سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ششصدوسی‌وسومین شماره مجله علمی‌فناوری دانشمند با پرونده‌ ویژه‌ای درباره مقاومت باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها منتشر شد.

دانشمند

در این شماره، به‌مناسبت 15 تیر، روز جهانی بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، دکتر مرتضی ایزدی، مدیر مرکز بین‌المللی طب مسافرتی و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله یادداشتی در اختیار دانشمند گذاشته‌است. در بخش گزارش ماه، گزارش اختصاصی دانشمند از نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه دبی 2016 را می‌خوانید. زندگی مسالمت‌آمیز با تشعشعاتی زیرحد مجاز، عنوان گزارشی است که بحث بی‌خطربودن یا نبودن بسامدهای رادیویی آنتن‌های BTS موبایل را برپایه نظرات کارشناسان و پژوهش‌های بین‌المللی بررسی می‌کند.

کشف گونه جدید مارمولک در ایران و نتایج تازه‌ترین بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت درباره نقش موثر آلودگی‌ هوا در مرگ‌های زودرس از جمله خبرهایی است که میزخبر به آن‌ها می‌پردازد.

دانشمند

شماره 633 وضعیت گونه‌های پلنگ‌ در نواحی مختلف جهان به‌ویژه پلنگ‌های ایرانی را به‌عنوان سوژه ماه برگزیده است. در بخش گفت‌وگو، دانشمند در مصاحبه با دکتر کتایون نجفی‌زاده، رییس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، جایگاه ایران را در زمینه پیوند و اهدای عضو واکاوی می‌کند. اهداف بزرگ‌ترین آرایه تلسکوپ رادیویی جهان و بزرگ‌ترین چالش آینده اخترفیزیکدانان در گفت‌وگو با پروفسور جووانی بینیامی، رییس هیئت مدیره «آرایه کیلومتر مربع» (SKA) بررسی می‌شود. گفت‌وگو با دکتر سوسن روشن‌ضمیر دانشیار دانشگاه علم‌وصنعت و یکی از دانشمندان یک درصد پراستناد جهان از نگاه ISI و بررسی پیل‌های سوختی از دیگر مباحث این بخش است.

مقاومت باکتری‌ها دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از موضوعات مهم جامعه پزشکی امروز جهان است. از این‌رو، دانشمند در پرونده جلد شماره 633 این موضوع را از زوایای مختلف و برپایه آمار و ارقام بین‌المللی در ایران و جهان بررسی می‌کند تا زنگ خطرهای جهانی را در این خصوص به‌گوش شهروندان ایرانی برساند. این بخش، با گفت‌وگویی با دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو همراه است.
«زمان» موضوعی است که بخش کنکاش این شماره از منظر فیزیک و نمودهای تصویری آن در سینما در قالب نسبیت همزمانی و از جنبه روانشناسی با بررسی اصل همزمانی به‌آن می‌پردازد.

مروری بر شاتل‌های فضایی جهان به‌مناسبت اولین پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز شاتل هند، دنیای عجیب سایبورگ‌ها، بررسی نقش نوآوری در توسعه صنعت موسیقی، خودروهای فناورانه‌ای که در کمترین فضا پارک می‌شوند و ویلچرهای مسابقه‌ای نوآورانه‌ای که قرار است در مسابقات پارالمپیک ریو 2016 شرکت کنند از موضوعاتی هستند که در بخش فناوری شماره تیر منتشر شده‌اند.

این شماره با واقعیت‌های افزوده‌ای درباره فناوری در موسیقی، مقاومت باکتریایی، رد موشک فالکن 9 در کهکشان راه شیری، تلسکوپ رادیویی آرایه کیلومتر مربع و آموزش تبدیل تلفن‌همراه هوشمند به میکروسکوپ همراه است. یادآوری مهم‌ترین رویدادهای خبری که در شماره تیر 1345 ماهنامه دانشمند منتشر شدند و «با دستان خودت بساز» (Do it yourself) از دیگر موضوعات شماره تیر 1395 است.

کد خبر 337794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha