دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند انجام فعالیت‌های جسمی هوازی چهار ساعت پس از تلاش برای به خاطر سپردن موضوعات یادآوری آنها را بهبود می‌بخشد، اما ورزش بلافاصله پس از به خاطر سپردن چنین تاثیری ندارد.

brain

به گزارش رویترز گروهی از پژوهشگران هلندی در رشته‌ای از آزمایش‌ها شرکت‌کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند: هر سه گروه باید موضوعاتی را یاد می‌گرفتند، در مرحله بعدی گروهی فوراً پس از یادگیری  ورزش کردند، یک گروه چهار ساعت بعد ورزش کردند و یک گروه دیگر اصلاً ورزش نکردند.

ورزشی که این افراد انجام می‌دادند شامل ۳۵ دقیقه تمرینات متناوب (interval training) (فعالیت جسمی شامل دوره‌های متوالی ورزش با شدت پایین و شدت بالا) روی دوچرخه ثابت انجام دادند، ازجمله پا زدن با حداکثر شدت.

در آزمایش‌ پیگیری که برای ارزیابی میزان یادآوری اطلاعات انجام شد، گروهی که چهار ساعت پس از یادگیری ورزش کرده بودند، به مقدار بسیار بیشتری اطلاعات را به یاد آوردند، ام گروهی که بلافاصله پس از یادگیری ورزش کرده بودند، از لحاظ یادآوری اطلاعات تفاوتی با گروهی که ورزش نکرده بودند، نداشتند.

این پژوهشگران که یافته‌های‌شان را در ژورنال Current Biology منتشر کرده‌اند، می‌گویند اطلاعات تازه‌ یادگرفته‌ شده از طریق فرآیندی به نام پایداری و یکپارچگی خاطره‌ها به‌صورت دانسته‌های درازمدت درمی‌آیند و این فرآیند به مواد شیمیایی معینی نیازمند است که در جریان ورزش هم آزاد می‌شوند، ازجمله دوپامین، نورآدرنالین و یک عامل رشد به نام BNDF.

گیلن فرناندز، شرپرست این پژوهش و رئیس انستیتو مغز، شناخت و رفتار داندر در هلند می‌گوید: «مغز خاطرات تاز تشکیل‌شده را برای مدتی پس از یادگیری پردازش می‌کند و فعالیت جسمی می‌تواند این فرآیندهای پس از یادگیری را تقویت کند.»

این پژوهشگران می‌گویند فعالیت عصبی در هیپوکامپ، بخشی از مغز که با تشکیل خاطرات ارتباط دارد، در میان گروهی که با فاصله چندساعته از یادگیر ورزش کرده بودند، بسیار همگن بود، اما در سایر شرکت‌کنندگان این همگنی مشاهده نمی‌شد.

این پژوهشگران تصور می‌کنند که این همگنی فعالیت در هیپوکامپ در گروهی که با تاخیر ورزش کرده بودند، «کارآیی یا انسجام» بیشتر در شیوه استخراج خاطرات از مغز هنگام یادآوری نشان می‌دهد و «ممکن است با تفاوت در توانایی حافظه مربوط باشد.»

به گفته فرناندز با اینکه خاطرات بسیار قوی بدون توجه به شرایط بعدی در یاد فرد می‌مانند، خاطرات ضعیف‌تر که معمولاً در طول یک روز فراموش می‌شوند،اگر مغز دوپامین و نوراپی‌نفرین بیشتری آزاد کند، ممکن است برای مدت طولانی‌تری دوام پیدا کنند.

 فرناندز، افرادی که به دنبال بهبود یادگیری‌شان هستند، توصیه می‌کند تا ورزش نسبتاً شدید- اما نه بسیار شدید-  انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که به‌اندازه کافی مواد شیمیایی ضروری برای تثبیت خاطرات در مغزشان آزاد می‌شود.

کد خبر 337731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha