پانزدهمین همایش «عمری با قرآن» با حضور شهردار تهران و پیشکسوتان قرآنی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در مراسم «عمری با قرآن» از پیشکسوتان و فعالان قرآنی قدردانی شد

محمدباقر قاليباف در اين همايش با بيان اينكه مديران، مسئولان و سرمايه‌هاي اجتماعي بايد به تفاوت‌ها در جامعه توجه كنند، گفت: جامعه قرآني در شهر تهران بايد پيشتاز عرصه مبارزه با فقر باشد.به‌گفته شهردار تهران، پيشكسوتان قرآني افرادي هستند كه علم ترويج فرهنگ قرآني در جامعه را در عرصه‌هاي مختلف به دوش كشيده‌اند.

وي در ادامه تصريح كرد: اگر به‌عنوان معلم، آموزگار، حافظ، مفسر و قاري قرآن يا هنرمند در اين عرصه فعاليت مي‌كنيم، نخستين چيزي كه از فرهنگ قرآني مي‌دانيم آن است كه اين كتاب الهي، كتاب هدايت بشر است و در حقيقت برنامه و سبك زندگي هر انساني در قرآن است. شهردار تهران خاطرنشان ساخت: قرآن براي مرگ انسان‌ها نيست، بلكه براي زندگي انسان‌هاست و قديم و جديد هم ندارد؛ از قضا هرچه علم پيشرفته‌تر و جوامع مدرن شده، به عمق عظمت قرآن در بخش‌هاي مختلف بيشتر پي‌برده‌اند. امروز حتي جوامع غيراسلامي نيز اعتقاد بيشتري پيدا كرده‌اند كه قرآن كتاب زندگي است.

قاليباف در ادامه به حديث ثقلين اشاره كرد و ادامه داد: قرآن برنامه زندگي است و زندگي اهل‌بيت(ع) هم مصداقي از اجراي اين برنامه الهي در همه شئونات است كه در راس آن نهج‌البلاغه و زندگي اميرالمومنين(ع) قرار دارد. وي در ادامه به ضرورت توجه به فقرا پرداخت و گفت: يكي از مسائلي كه در فرهنگ قرآني شاهد آن هستيم، توجه به درماندگان، نيازمندان و فقراست به‌نحوي كه در قرآن بيش از 60بار به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم، رسيدگي به فقرا به ما توصيه شده است.

  • محكوميت فقر و تكاثر

شهردار تهران فقر و تكاثر را 2خصوصيتي دانست كه نبايد در جامعه اسلامي وجود داشته باشد و گفت: در مقابل، تعليم و تكريم آن چيزي است كه بايد در جامعه اسلامي وجود داشته باشد. به اين ترتيب اگر در جامعه‌اي فقر و تكاثر از ميان برود و تعليم و تكريم وجود داشته باشد، مشخص است كه سبك زندگي آن جامعه در راستاي فرهنگ قرآني قرار گرفته است.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به برگزاري نمايشگاه شميم وحي ويژه مؤسسات قرآني در شهر تهران اشاره و تصريح كرد: هم‌اكنون 2سال است كه نمايشگاه شميم وحي در آستانه‌ماه مبارك رمضان براي كمك به محافل قرآني با اولويت محافل قرآني خانگي و مردمي برگزار مي‌شود؛ چرا كه اين محافل خانگي با سبك سنتي و قديمي بيشترين تلاش را براي ترويج فرهنگ قرآني در شهر انجام مي‌دهند. وي خاطرنشان ساخت: در نمايشگاه امسال پيشنهاد داديم كه جامعه قرآني در شهر تهران پيشتاز عرصه مبارزه با فقر باشند.

  • علت ممنوعيت افطاري در شهرداري

شهردار تهران در ادامه به ممنوعيت افطاري در شهرداري تهران طي سال‌جاري پرداخت و بيان كرد: در سال‌هاي قبل هم در شهرداري تهران مراسم افطاري مفصل نمي‌گرفتيم؛ امسال نيز به‌خصوص هرگونه دادن افطاري در شهرداري را تحت هر عنواني ممنوع كرديم اما متقابلا همه همكاران را مكلف كرديم كه از توان درون شهرداري و با اولويت از توان مردم استفاده كنند تا سفره‌هاي افطاري براي خانواده‌هاي محروم و خاص در شهر برقرار شود. وي با اشاره به حضور گروه‌ها، اقشار و افراد مختلف براي برپايي سفره‌هاي افطاري ويژه نيازمندان گفت: يك نمونه از اين اقدام طرح «يك لقمه مهرباني» است كه هر شب افراد خودشان به‌صورت مستقيم حضور پيدا مي‌كنند يا در غيراين صورت، ما در شهرداري تهران امكانات را از آنها دريافت مي‌كنيم و سفره‌هاي افطار را در مناطق محروم و در خانه‌هاي افراد پهن مي‌كنيم.

  • همه به تفاوت‌ها توجه كنند

قاليباف با بيان اينكه مديران، مسئولان و سرمايه‌هاي اجتماعي بايد به تفاوت‌ها در جامعه توجه كنند، گفت: يكي از اين تفاوت‌هايي كه بايد به آن توجه داشته باشيم، تفاوت فقر و غنا و همچنين تفاوت افراد سالم و داراي معلوليت جسمي است چرا كه اين تفاوت‌ها يكي از نقاط چالش جامعه است كه همه بايد به آن توجه داشته باشيم. وي ادامه داد: همچنين بخشي از اين موضوعات مربوط به تشكيل خانواده و ازدواج است كه به اين منظور برنامه‌اي تحت عنوان آينه و شمعدان را آغاز كرده‌ايم و در آينده نزديك تبليغات آن در سطح شهر آغاز خواهد شد. به اين ترتيب همه مي‌توانيم دست‌به‌دست هم دهيم تا اين كار را با حداقل هزينه براي جوانان انجام دهيم.

  • فعاليت 2هزار تشكل قرآني در تهران

شهردار تهران به فعاليت 2هزار تشكل قرآني ثبت شده در پايتخت اشاره كرد و گفت: اگر هر كدام از اين تشكل‌ها بخواهند سالي يك‌بار در اين راه گام بردارند، هر كسي مي‌تواند اين امكان را در محله خودش فراهم كند تا در محله‌ها، محيط‌ها و خانواده‌هاي فقيرنشين حضور پيدا كنيم و جلسات قرآن را برپا كنيم؛ به اين ترتيب اين خانواده‌ها هم نواي قرآن را مي‌شنوند و هم ما مشكل مادي آنها را حل مي‌كنيم. در ادامه اگر اين كار به‌صورت مرتب تكرار شود، به اين خانواده‌ها كمك مادي و معنوي كرده‌ايم. وي با ذكر نمونه‌هايي از حضور برخي هنرمندان در محله‌هاي محروم اطراف تهران تأكيد كرد: هم‌اكنون اقشار ديگر اين كار را آغاز كرده‌اند اما پيش‌قراول اين عرصه بايد جامعه قرآني ما باشند.

کد خبر 338092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha