سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت پرونده ژئوپارک قشم در فهرست جهانی یونسکو و بازگشت مجدد این میراث ارزشمند طبیعی به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها تا پایان تابستان امسال خبر داد.

سعدالله نصيري قيداري در گفت‌وگو با ايرنا به روند طولاني و پيچيده بررسي و ثبت پرونده‌ها در فهرست آثار فرهنگي، تاريخي و طبيعي جهاني اشاره كرد و گفت: براي گرفتن ثبت جهاني يك اثر، هماهنگي و پيگيري‌هاي زيادي لازم است زيرا پرونده اين آثار در مجامع بين‌المللي با وسواس و دقت بسيار زياد مورد بررسي قرار مي‌گيرد و يك اثر براي ثبت بايد تأييديه‌هاي بين‌المللي متعددي را بگيرد.

به گزارش همشهري، دبيركل كميسيون ملي يونسكو درايران در حالي از تلاش براي ثبت مجدد ژئوپارك قشم در شبكه جهاني ژئوپارك‌ها تا پايان تابستان خبر مي‌دهد كه خطر حذف نام ژئوپارك قشم از فهرست «شبكه جهاني ژئوپارك‌هاي ملي» پاييز سال‌91 روي خروجي برخي خبرگزاري‌ها قرار گرفت.

سعدالله نصيري قيداري با اشاره به ثبت جهاني هامون، ذخيره‌گاه تنگ صياد و سبزكوه در چهارمحال‌وبختياري افزود: در مجموع تاكنون 12ذخيره‌گاه زيست‌كره واقع شده در ايران ثبت جهاني شده كه از اين نظر ايران در سطح منطقه از جايگاه بسيار خوبي برخوردار است.

  • ژئوپارك قشم دريك نگاه

ژئوپارك قشم به‌دليل موقعيت استراتژيك آن در خليج‌فارس و به‌عنوان نمونه منطقه‌اي كه در ميان ژئوپارك‌هاي منطقه آسياي شرقي و ژئوپارك‌هاي اروپايي قرار گرفته از وضعيت ويژه و منحصر به‌فردي برخوردار است.

اين ژئوپارك كه داراي 8سايت اصلي شامل تنگه چاهكوه، دره ستاره افتاده، تنگه عالي، دره تنديس‌ها، دره شور، نمكدان، دولاب و كوركوراكوه است تنوع عظيمي از چشم‌اندازهاي زمين‌شناسي در كنار تنوع سايت‌هاي مختلف را ارائه مي‌كند و علاوه بر اين، تنوع اكولوژيكي، باستان‌شناسي و فرهنگي خاصي دارد.

مجاورت با جنگل‌هاي حرا، واقع در شمال جزيره قشم كه داراي 5‌عنوان تالاب بين‌المللي، ذخيره‌گاه زيست‌كره، منطقه حفاظت شده، منطقه ويژه دريايي و منطقه ويژه پرندگان است، به ارزش‌ها و جذابيت‌هاي طبيعي ژئوپارك قشم افزوده است.

ژئوپارك براساس تعريف يونسكو، منطقه‌اي است كه مرزهاي آن به وضوح مشخص شده و چندين پديده بارز زمين شناسي درمحدوده آن قرار گرفته باشد.اين محدوده بايد بتواند در توسعه اقتصادي جوامع پيراموني خود نقش مؤثري ايفا كند.

  • عوامل تهديد كننده جنگل‌هاي حرا

مهندس فريبرز غيبي، رئيس مركز جنگل‌هاي خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور پيش از اين در گفت‌وگو با همشهري، مساحت كل مانگروهاي (حرا و چندل) كشور را 25هزار و 400هكتار عنوان كرد و گفت: «هرمزگان با 19هزار هكتار بيشترين رويشگاه مانگروها را در خود جاي داده است.» وي افزود: «سيلاب‌هاي فصلي مهم‌ترين منبع تغذيه‌كننده اين رويشگاه‌هاست اما جاده‌كشي و احداث مزارع پرورش ميگو به‌ويژه در هرمزگان و خليج گواتر باعث قطع كانال‌هاي جزرومدي و مسير سيلاب‌هاي منتهي به رويشگاه‌هاي مانگروها شده و حيات اين رويشگاه‌ها را تهديد مي‌كند.»

  • 3سال سهل‌انگاري در جهاني ماندن قشم

به گزارش همشهري، ژئوپارك قشم، مارس سال2006با پايمردي مهندس بيژن فرهنگ‌ دره‌شوري در فهرست شبكه جهاني ژئوپارك‌هاي ملي به ثبت رسيد اما بي‌توجهي مسئولان وقت منطقه آزاد قشم به معيارهاي جهاني سبب شد 2سال بعد در همايش بين‌المللي ژئوپارك‌ها (كه در مالزي برگزار شد) اين ژئوپارك به‌عنوان يك عضو به خواب‌رفته معرفي شود. با اين همه، اطلاق «عضو به خواب رفته» هم نتوانست مديران منطقه آزاد قشم را به اجراي تعهدات مرتبط با ژئوپارك ملزم سازد به‌طوري كه در سال2010مسئولان شبكه جهاني ژئوپارك‌هاي ملي با صدور كارت زرد، به متوليان ژئوپارك قشم 2سال فرصت دادند تا ضمن رعايت استانداردها، زمينه ارتقاي ژئوپارك را فراهم سازند ولي اين هشدار هم جدي گرفته نشد. متوليان منطقه آزاد قشم تا ارديبهشت93 (زمان برگزاري همايش بين‌المللي ژئوپارك‌ها در كانادا) فرصت داشتند تا با رفع معضلاتي كه دامنگير اين ژئوپارك شده اعتماد شبكه جهاني ژئوپارك‌هاي ملي را براي تثبيت و تداوم نام قشم در فهرست مورد نظر جلب كنند؛ اما به‌رغم وعده‌هاي مسئولان وقت منطقه آزاد قشم، اقدامي براي جلب اعتماد شبكه جهاني صورت نگرفت.

کد خبر 340421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha