جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

مانلی شیر‌گیری: کلاغ کاغذی گزارشگر جدید ماست که از این به بعد قرار است سراغ نویسنده‌ها، مترجم‌ها و شاعرها برود و برایتان خبرهای داغ بیاورد. این‌بار بر بامِ «احمد اکبرپور» نشسته است.

دوچرخه شماره ۸۳۵

احمد اكبرپور بمب انرژي است؛ نويسنده و شاعر پركاري كه آثار بسياري براي كودكان و نوجوانان نوشته كه تعدادي از آن‌ها برنده‌ي جوايز جشنواره‌ها و مسابقه‌هاي ادبي شده‌اند.

از آثار معروف او  كتابي به نام «امپراتور كلمات» (نشر پيدايش) است كه ديپلم افتخار «آي‌بي‌بي‌واي» (IBBY) پكن را برده و هم‌چنين نامزد بهترين رمان نوجوان جايزه‌ي مهرگان ادب، برگزيده‌ي شوراي كتاب كودك و جشن فرهنگ استان فارس شده است.

كتاب «من نوكر بابا نيستم» (نشر افق) از اين نويسنده هم در فهرست كتاب‌هاي برگزيده‌ي كتابخانه‌ي بين‌المللي مونيخ قرار گرفته است.

كلاغ كاغذي با هيجان اضافه مي‌كند: فقط در يك سال گذشته، كتاب‌هاي «واژه‌هاي نفهم» (نشر هوپا)، «خواب يك دوست» (انتشارات سكو) و «كرم شلوارپوش» (انتشارات عملي‌فرهنگي) از اكبرپور منتشر و راهي بازار كتاب شده‌ است.

اكبرپور اين روزها مشغول مرور آثار فانتزي است؛ چون اخيراً اين گونه‌ي ادبي را تدريس مي‌كرده است. كتاب‌هايي مثل «ارباب حلقه‌ها» و «هابيت» را بازخواني كرده و به «هزار و يك شب‌» هم نگاهي داشته است.

خرداد امسال، دومين جشنواره‌ي ملي ادبيات كودك و نوجوان در شهر شيراز برگزار شد و احمد اكبرپور دبير علمي اين جشنواره بود. داوران آثار فرستاده شده را در سه بخش داستان‌ و شعر و تصويرگري بررسي كردند.

ويژگي اين جشنواره اين بود كه آثار شركت‌كنندگان در دو گروه سني زير 18 سال و بالاي 18 سال داوري ‌شد و فرصتي بود براي نويسندگان جوان‌تر كه با هم‌سن‌وسالان خودشان رقابت كنند.

مي‌دانيد او اين روزها چه مي‌نويسد؟ داستان‌هايي كوتاه كه شخصيت‌هايش حيوان‌ها هستند. در اين اثر، نويسنده‌اي كه با دستيارش، الاغك، در كلبه‌اي كنار جنگل زندگي مي‌كند داستان‌هايش را درباره‌ي حيوانات جنگل مي‌نويسد و در هر داستان ماجراي يكي از حيوانات روايت مي‌شود.

اكبرپور فكر مي‌كند تعطيلات تابستاني فرصت مناسبي است براي اين‌كه جلسات جمع‌خواني كتاب برگزار شود. جلساتي با حضور نويسندگان و نوجوانان كه با هم كتاب بخوانند و درباره‌ي آن صحبت كنند. تازه، چه بهتر اگر براي بچه‌ها كارگاه‌هاي قصه‌نويسي هم برگزار شود.

کد خبر 337958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha