همشهری آنلاین: برای اینکه سلامت بدنی خود را حفظ کنید، فقط به ورزش‌های هوازی مانند دویدن که ضربان قلب‌تان را بالا می‌برند، نیاز ندارید، بلکه سه نوع حرکت ورزشی دیگر را هم باید انجام دهید: جرکت‌های قدرتی، حرکت‌های تعادلی و حرکت‌های کششی.

هر چهار نوع این حرکات بدنی به تقویت آمادگی بدنی شما یاری می‌رسانند. این حرکت‌ها در ضمن مکمل یکدیگر هستند و همراهی آنها با یکدیگر سودمندی آنها را تشدید می‌کند.

این چهار نوع ورزش مکمل یکدیگر هستند و انجام آن‌ها همراه یکدیگر تأثیر سودمند بسیار بیشتری بر سلامت شما می‌گذارد.

۱- تمرین‌های هوازی یا قلبی- عروقی مانند دویدن و شنا کردن فعالیت‌هایی است که دستگاه قلبی-عروقی شما را فعال می‌کنند- این تمرین‌ها ضربان قلب شما را بالا می‌برند و باعث می‌شوند شدیدتر نفس بکشید. تمرین‌ها هوازی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع ۲ و فشارخون بالا و حتی سرطان را کاهش می‌دهند.

۲- تمرین‌های قدرتی مانند وزنه‌ زدن یا شنا رفتن عضلات را با ایجاد مقاومت در برابر حرکت فعال می‌کنند و توده بدون چربی عضلات را افزایش می‌دهند و با توجه به میزان بیشتر سوختن کالری در بافت عضلانی نسبت به به سایر بافت‌ها می‌توانند به کاهش وزن هم کمک کنند.

۳- تمرین‌های تعادلی قدرت شما برای حفظ پایداری قامت‌تان را تقویت می‌کنند. این نوع تمرین‌ها به خصوص برای سالمندان که توانایی حفظ تعادلشان کاهش یافته است، اهمیت دارند.

البته تمرین‌های تعادلی به گروه‌های دیگر افراد هم کمک می‌کنند. برای مثال در زنان باردار که مرکز ثقل بدنشان تغییر کرده است و بیشتر در معرض از دست دادن تعادل و افتادن هستند.

۴- تمرین‌های کششی باعث ایجاد کشش در عضلات و افزایش دامنه حرکات مفاصل و در مجموع افزایش انعطاف‌پذیری بدن می‌شوند. انجام این تمرین‌ها خطر آسیب دیدن در حین انجام سایر انواع تمرین‌ّ‌ها را هم کاهش می‌ٔهند.

نکته مهم این است که هر چهار نوع این تمرین‌ها را در برنامه ورزشی روزانه‌تان بگنجانید و ایدئال این است که در هنگام ورزش کردن انجام این انواع تمرین‌ّا را با هم ترکیب کنید.

برای مثال یک تمرین قدرتی مانند حرکت جلوی بازو را که باعث تقویت عضله دوسر بازو می‌شود، با یک تمرین تعادلی مانند ایستادن روی یک پا ترکیب کنید.

یا یک برنامه ورزشی داشته باشید که شامل دویدن نیم‌ساعته بر روی تردمیل به‌عنوان یک تمرین هوازی، بعد انجام ترکیبی از تمرین‌های قدرتی و تعادلی همراه با هم و در آخر انجام چند حرکت کششی درجا باشد. 

کد خبر 339938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =