همشهری آنلاین: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، عضویت ایران در شورای اجرایی سازمان بین‌المللی یونسکو را از دستاورهای این نهاد در سال گذشته دانست و گفت: تدوین دستور کار کنفرانس عمومی یونسکو، بررسی برنامه‌های کاری یونسکو و بررسی بودجه پیش‌بینی شده از جمله وظایف شورای اجرایی است.

به گزارش ایسنا، دكتر سعدالله نصیری قیداری با اشاره به دستاوردهای كمیسیون ملي يونسكو در سال 1394 اظهار کرد: در سال گذشته حضوری فعال در سی‌وهشتمین اجلاس کنفرانس عمومی سازمان یونسكو داشتیم که دستاوردهای مهمی را برای ایران به دنبال داشت که از آن جمله می‌توان به عضویت ایران در شورای اجرایی یونسکو اشاره کرد.

وی تصویب دو قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را از دیگر دستاوردهای این اجلاس نام برد و یادآور شد: این دو قطعنامه شامل مقابله با افراط‌گرایی در فضای مجازی و استفاده از بازی‌های مجازی دوستدار میراث فرهنگی بوده است.

قیداری، برگزاری مراسم اعطای جایزه ابن‌سینا برای اخلاق در علم در حاشیه برگزاری اجلاس کنفرانس عمومی به پروفسور زبتا خان دانشمند پاکستانی را از دیگر دستاوردها نام برد و ادامه داد: تصویب برگزاری گرامیداشت شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایرانی برای سال‌های 2016 و 2017 و تاسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع آبخیزداری و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک در تهران از دیگر دستاوردهای حضور ایران در سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسكو است.

دبیركل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به مزایای عضویت ایران در شورای اجرایی یونسکو توضیح داد: عضویت ایران برای دومین بار پس از انقلاب اسلامی در نوامبر 2015 در شورای اجرایی یونسکو در چارچوب توجه مجامع علمی و فرهنگی دنیا به کشورمان صورت گرفت و این عضویت این فرصت بی‌بدیل را به جمهوری اسلامی ایران می‌دهد تا به طور فعال در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های یونسکو نقش ایفاء کند.

وی افزود: برای اینكه كشور بتواند در تدوین و تکامل هنجارهای بین‌المللی، نقش مؤثری ایفا کرده و دیدگاه‌ها و نظرات خود را تثبیت کند و حضور فعال و مشارکت مؤثر در هنگام تدوین این اسناد در اجلاس‌های یونسکو و نهادهای ذیربط این سازمان داشته باشد، باید از فرصت حضور در کنفرانس عمومی و شورای اجرایی بهره‌مند باشد.

دبیركل کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر این که عضویت در شورای اجرایی یونسکو از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: چراکه این شورا در بین نهادهای اصلی یونسکو یعنی کنفرانس عمومی دبیرخانه، به دلیل اختیارات وسیع، از جایگاه ویژه‌ای به عنوان نهاد اصلی تصمیم‌‌ساز، برخوردار است.

به گفته وی، تدوین دستور کار کنفرانس عمومی و بررسی برنامه‌های کاری یونسکو و بررسی بودجه پیش‌بینی شده توسط مدیرکل برعهده شورای اجرایی است و پس از تصویب برنامه و بودجه در کنفرانس عمومی نیز نظارت بر اجرای آن بر عهده شورای اجرایی خواهد بود.

نصیری با بیان این که انتخاب دبیرکل سازمان توسط کنفرانس عمومی، بر اساس پیشنهاد شورای اجرایی صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: بنابراین با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه شورای اجرایی عضویت در آن یکی از محورهای کلیدی راهبرد ملی برای حضور فعال در یونسکو و تأثیرگذاری بر آن محسوب می‌شود؛ زیرا بدون حضور در نهادهای تصمیم‌ساز نمی‌توانیم بر تصمیمات این سازمان تأثیر بگذاریم.

کد خبر 337166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha