چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

پگاه شفتی: با «سینتیا» آشنا شوید. آموزشگاهی برای آموزش خودروهای بدون راننده!

دوچرخه شماره ۸۳۷

حالا خودروهای بدون راننده بدون این‌که تعجب کسی را برانگیزانند راه خود را می‌روند. اما هنوز تا فتح خیابان‌ها راه زیادی در پیش دارند. آینده در اختیار آن‌هاست، اما در حال حاضر هنوز موانع زیادی بر سر راه آن‌ها هست.

پژوهشگران دانشگاه علوم رایانه در بارسلونا، یک راه میان‌بر برای واقعی‌کردن حضور ماشین‌های بدون راننده يافته‌اند. آن‌ها یک شهر مجازی با تمام ویژگی‌های یک شهر واقعی شبیه‌سازی کرده و یک ماشین بدون راننده را در این شهر مجازی به خیابان‌ها فرستاده‌اند.

خیابان‌هایی که نباید هیچ فرقی با یک خیابان واقعی داشته باشند. این خیابان‌ها باید پر از عابر، دوچرخه‌سوار، ماشین‌های در حال حرکت، ماشین‌های پارک شده و... باشند.

«جرمن رز» رئیس این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «سیستم شبیه‌سازی‌شده‌ی ما تا این‌جا توانسته بسیاری از موانع یک شهر واقعی را به سیستم خودکار رانندگی بفهماند.

یعنی این سیستم خودکار حالا می‌داند که در مواجهه با یک دوچرخه‌سوار یا عابرپیاده باید چه‌کار کند، اما برای فهماندن حریم پیاده‌رو و علائم رانندگی و چراغ‌ها به این سیستم، با مشکل مواجه‌ایم.

طراحی پیاده‌رو از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و ما هنوز نتوانسته‌ایم یک راه کلی برای تشخیص حریم پیاده‌رو توسط هوش مصنوعی ماشین پیدا کنیم.»

با این حال هوش مصنوعی حالا می‌تواند تصاویری را که از طریق دوربین‌هایش ضبط می‌شود، پردازش و تفسیر کند. این سیستم هم‌چنین می‌تواند آب و هوای بارانی یا برفی را هم تشخیص دهد و با توجه به هوا رانندگی کند.

پژوهشگران نام سینتیا (Synthia) را بر این سیستم گذاشته‌اند تا تداعی‌گر واژه‌ی سینتتیک (Synthetic) به معنای ترکیبی از دو عنصر طبیعی و مصنوعی باشد.

در این سیستم تابه‌حال 213هزار عکس برای تفهیم فضای خیابان به هوش مصنوعی به‌کار رفته است.

این سیستم وارد رایزنی‌های تجاری برای کارخانه‌های ساخت خودروهای هوشمند شده است. با این حال تیم تحقیقاتی امیدوارند بعد از برطرف کردن کمبودهای سيستم شبيه‌سازي شده (پلت‌فرم) رایزنی‌های تجاری تبدیل به قراردادهای رسمی بشود.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

سینتیا می‌تواند با رنگ خاصی عابران پیاده، پوشش گیاهی، حتی محل تردد حیوانات را برای هوش مصنوعی خودرو مشخص کند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

شبیه‌سازی یک شهر با تمام ویژگی‌های آن، می‌تواند خودروهای بدون راننده را برای حضور در خیابان‌های واقعی آماده کند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

سینتیا نحوه‌ی رانندگی در آب و هوای برفی را در یک شهر شبیه‌سازی شده آموزش می‌دهد.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

عبور و مرور عابران پیاده در خیابان‌ها در سیستم آموزش سینتیا گنجانده شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

تشخیص پیاده‌رو از خیابان، بزرگ‌ترین چالش‌ برای هوش مصنوعی است.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

شبیه‌سازی سینتیا می‌تواند به‌طور دقیق بر درختان، عابران و گذرگاه برچسب‌زنی کند. تصویربزرگ تصویری است که ویديوها ضبط می‌کنند و تصویر کوچک‌تر در گوشه سمت راست، تصویری است که کامپیوتر از تصویر اصلی پردازش کرده است.

کد خبر 339877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha