سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

هر فرد در کشورهای آسیایی سالانه ۲۰ کیلوگرم کیسه نایلکس مصرف می‌کند که این رقم در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته رقمی بسیار حیرت‌آور است.

نایلکس

 21تيرماه فرصتي بود براي بازنگري در مصرف كيسه‌هاي نايلكس و مواد پليمري.مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران روز گذشته و همزمان با 21تيرماه به‌عنوان روز بدون نايلكس، اظهار كرد: نگاه محيط‌زيستي در شهرداري تهران سبب شد يك روز محيط‌زيستي به تقويم كشور اضافه شود. حسين جعفري به مناسبت روز بدون نايلكس با اشاره به‌مدت زمان بسيار طولاني براي تجزيه مواد پلاستيكي در طبيعت، از همه مردم خواست تا براي نجات زمين، استفاده از ظروف و كيسه‌هاي پلاستيكي را به حداقل برسانند. وي با بيان اين مطلب كه شعار «نه به كيسه‌هاي پلاستيكي» در اين روز بايد به رويه فرهنگي شهروندان تهران تبديل شود، اظهار كرد: روز بدون نايلكس در دنيا سابقه 10ساله دارد و در كشور ما براي ششمين سال پياپي به‌عنوان يكي از روزهاي محيط‌زيستي و براي نخستين‌بار همزمان با ساير نقاط جهان برگزار شد.

وي با اشاره به مناسبت روز بدون نايلكس گفت: امروزه در كشورهاي آسيايي هر فرد سالانه 20كيلوگرم كيسه پلاستيكي و نايلكس استفاده مي‌كند درحالي‌كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي با رساندن اين مقدار به 100گرم، توانسته‌اند پس از طي يك دوره روند مصرفي تصاعدي، موضوع را تا حدي كنترل كنند ولي در ايران متأسفانه به‌دليل سهولت توليد و مصرف آن روند مطلوبي ندارد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند همچنين از همكاري اين سازمان با مراكز دانشگاهي و يكي از شركت‌هاي دانش بنيان براي توليد سوخت از كيسه‌هاي نايلوني و پلاستيك‌هاي بازيافتي خبر داد و افزود: پايلوت اين طرح به مرحله نهايي نزديك شده و در‌ماه آتي توليد آزمايشي آن را براي 10تن كيسه پلاستيكي شاهد خواهيم بود و اميدواريم بتوانيم در آينده به ياري خداوند اين طرح را در مقياسي بزرگ‌تر در ساير نقاط كشور نيز به بهره‌برداري برسانيم.

  • مخاطرات و مضرات مصرف پلاستيك

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران معتقد است روز جهاني «نه به نايلكس» اين فرصت را ايجاد مي‌كند كه مخاطرات و مضرات مصرف پلاستيك به مردم يادآوري شود. محمدمهدي گلمكاني درباره اهميت ترويج برنامه‌هاي فرهنگي براي مقابله با مصرف نايلكس گفت: در ايران متأسفانه با توجه به اينكه فرهنگ مصرف‌گرايي در استفاده از ظروف پلاستيكي در حال ترويج و باب شدن است، خيلي مهم است كه در اين زمينه اطلاع‌رساني، فرهنگسازي‌ و آگاه‌سازي‌ كنيم. گلمكاني تصريح كرد: از يك طرف خود مردم بايد حمايت كنند يا از كيسه پلاستيكي استفاده نكنند يا كيسه‌هاي زيست‌تجزيه‌پذير يا كيسه‌هاي پارچه‌اي را جايگزين كنند و از طرف ديگر نيز توليدكنندگان صنايع پلاستيك، بايد توليدات خودشان را به محصولات دوستدار محيط‌زيست و گياهي تبديل‌كنند.

  • كيسه‌هاي زيست‌تخريب‌پذير

مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران روز گذشته و همزمان با روز بدون نايلكس گفت: 100درصد كيسه‌هاي موجود در ميادين ميوه‌و تره‌بارتجزيه‌پذير هستند. عبدالحسين رحيمي با اشاره به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در سال 88، گفت: در اين مصوبه تغيير الگو و كاهش مصرف كيسه‌ها، ظروف و محصولات يك‌بار مصرف پلاستيكي در مجموعه شهرداري تهران مطرح شد كه اين مصوبه به اين شكل بوده كه شهرداري بايد نايلكس‌هاي يكبار مصرف را با نايلكس‌هاي تجزيه‌پذير، جايگزين كند.

مديرعامل فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند هم اعلام كرد كه شركت شهروند به مناسبت 21تيرماه روز بدون نايلكس اقدام به توزيع 10تن نايلكس زيست‌تخريب‌پذير كرد و خوشبختانه اين شركت از سال‌٩١ اقدام به توزيع نايلكس‌هاي زيست‌تخريب‌پذير كرده است. اكبر علوي با بيان اينكه احياي محيط‌زيست و كمك به داشتن زميني پاك جزو مهم‌ترين دغدغه‌هاي مجموعه شهروند است، خاطرنشان كرد: اين شركت در راستاي فرهنگسازي‌ و ارتقاي سطح دانش شهروندان در زمينه مضرات استفاده از كيسه‌هاي نايلوني، اقدامات مهمي انجام داده است.

کد خبر 339694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha