جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ در سخنانی انتقادی بار دیگر از وجود موانع قانونی و مقاومت‌های بزرگ بر سر راه خصوصی‌سازی‌ خبر داد و پیش‌بینی کرد:خصوصی‌سازی‌ امسال به پایان نرسد.

به گزارش همشهري، در شرايطي كه امسال براساس قانون بايد واگذاري شركت‌هاي دولتي به پايان برسد اما به‌نظر مي‌رسد نه فقط مقاومت مديران دولتي، بلكه اجراي برخي از مقررات قانوني مانند آزادسازي قيمت‌گذاري برق و گاز، سد راه واگذاري بسياري از شركت‌هاي دولتي شده است. همه اينها در شرايطي است كه در طول چند سال گذشته لابي گسترده‌اي براي خروج بسياري از شركت‌هاي دولتي از فهرست اصل44 آغاز شده و براساس آن تعداد قابل توجهي از شركت‌هاي مهم از اين فهرست خارج شدند. حال مديرعامل سازمان خصوصي‌سازي‌ تأكيد مي‌كند حدود 100شركت براساس وجود اين قوانين قابل واگذاري نيستند.

امسال هيأت واگذاري فهرست 211شركت دولتي را براي واگذاري به بخش خصوصي اعلام كرد، در اين فهرست نام شركت‌هاي مهمي چون نيروگاه‌ها، شركت‌هاي توزيع برق، هواپيمايي كيش، شركت پست جمهوري اسلامي ايران، بانك رفاه كارگران، دخانيات ايران، نمايشگاه‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران، جايگاه‌هاي سوخت‌هاي، 5شركت از شركت‌هاي زير‌مجموعه صداو‌سيما، پالايش نفت امام خميني (شازند اراك)، آبادان، كرمانشاه، خوزستان، پتروشيمي تبريز، دماوند، دهلران، فيروزآباد، هگمتانه، ابن‌سينا همدان، شركت‌هاي گاز استاني و 36شركت زير‌مجموعه شركت‌ملي‌گاز و 15نيروگاه برق حرارتي حضور دارند كه ارزش آنها بيش از 80هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود اما مديرعامل سازمان خصوصي‌سازي‌ صراحتا تأكيد كرد: مزايده 100شركت به‌علت مشخص نبودن قيمت تكليفي برق و گاز قابل برگزاري نيست.

اشاره او مشخصا به قوانيني است كه براساس آن بايد قيمت برق و گاز آزاد شود اما اين كار با گذشت سال‌ها هنوز عملي نشده است. كارشناسان سال‌هاست در رسانه‌ها مي‌نويسند:آزاد نشدن قيمت حامل‌هاي انرژي سالانه ميليارد‌ها تومان رانت را به جيب عده‌اي خاص واريز مي‌كند اما سياست سركوب قيمت‌ها از سوي دولت يازدهم هم ادامه پيدا كرد و همچنان ادامه دارد. هفته قبل هم اعضاي اتاق بازرگاني تهران با ارسال نامه‌اي به رياست‌جمهوري از اعمال سياست كنترل قيمت ارز به‌شدت انتقاد كردند و آن را در جهت منافع عده‌اي خاص دانستند.

  • چالش شركت‌هاي برق و گاز

مير علي اشرف پوري حسيني گفت: در وزارتخانه‌هاي مختلف حجم واگذاري‌ها زياد است اما در حوزه‌هاي وزارت نيرو و نفت يكي از چالش‌هاي قديمي ما قيمت تكليفي برق و گاز است. رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ افزود: در 2سال و نيم گذشته حريف اين مشكل نشديم بنابراين فعلا شركت‌هاي توزيع برق و گاز قابل واگذاري نيستند. پوري‌حسيني گفت:‌ پيش‌بيني مي‌كنيم واگذاري‌ها امسال هم به پايان نرسد، زيرا به پيش‌نياز‌هايي براي موفقيت در واگذاري‌ها نياز داريم كه هنوز كامل نشده است. او افزود:تا پايان امسال تلاش خواهيم كرد از 473مزايده به جز 100مزايده كه به‌علت مشخص نبودن قيمت تكليفي برق و گاز نمي‌توانيم آن را برگزار كنيم بقيه را قيمت‌گذاري و مزايده آن را برگزار كنيم.

  • آسيب‌شناسي مزايده‌هاي قبلي

او با بيان اينكه مزايده‌هاي قبلي را آسيب‌شناسي كرديم، افزود: ‌در 5سال گذشته يعني از سال‌90 تا پايان سال‌94 براي 470شركت، مزايده برگزار كرديم اما متأسفانه مزايده‌هاي خارج از بورس از نظر حجم ريالي حدود 14تا 15درصد موفقيت‌آميز بود. پوري حسيني با تأكيد بر اينكه تا اين آسيب را برطرف نكنيم تكرار مزايده حاصلي ندارد، گفت:‌ در 2سال گذشته تلاش كرديم در خصوصي‌سازي‌ پيشرفت داشته باشيم اما همراهي‌هاي لازم با ما انجام نمي‌شود.

  • مقاومت‌ها در برابر خصوصي‌سازي‌

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ گفت:كساني كه نمي‌خواهند خصوصي‌سازي‌ و واگذاري‌ها اتفاق بيفتد از هر استنباط و استدلالي براي مقاومت و مقابله با آن استفاده مي‌كنند. او گفت: متأسفانه تصوير بدي از خصوصي‌سازي‌ ترسيم مي‌شود و مردم را از خصوصي‌سازي‌ مي‌ترسانند و در برخي مواقع افرادي كه اين كار را مي‌كنند، منافعي دارند. پوري‌حسيني با بيان اينكه بايد در زمينه خصوصي‌سازي‌ اطلاع‌رساني و فضاسازي مناسب انجام شود، افزود: خصوصي‌سازي‌ براي اقتصاد ايران درمان و يكي از اركان مهم اقتصاد مقاومتي و سبك كردن دولت است. او گفت:‌ از انتقادها استقبال مي‌كنيم اما نبايد انتقاد‌ها به هوكردن تبديل شود. همچنين بايد اراده قوي در مجلس شوراي اسلامي و دولت براي تداوم خصوصي‌سازي‌ باشد.

  • چه تعداد شركت دولتي واگذار شده‌؛ چقدر باقيمانده

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ در مورد شركت‌هاي قابل واگذاري گفت: در 15سال گذشته 142هزار ميليارد تومان سهام شركت‌هاي دولتي در قالب برنامه خصوصي‌سازي‌ واگذار شده كه سهم دولت يازدهم از اين مقدار 39هزار ميليارد تومان بوده است. پوري‌حسيني افزود: از هزار و 111شركتي كه در 15سال گذشته در فهرست واگذاري‌ها قرار گرفته‌اند 71درصد آنها يا كاملا واگذار شده يا منحل يا ادغام يا ورشكسته شدند يا از فهرست خصوصي‌سازي‌ خارج شده‌اند. او ادامه داد: 11درصد از 29درصد باقيمانده هم امسال به‌علت آماده نبودن شرايط در فهرست واگذاري‌ها قرار ندارند و 18درصد بقيه شامل 211شركت در فهرست واگذاري قرار گرفته‌اند.

به گزارش همشهري، سخنان پوري‌حسيني به‌معناي اين است كه امسال كه سال آخر خصوصي‌سازي‌ است هنوز 323شركت باقي‌مانده‌اند كه بايد خصوصي شوند اما از اين تعداد211شركت براساس رأي هيأت عالي واگذاري در فهرست واگذاري قرار گرفته‌اند و نام 122شركت هم اصلا در فهرست نيامده است.

  • نحوه قيمت‌گذاري شركت‌ها

پوري‌حسيني گفت: از 78هزار ميليارد تومان سهامي كه قيمت پايه را براي آن تصويب و مزايده برگزار كرديم 70هزار ميليارد تومان را براساس ارزش خالص دارايي، قيمت‌گذاري كرديم. او افزود: فقط 13درصد در اين بخش موفق بوديم و اگر مي‌خواهيم درصد موفقيت را افزايش دهيم بايد روش قيمت‌گذاري را اصلاح كنيم.

  • دانه‌درشت‌ها

رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ با اشاره به اينكه سازمان خصوصي‌سازي‌ امسال در عمل بايد 473مزايده برگزار كند، گفت: در حوزه وزارت نفت، پتروشيمي دماوند حدود 1300تا 1400ميليارد تومان، در حوزه صنعت، معدن و تجارت مجتمع صنعتي اسفراين و آلوميناي جاجرم كه حدود 700تا 800ميليارد تومان ارزش و لوله‌گستر اسفراين كه چند صدميليارد توماني است در فهرست مزايده قرار دارند. پوري‌حسيني افزود:‌ در حوزه وزارت نيرو، نيروگاه‌هاي بسيار بزرگي ازجمله شهيد رجايي قزوين كه بيش از 3هزار ميليارد تومان ارزش دارد و 15نيروگاه ديگر كه در مجموع 20هزار ميليارد تومان ارزش دارند در فهرست واگذاري‌ها هستند. پوري‌حسيني ادامه داد: در وزارت جهادكشاورزي هم شركت‌هاي بزرگي ازجمله خدماتي، ‌حمايتي و كشت و صنعت مغان و سفيد‌رود و پرورش كرم ابريشم در اين فهرست قرار دارند.

کد خبر 337338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha