همشهری‌آنلاین: محمد کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای گریبانگیر این مرکز گفت: دو ماه حقوق کارکنان و یک سال حق‌التالیف مقالات را نپرداخته‌ایم.

 به گزارش ایبنا محمد کاظم موسوی بجنوردی ریاست مرکز داير‌المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به مشکلات مالی مرکز گفت: جای تاسف است که یک مرکز فرهنگی که توانسته فعالیت‌های قابل توجهی انجام دهد، به دلیل مشکلات مالی تعطیل شود. از مسئولان خواهش می‌کنم توجه ویژه‌ای به این مرکز کنند تا بتواند به فعالیت‌های خود در حیطه تاریخ و فرهنگ ادامه دهد.

 مدیر مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: این مرکز 6 میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه دارد و بیش از 200 نفر در آن مشغول به فعالیت فرهنگی هستند. اگر به مشکلات مالی رسیدگی نشود این مرکز فرهنگی که 18 طرح پژوهشی تحقیقی را دنبال می‌کند، تعطیل خواهد شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین پیش از این هم در دولت اقای احمدی نژاد چنین مشکلی برای مرکز به وجود آمده بود که انتقادات چندی را نیز به دنبال داشت.

وی ادامه داد: با مشکلات مالی که با آن مواجه هستیم، نتوانستیم دو ماه حقوق کارکنان و یک سال حق‌تالیف مقالات را پرداخت کنیم. بنابراین این مرکز فرهنگی که اکنون مورد توجه دانشمندان خارجی و داخلی است و در جهان اسلام سخنان بسیاری برای گفتن دارد به شدت تحت فشار مالی است.

مدیر مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: برای سرپا نگه داشتن این مرکز نامه‌های متعددی نوشتیم و به تازگی نیز در دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به شرح وضعیت دشوار مالی پرداختیم که با توجه به خالی بودن خزانه دولت کاری نیز از دست آن‌ها ساخته نیست.

بجنوردی بیان کرد: مقوله فرهنگ در دوران کنونی وضعیت خاصی دارد و جای تاسف است که یک مرکز فرهنگی که توانسته فعالیت‌های قابل توجهی انجام دهد، به دلیل مشکلات مالی تعطیل شود. از مسئولان خواهش می‌کنم توجه ویژه‌ای به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی کنند تا بتواند به فعالیت‌های خود در حیطه تاریخ و فرهنگ ادامه دهد.

وی همچنین درباره تجدید چاپ مجموعه بیست جلدی «تاریخ جامع ایران» گفت: این مجموعه با ویرایش به چاپ سوم رسیده است اما برای چاپ چهارم و پنجم قرار بر این است که مقاله‌های مربوط به هر دوره با توجه به منابع جدید ویرایش و نقدهایی که به برخی مطالب نیز وارد شده در آن لحاظ شود.

بجنوردی افزود: سرویراستار دوره اسلامی تغییر نکرده، اما سرویراستار دوره باستان به دکتر روزبه زرین‌کوب واگذار شده است. با توجه به تخصص وی در این دوره قرار است تا در حوزه باستان «تاریخ جامع ایران» تغییراتی را انجام دهد.

مدیر مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در رابطه با سایر پژوهش‌های در دست چاپ اظهار کرد: جلد سوم دانشنامه تهران بزرگ در حال صفحه آرایی است و به زودی منتشر خواهد شد. تا کنون سه جلد از این مجموعه منتشر شده که احتمالا به 6 یا 7 جلد خواهد رسید.

بجنوردی بیان کرد: دانشنامه تهران بزرگ، دانشنامه‌ای تفصیلی و تخصصی است که به منظور تدوین مرجع جامع، موثق و ناظر بر همه جنبه‌های حیات مادی و معنوی تهران بزرگ طراحی شده است. به منظور ثبت هویت هر یک از این نواحی، دانشنامه تهران در سه بخش تدوین خواهد شد. بخش نخست شمیران، بخش دوم تهران و کن، بخش سوم ری را در برمی‌گیرد.
وی افزود: در مجموعه دانشنامه «تهران بزرگ» سه جلد به «شمیرانات»، دو جلد «تهران و کن» و دو جلد به «شهرری» خواهد پرداخت که در مجموع انتظار می‌رود به هفت جلد برسد.

مدیر مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به مشکلات مالی بزرگترین مرکز فرهنگی جهان اسلام عنوان کرد: با توجه به مشکلات مالی که مرکز با آن دست به گریبان است، در تلاش هستیم تا چاپ سوم مجموعه «تاریخ جامع ایران» را پیش‌فروش کنیم.

کد خبر 338024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha