این پس به صورت مرتب و از پیش تعیین شده برگزار شود.

آقای احمدی‌نژاد با قدردانی از حضور و همکاری های سازنده سران کشورهای روسیه ، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در برپایی این نشست ابراز امیدواری کرد: این نشست بتواند در دستیابی به اهداف خود که همانا تعمیق روابط دوستانه ، افزایش همه‌جانبه همکاری‌ها و نزدیک تر کردن مواضع و دیدگاه‌های دولت‌ها و ملت‌های ماست، موفق باشد.

کد خبر 34086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز