دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

در ماه‌ رمضان بسیاری از مردم نذری می‌دهند. نذری‌های خوش‌مزه‌ای مثل شله‌زرد، حلیم و انواع آش‌. خیلی از رستوران‌های کوچک و بزرگ دم افطار که می‌شود آش نذری و حلیم می‌فروشند.

دوچرخه شماره ۸۳۴

آن‌ها اين مواد غذايي را در ظرف‌هاي يك‌بارمصرف پلاستيكي مي‌ريزند؛ آن‌هم وقتي كه ديگ آش و حليم در حال غلغل‌زدن است و در نقطه‌ي جوش. آن‌ها اين مواد داغ را توي ظرف‌هاي يك‌بار‌مصرف پلاستيكي مي‌ريزند و به دست مشتري مي‌دهند. ما هم آن ها را مي‌خوريم و نمي‌دانيم با بدن خود و با طبيعت چه مي‌كنيم؟

ماه مبارك رمضان است و دراين ماه مثل سال‌هاي گذشته، مركز آموزش تخصصي و نمايشگاه دائمي سازمان مديريت پسماند به ائمه‌ي جماعات آموزش‌هايي براي‌آگاه‌سازي شهروندان مي‌دهد. در اين برنامه از ائمه‌ي جماعات خواسته مي‌شود كه به  شهروندان درباره‌ي استفاده‌ از ظرف‌هاي يك‌بارمصرف پلاستيكي هشدار دهند.

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه، هنگامه قديري، كارشناس مركز آموزش تخصصي و نمايشگاه دائمي سازمان مديريت پسماند درباره‌ي اين ظرف‌هاي پلاستيكي توضيح مي‌دهد: «اين ظرف‌ها كه براي توزيع نذري به‌كار مي‌روند، تأثيرهاي مخربي بر بدن دارند.

ظرف‌هاي يك‌بارمصرف برپايه‌ي نفت هستند. وقتي مواد غذايي با حرارت بالا در اين ظرف‌ها مي‌ريزيم، مخصوصاً موادي كه بيش از چهل درجه‌ي سانتي‌گراد حرارت دارند، مثل شله‌زرد، حليم، آش و...، ‌باعث فعل و انفعالات شيميايي مي‌شوند و دي‌اكسين آزاد مي‌شود.

اين دي‌اكسين همراه غذا وارد بدن ما مي‌شود و در بافت‌هاي چربي مي‌نشيند. بدن به‌عنوان مهاجم با آن برخورد مي‌كند و به آن حمله‌ور مي‌شود تا آن را از بين ببرد و همين باعث مي‌شود كه در بدن ما توده‌هاي بدخيم و خوش‌خيم ايجاد شود.

اين ظرف‌ها خيلي خيلي خطرناك‌اند و باعث سرطان مي‌شوند. در ضمن اين مواد محيط‌زيست را از جمله‌آب‌ و خاك را هم آلوده مي‌كنند و تجزيه نمي‌شوند.»

 

دوچرخه شماره ۸۳۳

عكس: خبرگزاري مهر

آب با طعم پلاستيك

فصل تابستان، بسياري از كودكان و نوجوانان وقتي كه براي ورزش و بازي بيرون مي‌روند با خود يك بطري پلاستيكي مي‌برند كه قبلاً در فريزر گذاشته شده و آب آن يخ زده است. قديري درباره‌ي اين كار هم توضيح مي‌دهد:

«اين ظرف‌ها  از جنس پلی‌اتیلن ترفتالات هستند. نگه‌داري آب در ظرف‌هايي مانند ظرف آب معدني و نوشابه در فريزر خطرناك است، چون آبي كه يخ مي‌بندد و به ديواره‌ها مي‌چسبد وقتي دوباره مايع مي‌شود، بخشي از مواد بطري را هم داخل آب مي‌آورد.

اين مواد براي بدن بسيار مضرند. اين ظرف‌ها را نبايد در هواي بيش از چهل درجه‌ي سانتي‌گراد و  دماي صفر و زير صفر قرار داد. بنابراين توصيه‌ي ما به كودكان ونوجوانان اين است كه آب پلاستيكي مصرف نكنيد.»

 اين كارشناس توصيه مي‌كند: «قمقمه‌هاي فلزي و فلاسك‌هايي كه درجه‌ حرارت مايعات را در سطحي مناسب نگه  مي‌دارند، بهترين ظرف‌هاي آب هستند.»

کد خبر 337174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha