پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوریس می تیلور برنده جایزه نوبل ادبی ۲۰۰۷، در ۲۲ اکتبر ۱۹۱۹ از والدینی انگلیسی در کرمانشاه ایران متولد شد.

لسینگ

والدین او در سال 1925 به رودزیای جنوبی که اکنون زیمبابوه نامیده می‌شود، رفتند و او سال‌های کودکی و نوجوانی را در مزرعه‌ای در این کشور گذراند.

او  بعدها از "تنهایی جهنمی"اش در این دوران یاد می‌کرد. او در کتاب "خنده آفریقا: چهار دیدار از زیمبابوه" که در سال 1992 منتشر شد، بازگشتش به این کشور را در سال  1982 توصیف کرد.

او در 15سالگی مدرسه را ترک کرد و از آن پس تحصیل را به طور شخصی ادامه داد.

جای تعجبی نبود که او در اولین فرصت برای گریز از این وضعیت استفاده کرد و  در سال 1939 با فرانک ویزدام ازدواج کرد، اما در سال 1939 با دو فرزند از او طلاق گرفت. او سپس با فعال سیاسی آلمانی گاتفرید لسینگ ازدواج کرد، اما در سال 1949 از او هم طلاق گرفت و با پسر کوچکش و دست‌نوشته اولین رمانش "سبزه آواز می‌حواند" به انگلیس رفت.

این کتاب که توصیف پرحرارتی از سرکوبی نژادی و استعمار است،  در سال بعد با موفقیت بسیار به چاپ رسید.

تمایلات سیاسی رادیکال او باعث پیوستن او به حزب کمونیست انگلیس شد، اما در سال 1956 در هنگام اشغال مجارستان بوسیله شوروی از حزب استعفا داد و دیگر به ان بازنگشت.

رشته رمان‌های‌او  به نام  "کودکان خشونت" حول یک شخصیت مرکزی به نام مارتا کوئست  که بین سال‌ های 1952 و 1969 به چاپ رسید، برای اولین بار به عنوان یک نویسنده و فمینیست به او اعتبار بخشید.

خود او در این باره گفت: "من در دهه 1960 یک فمینیست فعال نبودم. هرگز هم نبوده‌ام. من هیچ وقت این جنبش را دوست نداشتم، زیرا بیش از حد بر ایدئولوژی مبتنی بود. نسبت‌هایی که در این مورد به من داده می‌شود، حقیقت ندارد."

 لسینگ در دهه 1980 که محبوبیتش در حال افول بود، تصمیم گرفت تا اهمیت نام نویسنده در انتشار کتاب به آزمون بگذارد و برای همین رمانش را با نامی مستعار برای ناشر فرستاد، تا رد شدن  چاپ آن را ببیند. این کتاب بعدها پس از روشن‌شدن هویت واقعی نویسنده به چاپ رسید.

او در  طول سال‌ها به طور فزاینده به انتقاد صریح از اوضاع آفریقا به خصوص فساد و حیف و میل دولت‌های کشورهای آفریقایی  پرداخت. او که در سال 1956 از ورود به آفریقای جنوبی منع شده بود، نهایتا در سال 1995 پس از سقوط آپارتاید  توانست وارد آفریقای جنوبی شود.

رمان او در سال 1985 با نام "تروریست خوب" در مورد یک زن جوان نابالغ که به یک حلقه تروریستی می‌پیوندد، امروز  بازتابی قوی یافته است. لسینگ که در حومه لندن در هامپستد زندگی می‌کند، در سال‌های اخیر چندین اثر علمی- تخیلی نوشته است.

منبع: خبرگزاری فرانسه

کد خبر 33749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز