همشهری آنلاین: اگرچه هیچ رژیم غذایی خاصی به طور قطعی درمان کننده علائم ام اس نیست، اما برخی انتخاب‌های غذایی می‌تواند به کاهش علائم بیماری ام اس کمک کند.

بیماری ام اس

ام اس، یک بیماری ضد التهابی است که اگرچه هیچ رژیم غذایی خاصی به طور قطعی درمان کننده علائم اين بيماري نيست اما برخی انتخاب‌های غذایی می‌تواند به بيماران مبتلا به ام اس احساس بهتری دهد. با اين مواد غذايي آشنا شويد.

  • اسیدهای چرب: اسیدهای چرب ضروری، چربی‌هایی هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌‌ها نیست اما برای سالم ماندن به آن‌‌ها نیاز دارد. این اسیدهای چرب جزو چربی‌‌های اشباع نشده و برای بدن مفید هستند.

یکی از پر مصرف‌‌ترین اسیدهای چرب موجود، اسیدهای چرب اسید لینولئیک است به این اسیدهای چرب امگا 6 گفته می‌‌شود. یک گروه دیگر از این اسیدهای چرب ضروری متعلق به امگا 3 است که در روغن ماهی و روغن دانه‌ کتان وجود دارد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این اسیدهای چرب خواص ضدالتهابی دارند و به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به ام اس کمک می‌‌کنند. برای همین لازم است مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند ماهی ساردین، ماهی آزاد، روغن کانولا، گردو، جوانه‌ گندم، روغن دانه‌ کتان، روغن کبد ماهی و همچنین مواد غذایی سرشار از امگا 6‌ها مانند روغن سویا، روغن بادام زمینی، روغن ذرت و روغن آفتابگردان در برنامه‌ غذایی مبتلایان به ام اس گنجانده شود.

  • میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات، غنی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی ضد التهاب بوده و باید به رژیم غذایی مبتلایان به ام اس افزوده شوند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های مضری هستند که به بافت‌‌های سلولی آسیب می‌رسانند و در این میان، آنتی اکسیدان‌ها نقش خنثی کننده تاثیرات رادیکال‌های آزاد را دارند.ویتامین ای، یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب می‌‌شود که در مارگارین، کره و میوه‌های خشک وجود دارد.ویتامین ث، یکی از ویتامین‌های محلول در آب بوده و در میوه‌های تازه و سبزیجات به میزان قابل توجهی یافت می‌‌شود.ویتامین آ، مانند بتاکاروتن در جگر، میوه‌های تازه و سبزیجات به خصوص سبزیجات نارنجی رنگ وجود دارد. سلنیوم یکی از مواد معدنی ضروری است که در ماهی، پنیر، گوشت و غلات وجود دارد.
  • زردچوبه: این ادویه معطر گیاهی پلی فنولی به نام کورکومین دارد که این ماده به مبارزه با تورم و التهاب بسیار کمک می‌کند. مصرف حداقل سه گرم زردچوبه در روز معادل یک قاشق چای خوری، نقش موثری در کنترل علائم ام اس دارد و حتی ممکن است نقش مستقیم در درمان مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری‌های مرتبط با آن در آینده داشته باشد.
  • زنجبیل: عصاره زنجبیل دارای ویژگی‌های ضد التهابی قوی است و آنهم به خطر حضور ترکیب گیاهی به نام جینجرول در آن. مصرف زنجبیل برای بیماران مبتلا به آرتریت نیز بسیار مفید بوده و سبب کاهش درد مفاصل در آنها می‌شود.
  • آووکادو: یک منبع غنی از چربی‌های غیر اشباع و آنتی اکسیدان‌های سالم است. خواص ضد التهابی آووکادو بسیار قوی است و حتی می‌توان آن را قوی‌تر از سایر مواد غذایی دانست. خوردن 2 اونس آووکادو در روز منجر به کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شود. مصرف موادغذایی حاوی چربی‌های غیراشباع مانع از آسیب به غشای میلین و بافت‌های عصبی می‌شود. اما فراموش نکنید این خوراکی‌ها کالری بالایی دارند. بنابراین باید کمتر از 30 درصد از کالری دریافتی روزانه شما از این منابع تامین شود.
  • برخی روغن‌های گیاهی: روغن زیتون، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بذر کتان و اضافه کردن آنها به رژیم غذایی به خاطر وجود چربی‌های اشباع نشده در آنها، منجر به کاهش سطح کلسترول و کاهش التهاب در بدن می‌شود. روغن زیتون حاوی ترکیبات فنلی متعدد و ویژگی‌های ضد التهابی قوی است. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به مبتلایان به ام اس توصیه می‌شود.
  • روغن کتان: سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و گزینه مناسبی برای کسانی است که مصرف ماهی را دوست ندارند. دانه کتان همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام لیگنان است که با التهاب مبارزه می‌کند لیگنان به کاهش عملکرد ژن مرتبط با التهاب نیز کمک می‌کند.

* وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 340736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha