مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

سید محمد فخار: ۲۶ تیر روز بزرگی برای حمل ونقل پایتخت بود.

مترو

در اقدامي بديع همزمان با فعاليت ايستگاه شهدا در خط4مترو، غول حفار مكانيزه(TBM) به فاصله‌اي اندك از زير آن عبور كرد تا ايستگاه شهدا در فهرست ايستگاه‌هاي افتتاحي امسال خط6 قرار گيرد. خطوط 6 و 7 مترو امسال اولويت اصلي توسعه حمل ونقل عمومي در تهران هستند كه درصورت رسيدن به حداكثر ظرفيت مي‌توانند حدود 2ميليون نفر به جابه‌جايي‌مسافران روزانه شهر بيفزايند. با بهره‌برداري از خطوط 6و 7طول خطوط متروي پايتخت به 241كيلومتر خواهد رسيد همچنين تعداد ايستگاه‌هاي مترو به 156مي‌رسد.

  • توسعه مترو از جنوب شهر

مازيار حسيني معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران ديروز در جمع خبرنگاران اين خبر مهم را داد كه خط6 مترو با عبور از دولت‌آباد، كيانشهر، بعثت و ميدان خراسان به ميدان شهدا مي‌رسد و تلاش مي‌شود ايستگاه‌هاي بخش جنوبي براي مردمي كه از امكانات مترو در محله خود محروم هستند، در سال‌جاري افتتاح شود.

وي با بيان اينكه اميدوارم ايجاد خط6 موجبات آسايش و رضايت مردم را فراهم كند، گفت: خطوط 6 و 7مترو خطوطي است كه جنوب تهران را به مناطق شمالي و مركزي متصل كرده و به‌دليل داشتن تقاطع با ساير خطوط مترو قطعا در كيفيت زندگي مردم جنوب شهر تأثيرگذار خواهد بود.

بنابر گفته‌ وي، هر ايستگاهي كه آماده شود مسافرگيري خواهد كرد و اميد است تا پايان سال با رسيدن تجهيزات، ايستگاه‌هاي تكميل شده مسافرگيري كنند. خط ٦ مترو ‌ قرار است دولت آباد در جنوب شرقي تهران را به سولقان در شمال غربي شهر متصل كند.

  • 58درصد پيشرفت كل خط

تاكنون 8.5كيلومتر از اين خط حدفاصل ميدان دولت آباد تا ميدان شهدا حفاري شده و قرار است تا پايان شهريور حفاري به پايان برسد. مهدي پورهاشمي مجري خط ٦ متروي تهران درباره روند توسعه اين خط گفت: عمليات ريل‌گذاري و كف‌سازي نيز در طول 8.5كيلومتر شروع مي‌شود. وي تصريح كرد: در كل خط ٦ مترو بالغ بر ٥٨ درصد پيشرفت فيزيكي داريم به‌طوري كه ١.٢ درصد از برنامه زمانبندي هم جلوتر هستيم. بنابر اين هم‌اكنون 23كيلومتر حفاري در طول مسير خط 6مترو معادل 82درصد از كار در حفاري تونل صورت گرفته است.

تا10‌ماه قبل تنها 5كيلومتر تونل ساخته شده بود، اما اكنون 23كيلومتر تونل حفاري شده كه اين مهم تنها با زحمات بي‌دريغ پرسنل مترو رقم خورده است. تاكنون 55درصد از مسير تونل حفاري شده (معادل 15كيلومتر) تونل‌سازي‌ شده است. اين خط با خط4تلاقي دارد و در طول انجام عمليات عمراني در خط‌6، روند فعاليت خط4متوقف نمي‌شود. وي در ادامه تصريح كرد: دستگاه حفار خط 6كه ديروز به ديواره ايستگاه ميدان شهدا رسيده، 7ارديبهشت‌ماه در كيلومتر 7 خط وارد هواي باز ايستگاه اميركبير شده كه اين رخداد نخستين ورود حفار مكانيزه خط 6به فضاي باز محسوب مي‌شود و پس از آن نيز با حفاري يك كيلومتر از تونل دركيلومتر 8.5به ايستگاه شهدا رسيده است.

  • ريل توسعه مترو تا سال 96

دستگاه حفار مكانيزه كه ديروز صبح به ميدان شهدا رسيد، پس از طي 2.5كيلومتر ديگر به ميدان سپاه مي‌رسد تا ما‌موريتش در اين مرحله به پايان برسد. اين دستگاه 9متر قطر و 100متر طول دارد و روشي جديد براي ساخت مترو در جهان محسوب مي‌شود. آنچه اين دستگاه را در ميان بافت فرسوده و قديمي جنوب تهران سرعت داده، توان مهندسان ايراني است كه در سال اقتصاد مقاومتي براي سربلندي زيرساخت‌هاي عمومي مي‌كوشند. اين سرعت قرار است در خطوط ديگر نيز راهگشا باشد. براساس قول شهردار تا سال96، 100كيلومتر مترو در خطوط 6، 7و فرودگاه امام خميني به امكانات تردد تهران اضافه مي‌شود. براساس برآوردها براي تكميل اين 100كيلومتر به حدود 17هزار ميليارد تومان بودجه و اعتبارات نياز است.

  • كوتاه از خط 6

خط ٦ مترو ٣١ كيلومتر طول و ٢٩ ايستگاه دارد.

براساس برآوردها ساخت و تجهيز اين خط ٦ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان هزينه دارد.

خط 6مترو با 516متر پيشرفت در 30روز اخير، ركوردي ماندگار در تهران بر جاي گذاشت.

هم‌اكنون 57كارگاه فعال در طول خط 6در حال فعاليت هستند.

٧٨ جبهه كاري و 7742كارگر و مهندس عمليات عمراني خط ٦ را برعهده دارند.

کد خبر 340153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha