همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین کتاب موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با عنوان «حزب دمکرات کردستان ایران» حاصل پژوهش محمود نادری در هزاران سند و اثر کتابخانه‌ای منتشر شد.

حزب کردستان ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب که پژوهشی تازه از محمود نادری است،  در ۲۸ فصل و  ۸۳۰ صفحه به مرور و تحلیل تاریخچه حزب دمکرات کردستان ایران از بدو تأسیس تا امروز می‌پردازد و تمامی وجوه آن را مورد بررسی و کاوش قرار می‌دهد.

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی پیش‌تر آثار دیگری از محمود نادری همچون کتاب دوجلدی «چریک‌های فدایی خلق» را به چاپ رسانده بود که تاکنون به چاپ چهارم رسیده است.

در مقدمه «حزب دمکرات کردستان ایران» با عنوان «اشاره» نویسنده ضرورت پژوهش درباره حزب کردستان را چنین برشمرده است:

هنوز تهران از آثار درگیری مسلحانه مردم با لشکر گارد شاهنشاهی در دو روز منتهی به پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 پاک نشده بود که شعله های جنگ داخلی در کردستان ایران زبانه کشید. شروع این نزاع خونین در کردستان که در ادامه‌اش به تهاجم عراق به ایران انجامید، حزب دمکرات کردستان ایران را به بازیگر اصلی حوادث کردستان تبدیل کرد. بهانه جنگ از سوی حزب دمکرات کسب خودمختاری برای کردستان بود. اگر تا پیش از انقلاب اسلامی، از این حزب جز نامی محو در اعماق تاریخ نبود و همه‌‌‌ هویت و حیات سیاسی آن در حکومت چند ماهه‌ قاضی محمد خلاصه می‌شد، اینک به مدد جنگی که راه انداخته بود توانست در شمار احزاب مطرح در تاریخ ایران قرار گیرد و لذا پژوهش درباره‌ علت تأسیس و تاریخچه‌اش ضرورتی تام می‌یابد.

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در ادامه تک‌نگاری‌های خود درباره سازمان‌ها و احزاب سیاسی ایران این بار حزب دمکرات کردستان ایران را برگزید. نام این حزب که بخش مهمی از حوادث دردناک تاریخ سیاسی ایران را رقم زده است، با دو تهاجم نظامی و اشغال خاک ایران پیوند خورده است: تجاوز اتحاد جماهیر شوروی و اشغال ایران بعد از شهریور 1320 و تجاوز وحشیانه رژیم بعثی عراق در سال 1359.

در این پژوهش، زمینه‌های اجتماعی و سیاسی پیدایش حزب با تکیه بر اسنادی که نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته بررسی شده است. پس از برافتادن دولت خودخوانده و مستعجل قاضی محمد و خصوصاً کودتای 28 مرداد 1332، این حزب در تاریخ گم شد. تا مدت‌ها جز اخباری پراکنده اطلاعی از آن در دست نبود. با کودتای عبدالکریم قاسم و بازگشت ملامصطفی بارزانی به عراق و شدت گرفتن جنگ لفظی بین رژیم های حاکم بر تهران و بغداد، کم کم اعضای متواری حزب در عراق تلاش کردند، سر و سامانی به حزب دمکرات بدهند. شبکه منابع ساواک در بین این متواریان موجب تسلط کامل ساواک بر حزب شده وامکان هر گونه تحرکی را از آنان سلب کرده بود. این منابع هرگونه تحرک و رویدادی را رصد کرده و گزارش می‌کردند این اخبار و گزارش ها تصویری واقعی از حزب دمکرات کردستان ایران را در این دوره ارائه کرده است.

اما بخش عمده این پژوهش که ضرورت انجام آن را نیز موجب گردید مربوط است به حوادث و رویداد های پس از انقلاب اسلامی ایران. هزاران برگ اطلاعیه وبیانیه که عمدتاً توسط گروه‌های فعال در کردستان انتشار یافته بود و روزنامه ها و نشریات طرفین درگیر که اخبار این جنگ داخلی را در سطح جامعه می‌پراکندند از منابع اصلی این تحقیق و پژوهش می‌باشند. دامنه و گستردگی رویداد ها بیش از آن بود که در این پژوهش آمده است.

  • حزب دموکرات کردستان ایران/مولف: محمود نادری/ناشر:موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی،چاپ اول ۱۳۹۵/قیمت:۴۰ هزار تومان، ۸۳۰ صفحه
کد خبر 338321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha