مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام ابلاغ برنامه تشدید برخورد با اغذیه‌فروشی‌های متخلف در ‌ماه رمضان درباره مصرف‌ آش، حلیم، زولبیا و بامیه‌های غیرمجاز هشدار داد.

آش

محسن فرهادي گفت: در اين بخشنامه تكليف، وظايف همه دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي براي تشديد نظارت بر اغذيه‌فروشي‌ها، اعم از مراكز داراي مجوز و مراكز غيرمجاز و دستفروشي و نيز تغيير ساعات بازرسي از ساعات ظهر به ساعات افطار تا سحر مشخص شده است.

معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: گروه اصلي هدف اين بازرسي‌ها نيز مراكز عرضه آش، حليم، رستوران‌ها، مراكز تفريحي، مراكز تفريحي آبي، شيريني‌فروشي‌ها و قنادي‌ها و مراكز تهيه و توزيع زولبيا و باميه و شيريني‌هاي مشابه ازجمله شيريني خوشكار در شمال كشور است.

فرهادي گفت: در اين بازرسي‌ها علاوه بر كنترل كيفي مواد غذايي عرضه شده از نظر نوع روغن و مواداوليه استفاده شده، وضعيت محل ارائه و نحوه نگهداري مواد غذايي كنترل مي‌شود.

وي افزود: علاوه بر بازرسي‌هاي وزارت بهداشت، خود مردم نيز بايد مراقبت‌هاي لازم را داشته باشند به‌عنوان مثال زولبيا، باميه و‌ آش و حليم را از اماكني خريداري كنند كه در طول سال فعاليت قانوني را با دريافت مجوز و پروانه فعاليت انجام مي‌دهند و جزو برندهاي شناخته شده هستند.

معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت هشدار داد: متأسفانه در‌ ماه رمضان تعداد زيادي دستفروش يا ساير اماكني كه در طول سال فعاليت‌هاي ديگري داشته‌اند با اجاره‌كردن يك محل يا به‌صورت دوره‌گردي و دستفروشي به عرضه مواد غذايي ازجمله زولبيا و باميه يا‌ آش و حليم اقدام مي‌كنند كه ازنظر وزارت بهداشت همه اين نوع فعاليت‌ها غيرقانوني است و درصورت مشاهده جمع‌آوري مي‌شوند.

  • زولبيا، باميه و‌ آش و حليم‌هاي زيرزميني

وي گفت: گزارش‌هاي متعددي وجود دارد كه در اماكن بدون مجوز زولبيا، باميه و‌ آش و حليم، به‌صورت زيرزميني و با استفاده از مواد غذايي بي‌كيفيت و غيربهداشتي تهيه مي‌شود و اغلب در اين اماكن شرايط نگهداري بهداشتي رعايت نمي‌شود و بسياري از آنها نه‌تنها صلاحيت اين كار را ندارند بلكه حتي وسايل و ابزار لازم براي اين نوع فعاليت را نيز ندارند.

  • غذاي خانگي يا سنتي براي فريب مردم

فرهادي افزود: در برخي از اين اماكن افراد با استفاده از عناويني مانند غذاي خانگي يا سنتي و با قيمتي ارزان‌تر از مراكز مجاز به عرضه اين نوع مواد غذايي اقدام مي‌كنند كه از نظر وزارت بهداشت همه اين فعاليت‌ها خلاف و خطرناك است.

  • غذاي گرم در ظروف پليمري سرطان‌زا مي‌شود

وي درباره مراقبت‌هاي بهداشتي نذورات نيز گفت: مواد غذايي گرم كه در اين‌ماه و در هواي گرم تهيه و به‌صورت نذري ارائه مي‌شود نبايد بيش از 2 ساعت در محيط نگهداري شود و اگر بيش از اين در محيط نگهداري مي‌شود بايد در يخچال يا فريز نگهداري شود در غيراين صورت فاسد مي‌شود.

فرهادي اضافه كرد: علاوه بر آن ريختن مواد غذايي گرم در ظروف پليمري و پلي اتيلني نيز موجب آزاد شدن مواد شيميايي در غذا و سرطان زا شدن آن مي‌شود بنابراين براي توزيع مواد غذايي گرم بايد از ظروف گياهي يا آلومينيومي استفاده شود.

  • تخلفات را به 190يا 1490گزارش كنيد

وي گفت: با توجه به اينكه تعداد دستفروش‌ها و اماكن غيرمجاز ارائه مواد غذايي در‌ ماه رمضان بسيار زياد است از مردم مي‌خواهيم در وهله اول از اين مراكز خريد نكنند و در قدم بعدي با تماس با شماره 190يا 1490 مورد تخلف را گزارش كنند تا در اسرع وقت پيگيري و با متخلفان برخورد شود. فرهادي افزود: اگر مركز ارائه مواد غذايي آلوده، داراي مجوز باشد، مطابق قانون به آن واحد صنفي تذكر داده يا به مراجع قانوني معرفي مي‌شود و اگر دستفروش يا بدون مجوز باشد با همكاري نيروي انتظامي جمع‌آوري مي‌شوند.

کد خبر 336848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha