یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقدار خوابی که افراد به آن نیاز دارند و الگوی مراحل خواب شبانه آنان نیز با با افزایش سن تغییر می‌کند، و کودک شما نیز در گذر از سال‌های پیش‌دبستان به سال‌های دبستان از این قاعده مستثنا نیست.

sleep

کودکان پیش‌دبستانی به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند. کودکان در این سن به علت اینکه نسبت به دوران نوپایی‌شان در طول روز چرت نمی‌زنند، ممکن است کمی زودتر بخوابند.

اما در همین سن است که کودکان ممکن است پدیده‌ای به نام «بی‌خوابی رفتاری» را بروز دهند. کودک در این حالت شروع به آزمودن والدین از لحاظ تعیین حدود زمان خواب می‌کند و والدین باید از این رفتار آگاه باشند.

کودک در این حالت، ممکن است به بهانه‌هایی مانند تشنه بودن یا اینکه او را باید بغل کنند، از خوابیدن خودداری کند.

والدین بدون توجه به این رفتارها حد زمانی خواب برای کودک تعیین کنند، زیرا اگر والدین به خواسته‌های کودک تسلیم شوند، بی‌خوابی رفتاری او تشدید می‌شود.

کودکان دبستانی نیاز به ۹ تا ۱۱ ساعت خوابیدن در شب دارند و اغلب کودکان هم در این سنین به همین مقدار توصیه‌شده می‌خوابند 

 برخی از کودکان دبستانی ممکن است دچار ترس‌های شبانه مانند هراس از تاریکی شوند. هم کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی تخیلی غنی دارند. مشکلاتی مانند کابوس و خرخر کردن هم  نیز ممکن است بر خواب کودک در این سنین تاثیر بگذارند.

مقدار زیادی از خواب کودکان در سنین دبستان شامل مرحله خواب با امواج آهسته یا خواب عمیق (نوعی از خواب غیر REM) می‌گذرد.

این نوع خواب بسیار نیروبخش است و در نتیجه کودکان دبستانی در طول روز بسیار هشیار هستند. بنابراین اگر یک بچه دبستانی اغلب در سر کلاس چرت بزند، یعنی احتمالا خواب شبش کافی نیست.

 نداشتن خواب کافی شبانه می‌تواند کارکرد تحصیلی کودک را کاهش دهید و همچنین باعث اختلال در توجه، تمرکز، تصمیم‌گیری و توانایی حل مسئله شود.

کم خوابیدن کودک در شب همچنین ممکن است به تحریک‌پذیری یا حتی بیش‌فعال شدن او در طول روز بینجامد.

بنابراین والدین باید برنامه خواب منظمی چه در طول روزهای هفته و  آخر هفته برای کودکشان ایجاد کنند. مدت خواب نباید بیش از ۱ تا ۲ ساعت در روزهای هفته نسبت به تعطیلات آخر هفته متغیر باشد.

کد خبر 336831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha