سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری دموکراتیک کنگو روز دوشنبه ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد) پس از ثابت شدن ۶۷ مورد بیماری تب زرد به همراه ۱۰۰۰ مورد مشکوک به بیماری که تحت نظر هستند، در سه ایالت این کشور ازجمله پایتخت کینشازا همه‌گیری تب زرد اعلام کرد.

به گزارش رویترز فلیکس کابانج، وزیر بهداشت جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرد هفت مورد ثابت‌شده بیماری ناشی از سرایت محلی بوده‌اند و ۵۸ مورد دیگر از آنگولا کشوری که همه‌گیری در آن آغاز شد، به کنگو وارد شده‌اند. دو مورد دیگر بیماری مربوط به نواحی دوردست جنگلی هستند که با شیوع فعلی ارتباطی ندارند. کابانج افزود که درمجموع ۵ نفر به علت تب زرد درگذشته‌اند.

کابانج در یک گردهمایی خبری گفت: «من امروز همه‌گیری محلی تب زرد را در ایالت‌های کینشازا، کنگوی مرکزی و کوانگو اعلام می‌کنم.»

ویروس تب زرد به‌وسیله همان پشه‌هایی منتقل می‌شود که ویروس زیکا و دنگی را منتقل می‌کنند، اما نسبت به این دو ویروس بیماری وخیم‌تری ایجاد می‌کند. «زرد» در نام این بیماری به یرقانی اشاره می‌کند که برخی بیماران دچار آن می‌شوند.

 ذخیره جهانی واکسن‌های تب زرد از هم‌اکنون دو بار در سال جاری به علت استفاده برای ایمن‌سازی مردم در کشورهای آنگولا، اوگاندا و کنگو به اتمام رسیده‌اند.

تقریباً ۱۸ میلیون دوز واکسن برای کارزارهای اضطراری واکسیناسیون تابه‌حال در سه کشور آفریقایی توزیع شده‌اند.

روش فعلی برای ساختن واکسن با استفاده از تخم‌مرغ یک سال طول می‌کشد.

مشاوران سازمان جهانی بهداشت استفاده از یک‌پنجم دوز استاندارد واکسن تب زرد را در صورت کمبود جهانی آن توصیه کرده‌اند- این مقدار دوز ایمنی موقتی - اما نه مادام‌العمر- ایجاد می‌کند.

تولیدکنندگان واکسن شامل انستیتو پاستور، کارخانه‌های دولتی در برزیل و روسیه و شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی می‌شوند.

شیوع تب زرد در کنگو که از ماه ژانویه شروع شد، در هنگامی رخ می‌دهد که تنش‌های سیاسی مربوط به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و بحران اقتصادی ناشی رکود تولید محصولات کشاورزی از قبل فشار شدیدی به ثبات این کشور وارد کرده‌اند.

کد خبر 337740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha