سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: طرح اکران‌ماه رمضان امسال در شرایطی آغاز شد که حذف ناگهانی چند فیلم پرفروش مانده از اکران نوروزی ضربه‌ای اساسی به امیدهای سینماداران و تهیه‌کنندگان زد و عملکرد دور از انتظار تازه‌ترین تجربه کارگردانی مسعود ده‌نمکی هم دقیقا نقطه مقابل بسیاری از پیش‌بینی‌ها بود.

با اين حال، فروش 500ميليوني سومين فيلم برگزيده مردم و استقبال نسبي مردم از بهترين فيلم جشنواره سي‌و‌چهارم مي‌تواند اميد را به سينماي ايران بازگرداند. به گزارش همشهري، «باركد» مصطفي كيايي كه در جشنواره سال گذشته پس از «ابد و يك روز» و «باديگارد» در رده سوم رقابت براي كسب سيمرغ بلورين فيلم برگزيده از نگاه مردم قرار گرفت، از هياهوي حذف ترانه خواننده زيرزميني و بحران تبليغات ماهواره‌اي جست و در كمتر از يك‌هفته به فروش نيم‌ميلياردي رسيد. «ايستاده در غبار» محمدحسين مهدويان به‌عنوان بهترين فيلم جشنواره هم 150ميليون تومان فروخت.

  • هشدار دوباره دادستان عمومي

روز گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از ادامه برخورد با کسانی که فیلم‌های سینمایی را در شبکه‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب و معاند تبلیغ کنند، خبر داد. وي در حاشيه نشستي كه با سرپرستان دواير نظارت زندان‌هاي تهران و قضات ناظر داشت، با اعلام اینکه طبق ماده ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای که در قالب رسانه‌ها‌ی ضد انقلاب و معاند فعالیت می‌کنند جرم است، به وظیفه پیشگیرانه‌ دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در این راستا تأکید کرد و گفت:

از وزارت ارشاد می‌خواهیم در مورد فیلم‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند تبلیغ می‌شود، ورود کند و همچنین سازمان صداوسیما و شهرداری زمینه را برای تبلیغات فراهم کنند تا فیلمسازان برای تبلیغ آثار خود سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای معاند نروند. وی تاکید کرد: دادستانی تهران با کسانی که فیلم‌های سینمایی را در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب و معاند تبلیغ كنند برخورد می‌کند و در صورت تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند از اکران اینگونه فیلم‌ها با همکاری دستگاه‌های ذیربط جلوگیری خواهد شد.

  • تأثير بليت‌هاي نيم‌بها

امير قطبي از مديران حوزه اكران و پخش درباره اين 2فيلم به همشهري مي‌گويد: «ايستاده در غبار فيلم بسيار خوبي است اما براي شناساندن خود به مخاطب نياز به تبليغات بيشتر و اكران طولاني‌تر دارد. به‌طور حتم تبليغات دهان‌به‌دهان بر فروش اين فيلم خاص تأثير مي‌گذارد. باركد هم با توجه به شناختي كه مردم از كارنامه فيلمسازي كيايي دارند، بهتر فروخته است ضمن اينكه مضمون كمدي و بازيگران شناخته‌شده فروش فيلم را بيشتر مي‌كند.»

قطبي در عين حال با ابراز نارضايتي از اكران‌ ماه رمضان امسال يادآور مي‌شود: «تا امروز كه گيشه رمضان خوب نبوده است. هر سال بليت‌هاي بعد از افطار نيم‌بها بود اما امسال مردم فقط قبل از افطار مي‌توانند بليت نيم‌بها بخرند. طبيعي است كه خانواده‌ها بيشتر بعداز افطار به سينما مي‌آيند. متأسفانه اطلاع‌رساني هم نسبت به 2سال اخير كم بوده و تلويزيون‌ تا امروز كمكي درباره طرح اكران رمضان نكرده است.»

  • ادامه اكران 2فيلم محبوب

باديگارد و ابد و يك روز با از دست دادن سينماهاي سرگروه، در طرح اكران حمايتي رمضاني همچنان روي پرده مانده‌اند. فيلم ابراهيم حاتمي‌كيا با داشتن 20سالن در ايران از مرز فروش 7ميليارد تومان گذشته و فيلم سعيد روستايي هم با 45سينما به رقم 11ميليارد تومان رسيده است.

  • رنجي كه سينما مي‌برد

محمدقاصد اشرفي، رئيس انجمن سينماداران، با اشاره به شرايط اكران فيلم‌ها در ‌ماه رمضان به همشهري مي‌گويد: «فروش پايين فيلم‌ها به‌نظرم نتيجه كمبود تبليغات است. در هفته‌هاي اخير فيلم‌هاي پرفروش را كنار گذاشتند و فيلم‌هاي تازه هم براي جذب تماشاگر به حمايت و تبليغ نياز دارند. متأسفانه تلويزيون در اين زمينه كاري نمي‌كند. تجربه نشان داده اگر آگهي فيلم‌ها و اطلاع‌رساني اكران رمضان از تلويزيون پخش شود، سود آن به همه مي‌رسد اما 2سالي است قدمي در اين زمينه برداشته نشده است. تبليغ فيلم‌ها بيشتر به‌صورت شفاهي شده و به‌نظرم فروختن بليت تمام‌بها بعد از افطار هم نمي‌تواند دليل استقبال نكردن مردم از فيلم‌هاي روي پرده باشد.»

جدول

کد خبر 337084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha