همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت سقز از درختان بنه در استان بدون مجوز از این اداره کل ممنوع است.

برداشت سقز از درختان بنه در چهارمحال و بختیاری ممنوع شد

به گزارش ايرنا، علی محمدی مقدم با اشاره به آغاز برداشت سقز در استان چهار محال و بختیاری گفت: برداشت سقز از درختان بنه این استان تا زمانی که مجوز برداشت صادر نشود، ممنوع و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در صورت موافقت با صدور مجوز برای برداشت سقز در استان، اولویت برداشت با مجوز با بهره‌برداران محلی و با رعایت اصول فنی و زیرنظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام خواهد پذیرفت.

محمدی مقدم اظهار داشت: هم اکنون 30 هزار هکتار از مساحت جنگل‌های استان را بنه‌زارهایي تشکیل می‌دهد که بیش‌ترین میزان آن در شهرستان لردگان قرار دارد.

به گفته وی، عملیات شیره‌گیری از درختان و گیاهان دارویی و خوراکی همچون بنه در استان شامل کاسه‌گذاری، کت زدن، خراش پوست و تنه درختان بنه ممنوع است و با متخلفان بصورت قانونی برخورد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: این ممنوعیت برای حفظ سلامت درختان و رویشگاه‌های آنها همچنان ادامه دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با فرد یا افراد خاطی برابر قانون برخورد می‌شود.

محمدی مقدم، از مردم و جوامع محلی خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف و برداشت غیر مجاز سقز، این تخلف را به ادارات منابع طبیعی استان اطلاع‌رسانی کنند.

سقز، صمغی به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده است که استفاده دارویی فراوان داشته و به عنوان یک ملین قوی در درمان یبوست و درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود.

در میان جنگل‌های رشته کوه های زاگرس درختی وجود دارد که آن را پسته وحشی یا بنه می‌‏نامند که نام علمی آن Pistaciaatlantica بوده و در زبان محلی به آن بنه گفته می‏‌شود.

بنه درختی مقاوم است که از اهمیت زیادی برخوردار بوده و دیر زیست است و در شرایط مناسب تا 300 سال و یا حتی بیشتر عمر می‌کند.

درخت بنه منبع تولید شیره سقز است که از آن به‌عنوان آدامس کوهی نیز یاد می‌کنند.

استان چهارمحال وبختیاری با دارا بودن یک میلیون و  90 هکتار مراتع در مناطق نیمه خشک کشور است، که هم اکنون یک سوم مراتع به دلیل تغییرات اقلیمی و همچنین کاهش بارش، برداشت بی‌رویه آب، فرسایش خاک جزء مناطق فقیر شده و این استان به سمت بیابانی شدن پیش می‌رود.

از مجموع یک میلیون و 653 هزار و 300 هکتار وسعت چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و 371 هزار و 400 هکتار در حوزه آبخیز رودخانه کارون، 143 هزار و 900 هکتار در حوزه آبخیز رودخانه زاینده‌رود، 67 هزار و 700 هکتار در حوزه آبخیز رودخانه دز و 70 هزار و 300 هکتار در حوزه آبخیز داخلی قرار دارد.

کد خبر 339612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha