یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیابت نوع ۲ مد‌‌ت‌ها به عنوان بیماری افراد دچار اضافه وزن یا چاقی شمرده شده است، اما یک بررسی جدید این عقیده به چالش می‌کشد. بر اساس این بررسی از هر پنج فرد دارای وزن طبیعی یک نفر به عارضه پیش‌دیابت مبتلا است که می‌تواند به دیابت نوع ۲ منتهی شود.

به گزارش نیوزمکس پژوهشگران آمریکایی که این بررسی را انجام داده‌اند، گزارش می‌کنند که در افراد بالای ۴۵ سال یک‌سوم افرادی که وزن طبیعی دارند، به پیش‌دیابت مبتلا هستند.

آرک ماینوس استاد سیاست و مدیریت پژوهشی خدمات بهداشتی در دانشگاه فلوریدا و نویسنده اصلی مقاله این پژوهش گفت: «داشتن وزن طبیعی و سالم لزوماً به معنای سالم بودن شما نیست.»

افراد دارای پیش‌دیابت میزان‌های بالاتر از حد طبیعی قند خون دارند، اما میزان بالا بودن قند خون در حدی نیست که تشخیص دیابت برای آنان داده شود.

البته اضافه‌وزن همچنان یک عامل خطرساز برای دیابت نوع ۲ باقی می‌ماند. در حال حاضر انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند همه افرادی که اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند، از لحاظ ابتلا به دیابت غربالگری شوند. این انجمن همچنین توصیه می‌کنند افراد در ۴۵ سالگی از لحاظ داشتن دیابت غربالگری شوند. اگر نتایج آزمایش طبیعی باشد، آزمایش برای غربالگری دیابت هر سه سال یک بار توصیه می‌شود.

ماینوس گفت که تمرکز این آزمایش‌های غربالگری عمدتاً بر افراد دارای اضافه‌وزن و چاق است و این وضعیت ممکن است به از دست رفتن فرصت برای انجام مداخلات درمانی زودرس در افراد با وزن طبیعی شود که پیش‌دیابت دارند.

این پٓژوهشگران از «نظرخواهی‌های بررسی بهداشت و تغذیه ملی» آمریکا- یک گروه بازنماینده ملی- از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ و از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ استفاده کردند.

این بررسی بر افراد با وزن طبیعی متمرکز بود. وزن طبیعی در این بررسی به‌صورت داشتن شاخص توده بدنی (BMI) از ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ تعریف شده بود. شاخص توده بدنی بر اساس وزن و قد تخمینی تقریبی از میزان چربی بدن به دست می‌دهد.

نظرخواهی ابتدایی مربوط به سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ نشان‌دهنده ابتلای ۱۰ درصد افراد با وزن طبیعی به پیش‌دیابت بود. بررسی دوم نشان می‌داد که این میزان به ۱۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین معلوم شد که درصد افراد بالای ۴۵ سال دچار پیش‌دیابت از ۲۲ درصد در بررسی ابتدایی‌تر به ۳۳ درصد در بررسی سال‌های بعدی افزایش یافته است.

دور کمر بزرگ اغلب با دیابت نوع ۲ مربوط شده است. درحالی‌که ۶ درصد از افراد با وزن طبیعی در بررسی اول دور کمر بیشتر از حد طبیعی داشتند، تا سال ۲۰۱۲ دور کمر بیش‌ازحد بزرگ در ۸ درصد این افراد ثبت شده بود.

ماینوس گفت به نظر او این تغییرات ناسالم در افراد با وزن «سالم» ممکن است به‌طور فزاینده‌ای مربوط به سبک زندگی نشسته باشد.

او گفت: «گرچه این گفته که نشستن بیش‌ازحد سیگار کشیدن دوران جدید است، تکراری شده است، اما حظی از حقیقت را در خود دارد.»

سایر کارشناسان به شیوه اندازه‌گیری اضافه‌وزن و چاقی اشاره می‌کنند.

دکتر جوئل زونسزین، رئیس برنامه بالینی دیابت در مرکز پزشکی مونته‌فیوره در نیویورک گفت: «BMI شیوه‌ای بسیار سردستی برای تعیین چاقی است. BMI همبستگی خوبی با چاقی بد یا چاقی شکمی ندارد.»

ماینوس موافق این نظر است. گروه پژوهشی او به دنبال راه‌های جایگزینی برای غربالگری افراد برای دیابت و سایر بیماری‌های مزمن هستند.

به گفته زونسزین ژنتیک هم ممکن است نقشی داشته باشد. او گفت: «نه همه افرادی که چاق هستند، دیابت خواهند گرفت و نه هر کسی که دیابت دارد، چاق است.»

کد خبر 340161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha