چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: تا حالا حساب کرده‌‌ایم ببینیم آیا آنقدر که دنبال دارایی هستیم، دنبال دانایی هم هستیم؟

دانا باشیم...

 براي كسب دارايي بيشتر، خيلي برنامه‌ريزي و تلاش مي‌كنيم اما براي دانايي چطور؟ اميرالمومنين(ع) در حكمت 147نهج‌البلاغه شريف خطاب به كميل مي‌فرمايند: «اي كميل! دانش بهتر از مال است زيرا دانش تو را حفظ مي‌كند، درحالي‌كه تو بايد مال را حفظ كني، مال به خرج‌كردن، كاهش مي‌يابد ولي دانش با صرف‌كردن افزوده مي‌شود و آنكه ساخته مال است با زوال مال از بين مي‌رود». و همچنين مي‌فرمايند: «دانش حكمفرما است، ولي مال فرمانبر».

براي كسب اين علم و دانشي كه حضرت مي‌فرمايند از مال گرانبهاتر است چكار كرده‌ايم؟ چقدر دنبال استاد و عالم دويده‌ايم؟ چقدر دود چراغ خورده‌ايم؟ چقدر تلاش كرده‌ايم از ابزار و تكنولوژي جديد به‌صورت مفيد و براي دست پيدا كردن به علم مفيد بهره بگيريم؟

زندگي ديجيتال امروز و سر زدن به شبكه‌هاي اجتماعي و چك‌كردن محتواي گروه‌ها و كانال‌هايي كه در آنها عضو شده‌ايم، شايد روزانه حجم بسيار زيادي از اطلاعات را كه اصلا احساس نيازي هم به آنها نداشته‌ايم، برايمان به ارمغان آورده است. ميزان صحت و درستي اين اطلاعات بماند، اما واقعا چقدر اين اطلاعات براي ما مفيد هستند؟ و چقدر ارزش دارد وقت خود را براي آنها صرف كنيم. اصلا آيا دقت كرده‌ايم كه چقدر از اين اطلاعات را براي بهره‌مندي خودمان و چقدر از آن را صرفا براي ارسال مجدد براي ديگران استفاده مي‌كنيم؟

اميرالمومنين(ع) در حكمت 98 نهج‌البلاغه مي‌فرمايند: «هرگاه خبري را شنيديد، پيرامون آن تفكر كنيد؛ تفكر براي عمل نه براي نقل كردن زيرا روايت‌كنندگان دانش بسيارند اما عمل‌كنندگان به آن اندك‌اند». در حكمت 372 نيز حضرت مي‌فرمايند: «دين و دنيا به 4 كس پايدار است: عالمي كه به علم خويش عمل كند، ناداني كه از آموختن ننگ ندارد، بخشنده‌اي كه از بخشش بجا دريغ نكند و فقيري كه آخرت خويش را به دنيا تباه نكند، پس اگر عالم به علم خويش عمل نكند، نادان هم از آموختن سر باز زند».

پس حقيقتا لازم و ضروري است با برنامه‌ريزي بهتري حركت كنيم و حداقل همانطور كه براي دخل و خرجمان فكر مي‌كنيم، براي علم‌آموزي و رشد دانايي خود هم برنامه دقيقي داشته باشيم و هدف تعريف كنيم. همانگونه كه براي ورودي جسم خود مراقبت‌ها و فيلترهاي گوناگوني تعريف مي‌كنيم، براي ورودي جان و انديشه خود هم مراقبي بگماريم تا هر چيزي را هم به‌عنوان علم و دانش تصور نكنيم و نهايتا به علم خود عمل كنيم.

کد خبر 337120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha