دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: لطف الله مفخم پایان سال ۱۲۹۴ در تهران متولد شد. نام دیگر او یزدان مهر بود،وی نوازنده ویلن و استاد دانشگاه در رشته جغرافیا بود.

از همان اوان كودكى به موسیقى ایرانى علاقه‏‌مند شد و به فراگیرى ویولن پرداخت. مخفم‏‌پایان اوایل نوجوانى نزد ابوالحسن صبا به مدت چهار سال نواختن ویولن را آموخت و در این مدت ردیف‏‌ها و نت‏‌هاى صبا را علاوه بر فراگیرى آن چاپ نمود و در همین زمان نزد همین استاد نواختن سنتور را آموخت.او مدتی نیز نزد روح‌الله خالقی به فراگیری دانش موسیقی پرداخت.

وى پس از پایان تحصیلات ابتدایى و دبیرستان در مدارس علمیه و دارالفنون در سال 1318 دوره‏ متوسطه را به پایان رسانید. سپس وارد دانشسراى عالى شده و در سال‏‌هاى 1314 تا 1321 موفق به اخذ لیسانس در رشته‏‌هاى باستان‏شناسى، تاریخ و جغرافیا شد.

مفخم همچنین در رشته‏ جغرافیا از دانشگاه سوربن پاریس به اخذ دكترى نایل مى‏‌شود. از سال 1329 ابتدا در دانشگاه تبریز  و سپس در دانشگاه مشهد به تدریس جغرافیاى ریاضى، نقشه‏‌كشى و تصاویر جغرافیایى، اقلیم‏‌شناسى، اقیانوس‏‌شناسى، فیزیوگرافى، جغرافیاى زیستى، كلیات جغرافیاى ایران و جغرافیاى ناحیه‏‌اى مشغول بود.

 از كارهاى لطف‏الله مفخم‏‌پایان، تنظیم و تدوین و نوشتن سرودهاى مدارس ایران بود. مفخم‏‌ پایان كنسرت‏‌هایى را در انجمن دانش‏‌آموزان دارالفنون و دانشسراى عالى به نفع دانش‏‌آموزان و دانشجویان ترتیب داد و چند برنامه سلونوازى در پاریس هنگامى كه در آن دیار تحصیل مى‏‌كرد، براى شناساندن ردیف‏‌ها و گوشه‏‌هاى موسیقى اصیل ایرانى اجرا كرد.

وى  از جمله موسیقیدانانی بود كه چهل و پنج جلد تنها درباره‏‌ى آب و رودهاى ایران نوشت و تا آخر عمر در سازمان جغرافیایى ارتش به خدمت مشغول بود. از جمله آثار وى مى‏‌توان به این چند عنوان كتاب اشاره کرد: دریاى مازندران (متن فرانسه، 1347)؛ مرداب انزلى (متن فرانسه، 1347)؛ رودهاى عمده‏ گیلان (متن فرانسه، 1347)؛ فرهنگ آبادى‏‌هاى ایران (1339)؛ فرهنگ كوه‏‌هاى ایران (1352)؛ فرهنگ رودهاى ایران (1353). مقالات او در چهار شماره‏ مجله‏ «جهان‏شناسى» دانشگاه مشهد در سال 1340 چاپ شده است. دكتر مفخم پايان ، در كلاس خصوصي كه داير كرده بود شاگردان بسیاری تربيت كرد كه هر كدامشان در شاخه‌ای به شهرت و اعتبار هنری رسیدند که از جمله آنها می‌توان به: حبيب الله بديعي ، محمود تاجبخش ، اصغر ساسان و ... اشاره کرد.

 او در سال 1328 ازدواج كرد و ثمره ازدواجش پسري است به نام اردشير مفخم پايان كه  مانند پدر خود، به موسيقي سنتي ايران عشق مي‌ورزد .

دكتر لطف‌الله مفخم پايان در هفدهم دي ماه1362 درگذشت.

کد خبر 337739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha