مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

شهردار تهران در مراسم ورود ۴۳ دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی تهران و حومه بر این نکته تأکید کرد که بیش از ۴۰ درصد از زیرساخت‌های فعلی پایتخت در طول تاریخ بلدیه تهران، در یک‌دهه گذشته ایجاد شده است.

قالیباف

محمدباقر قاليباف همچنين در اين مراسم قول داد در هر فصل مراسم مشابهي به‌منظور ورود واگن‌هاي جديد به خطوط مترو برپاشود. صبح ديروز 43دستگاه واگن مترو به ناوگان فرودگاه مهرآباد و ساير خطوط جديدالاحداث مترو اضافه شد. از طرف ديگر قرار است ظرف 10هفته آينده، همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد و افزايش 20تا 25درصد بارترافيك، به همين تعداد واگن به خطوط مترو اضافه شود.

بنابراين گزارش با اضافه شدن اين 43واگن جديد حدود 150هزار نفر به ظرفيت جابه‌جايي مترو در شهر تهران افزوده خواهد شد كه روزانه امكان جابه‌جايي 3ميليون مسافر را فراهم مي‌سازد. از نظر قاليباف مجموعه واگن‌سازي‌ تهران با وجود قدمت كم اما پركارترين، پررونق ترين، با‌نشاط‌ترين و با كيفيت‌ترين مجموعه كشور است زيرا درشرايطي كه توليد يك رام قطار دركشور چند سال يا ساخت 10كيلومتر مترو در فلان شهر چندين دهه به طول مي‌انجامد امسال در تهران 70كيلومتر مترو به بهره‌برداري مي‌رسد.

شهردار تهران گفت: حقيقت آفتاب زيباي كار و تلاش و فرهنگ جهادي بر بستر اخلاص بدون شك يخ خدعه و نيرنگ را ذوب خواهد كرد و اين وعده الهي است. وي از برنامه‌ريزي مدوني خبر داد كه براساس آن امسال به جاي 2نوبت، درهرفصل واگن‌هاي جديد وارد ناوگان مترو خواهد شد. قاليباف در بخشي ديگر از سخنان خود از افتتاح خط7مترو به طول 32كيلومتر تا پايان امسال خبر داد و گفت: اين خط باهزينه گزاف از شرقي‌ترين نقطه تهران تا غربي‌ترين نقطه در شهرك قدس امتداد خواهد يافت.

شهردار تهران خطاب به كارگران، مهندسين و متخصصين كارخانه واگن‌سازي‌ گفت: خداوند زحمات شما را مي‌بيند و مطمئن باشيد مردم قدرشناس، فهيم، فكور و بامحبت ما نيز زحمات شما را مي‌بينند و هرگز حرف كساني راكه مي‌گويند كار عمراني در شهر تعطيل شده است را گوش نمي‌دهند. وي به سخنان خود در جلسه اخير شوراي شهر اشاره كرد و گفت: ‌درآن جلسه عرض كردم كه افتخار كنيم به كارنامه عملكرد خودمان آن هم در شرايطي كه مهم‌ترين چالش شهرما آلودگي هوا و صوتي است كه راه‌حلش فقط توسعه حمل ونقل عمومي است.

اين افتخار بزرگي است براي مديريت شهر كه با فرهنگ جهادي و به بركت خون شهدا و تكيه بر سنت‌هاي الهي وعملكرد صادقانه حركت كنيم و به همين دليل نيز خدا ازكار ما گره گشايي كرد و به خوبي در حوزه حمل ونقل وعمران با وجود همه فضاهاي منفي اما با نگاه مبتني براقتصاد مقاومتي و درون‌زا و حركت در مسير سند چشم‌انداز به‌عنوان پيمان ملي با اتكا به نيروي داخلي و پول ملي موفق شديم تنها دريك دهه اخير 40درصد زيرساخت‌هاي شهري در طول تاريخ بلديه را احداث كنيم. به گفته قاليباف، انجام خيلي از كارها در تهران جزو آرزوها بود اما اين آرزوها هم‌اكنون به واقعيت پيوسته‌اند.

وي به‌عنوان مثال گفت: روزي كه توفيق خدمت در شهرداري تهران را پيدا كرديم، ديديم چند تا كندرو ساخته‌اند و گفتند اين بزرگراه آزادگان است در حالي است كه پس از انجام مطالعات، متوجه شديم كه اصلا اتوباني وجود ندارد و ما با چه زحمتي آن را ساختيم و حالا مي‌خواهند آن را از ذهن مردم پاك كنند كه نمي‌شود يا بزرگراه امام علي 4دهه بود كه طراحي‌اش تمام‌شده بود اما كسي حاضر نبود آن را اجرا كند چون بيش از 12هزار خانه در مسير قرار داشت و مي‌بايست 57پل سنگين روي آن احداث مي‌شد. اين كار را انجام داديم بدون اينكه حتي يك خيابان فرعي‌اش قطع شود. وي به روند توسعه تونل‌هاي شهري نيز اشاره كرد و گفت: امروز بيش از 27كيلومتر تونل با بهترين كيفيت براي حمل‌ونقل خودروها وجود دارد.

  • سهم مترو در حمل‌ونقل

به گزارش همشهري، ديروز شهردار تهران در حاشيه مراسم بهره‌برداري از 43واگن متروي تهران نيز قول داد تا در شهريورماه امسال خبرنگاران را به بازديد بيش از 30كيلومتر تونل خط 6مترو ببرد. قاليباف قول دولت مبني برواگذاري 1200دستگاه واگن به مترو را يادآوري كرد و گفت: با درنظر گرفتن اينكه هنوز اين قول محقق نشده بنابراين هرچه تاكنون به مرحله اجرا رسيده رأساً از سوي شهرداري تهران بوده است. قاليباف تأكيد داشت كه بايد به جاي هر 6دقيقه كنوني هر 2دقيقه يك قطار در ايستگاه داشته باشيم و اگر تعداد واگن‌ها به دو برابر افزايش پيدا كند، اين ظرفيت فني وجود دارد تا 10ميليون مسافر در روز با مترو جابه‌جا شوند كه اين امر سهم مترو در سفرهاي درون شهري را به 50درصد مي‌رساند. اين در حالي است كه در سال 84سهم مترو تنها 4درصد بود.

شهردار تهران در مراسم ورود 43دستگاه واگن جديد به ناوگان متروي تهران اظهار داشت: تا سال 96احداث تمامي خطوط هفتگانه مترو و خط فرودگاه حضرت امام به همراه ايستگاه‌هاي آن به اتمام مي‌رسد اما مسئله اصلي تأمين واگن به ميزان لازم است. قاليباف در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره مصوبات قانوني كمك دولت به شهرداري‌ها گفت: ما بند قاف قانون صرفه جويي از محل مصرف سوخت را داريم اما نمي‌دانيم چرا در 2سال گذشته محقق نشده آن هم درشرايطي كه به ازاي هر مسافر حداقل 23سنت در حوزه سوخت صرفه جويي مي‌شود. با دوستان در وزارت نفت روي 13سنت توافق كرده‌ايم حالا اگر به ازاي هر مسافر 13سنت براي خريد واگن گذاشته شود، هم به اقتصاد ملي كمك مي‌شود و هم به نفع مردم است.

وي ادامه داد: رسانه‌ها و مردم آيين‌نامه‌ها و قوانين را مي‌دانند. مجلس 2ميليارد دلار براي توسعه متروي تهران و كلانشهرها مصوب كرد. اين موضوع در مجمع تشخيص مصلحت هم تصويب شد اما درهيچ دوره‌اي پرداخت نشد. همچنين طبق قانون دولت موظف است 82درصد هزينه خريد اتوبوس را تأمين كند اما در 7-6 سال اخير آيا يك اتوبوس تحويل داده شده است؟ همچنين قانون جرايم راهنمايي و رانندگي در مجلس تصويب و ابلاغ شده كه در اين قانون سهم شهرداري و پليس كاملا مشخص شده و ربطي هم به تحريم و مشكلات ارزي ندارد.

مردم جرايم را پرداخت كرده‌اند و درخزانه موجود است و سهم شهرداري هم بايد پرداخت شود. اين درحالي است كه درهمه كشورهاي دنيا دولت‌ها به حوزه حمل ونقل عمومي يارانه مي‌دهند. قاليباف درباره تصويب طرح LEZ در شوراي‌عالي ترافيك نيز گفت: اين طرح بيشتر آلودگي هوا را حل مي‌كند. البته بر ترافيك نيز اثرگذار است به همين دليل بايد همه آن چيزي كه تصويب شده را اجرا كنيم و در اجرا هم كسي عقب نشيني نداشته باشد.

  • تهران؛ تأمين‌كننده واگن متروي كشور

ديروز هابيل درويش مديرعامل شركت مترو در مراسم بهره‌برداري از 43واگن جديد در خطوط مترو گفت:‌ 2محل به محل‌هاي موجود كارخانه واگن‌سازي‌ به مساحت 40هكتار اضافه كرديم كه به‌منظور تعميرات اساسي ازآن استفاده خواهد شد و بخش مهمي از عقب‌ماندگي‌ها دراين حوزه را برطرف خواهد ساخت.

وي اعلام كرد كه كارخانه واگن‌سازي‌ تهران آمادگي دارد براي كل كلانشهرها واگن تأمين كند بنابراين ديگر نگران مشكلات تحريم و تأمين ارز براي خريد واگن از خارج كشور نيستيم. درويش همچنين از بومي شدن 100درصدي واگن‌هاي فرودگاه مهرآباد به‌عنوان يك اتفاق خوب ياد كرد وگفت: امروز در هيچ جاي دنيا در كمتر از 20تا 36‌ماه واگن تحويل داده نمي‌شود اما در شركت واگن‌سازي‌ تهران اين مهم محقق شده و سالانه واگن‌ها به بهره‌برداري مي‌رسند.

کد خبر 339697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha