همشهری آنلاین: استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: سنبل آبی پایه‌های اقتصاد، زراعت، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند.

رشد بی‌رویه سنبل آبی، پایه‌های اقتصاد گیلان را تهدید می‌کند

به گزارش ایسنا، بیژن یعقوبی گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی پایه‌های اقتصاد، زراعت، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند و ادامه روند رشد این گیاه، موجب گسترش فقر در استان می‌شود.

وی افزود: تجربه نشان داده که در یک صد سال گذشته مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی و زیستگاه‌های آبی در دنیا وجود گیاه مهاجم سنبل آبی بوده است.

استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور در خصوص تحقیقاتش که در بخش گیاه‌پزشکی موسسه تحقیقات برنج روی علف‌های هرز و علف‌کش‌ها متمرکز بوده است، ادامه داد: سنبل آبی میزان آب آب‌بندان‌ها را ۱۴برابر تشدید می‌کند و با توجه به این که کشور ما یک منطقه خشک محسوب می‌شود، اکنون کم‌آبی مهم‌ترین تهدید برای کشور ماست.

وی تاکید کرد: ورود سنبل آبی به زیستگاه‌های آبی استان در صورت عدم توجه و کنترل آن در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله سبب نابودی تالاب‌های گیلان به ویژه انزلی و یا تالاب‌های کشور می‌شود. در صورت عدم مدیریت کارآیی آب‌بندان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و زراعت برنج با تهدید جدی مواجه می‌شود.

یعقوبی گفت: امروزه مبارزه با این علف هرز بیش از یک قرن سابقه دارد و در چند کشور از جمله آمریکا و استرالیا در پارلمان‌هایشان برای مدیریت و مبارزه با این گیاه مهاجم بودجه‌های مستقلی مصوب کرده‌اند. نگران آن هستیم که به ازای هر روز تاخیر در مدیریت این علف هرز و پراکنش آن در زیستگاه‌های کشور در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به پرداخت هزینه‌های بیش‌تر برای آن شویم.

وی با اشاره به این‌ که آب‌بندان‌ها و تالاب انزلی شریان اقتصادی استان هستند، گفت: سنبل آبی به واسطه تخریب زیستگاه‌های آب شیرین در دنیا مهاجرت میلیون‌ها انسان را رقم زده است.

یعقوبی گفت: بیم آن داریم که اگر روند رشد بی‌رویه سنبل آبی ادامه یابد دیگر چیزی به نام زراعت، ماهیگیری و گردشگری در استان نخواهیم داشت و پیامد ورود این علف هرز با وجود زیبایی ظاهری آن و فروش آن به عنوان گل، پایه‌های اقتصاد، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: تردیدی نیست که هر روز بی‌توجهی نسبت به این گیاه مهاجم هزینه‌های غیرقابل جبران را بر محیط زیست، اقتصاد و اشتغال به استان تحمیل می‌کند و پیامدهای استقرار این علف هرز چیزی جز گسترش فقر در گیلان نیست.

کد خبر 336879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha