سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

در یک سال گذشته محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور ۳ بار به آمریکا سفر کرده است اما سفر این روزهای او به واشنگتن با همیشه متفاوت است.

آمریکا

اين بار جانشين وليعهد عربستان و كسي كه خيلي‌ها او را در سايه بيماري پدرش مرد اول تصميم گيرنده رياض مي‌دانند در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و اين بار به‌عنوان شخص اول هيأت ديپلماتيك سعودي‌ها به واشنگتن رفته تا نشان دهد او كسي است كه بايد با او مذاكره شود. درحالي‌كه چهره‌هاي نامزدهاي دمكرات و جمهوريخواه براي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا مشخص شده و نبرد هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ هر روز جدي‌تر مي‌شود همزمان با اين سفر گزارشي منتشر شده كه عربستان سعودي 20درصد هزينه‌هاي ستاد انتخاباتي هيلاري كلينتون را تأمين مي‌كند.

خبرگزاري رسمي اردن اين خبر را به نقل از محمد بن سلمان و همزمان با شروع ديدارهاي او با مقام‌هاي ارشد آمريكا منتشر كرد. مدت كوتاهي بعد اما اين خبرگزاري خبر خود را حذف و اعلام كرد سايت خبرگزاري هك شده است. در اين خبر محمد بن سلمان گفته بود: عربستان سعودي هميشه از احزاب دمكرات و جمهوريخواه در انتخابات آمريكا حمايت مالي داشته است و در رقابت‌هاي كنوني انتخابات آمريكا مشتاقانه 20درصد از هزينه‌هاي كمپين هيلاري كلينتون را تأمين كرده است.

در آمريكا دريافت كمك از كشورهاي خارجي براي تأثيرگذاري در انتخابات مسئله‌اي غيرقانوني به‌حساب مي‌آيد. ارتباط نزديك ميان سعودي‌ها و خانواده كلينتون مسئله‌اي پوشيده نيست و عربستان ميليون‌ها دلار به‌عنوان كمك به سازمان خيريه بيل و هيلاري كلينتون پرداخت كرده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه عربستان سعودي و مصر ميان كلينتون و ترامپ، نامزد دمكرات‌ها را براي جايگزيني اوباما ترجيح مي‌دهند. مشاور غيررسمي ستاد انتخاباتي دونالد ترامپ هم گفته است هما عابدين كه از سال‌ها پيش به‌عنوان مشاور و دستيار هيلاري كلينتون كار مي‌كرده، احتمالا جاسوس سعودي‌هاست.

  • سفر سياسي اقتصادي

رابطه واشنگتن و رياض طي يك سال گذشته بر سر مسائل مختلف تنش‌هايي جدي را تجربه كرده است و حالا فرزند پادشاه عربستان با بغلي پر از پرونده‌هاي سياسي و اقتصادي در حال گفت‌وگو با مقام‌هاي آمريكاست. او روز گذشته در محل اقامت وزير امور خارجه آمريكا با چهره‌اي متفاوت به ديدار جان كري رفت و مذاكره با باراك اوباما هم در محورهاي مختلف از خاورميانه و ايران تا نفت و اقتصاد در دستور كار قرار دارد. واشنگتن‌پست گزارش داده كه محمد بن‌سلمان با كسري بودجه هنگفت عربستان قصد دارد مقام‌هاي آمريكا را درباره برنامه خود موسوم به چشم‌انداز2030 براي وابستگي كم‌تر رياض به فروش نفت قانع كند.

اين در حالي است كه انتقادها از عربستان در داخل آمريكا به‌خاطر حمايت از تروريسم و نقش داشتن در حملات 11سپتامبر هرروز بيشتر مي‌شود. جان برنان، رئيس سيا در آستانه سفر شاهزاده سعودي براي آماده كردن شرايط درباره اسناد محرمانه تحقيقات 11سپتامبر اعلام كرد كه براساس اين اسناد عربستان سعودي نقشي در اين حملات نداشته است.

اين در حالي است كه سخنگوي وزارت كشور عربستان اعلام كرد، عامل حمله تروريستي روز يكشنبه گذشته به باشگاهي شبانه در اورلاندو، دو بار به عربستان سفر كرده بود كه شائبه ارتباط او با تروريست‌ها در اين كشور را افزايش داده است. حتي هيلاري كلينتون هم در چنين شرايطي مجبور شده كه از حامي بزرگ مالي خود انتقاد كند.

نامزد دمكرات آمريكا با محكوم كردن نقش عربستان، قطر و كويت در حمايت مالي از ايدئولوژي افراطي گفت:‌ زمان آن رسيده است كه عربستاني‌ها، قطري‌ها و كويتي‌ها شهروندانشان را از حمايت مالي سازمان‌هاي افراطي بازدارند.

کد خبر 337095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha