همشهری آنلاین: به زودی شاهد خانه‌ها و اداراتی خواهیم بود که گرمایش و نوردهی قسمت‌های مختلف آن به طور هوشمندانه و بر اساس نیاز لحظه‌ای تأمین می‌شود.

گرمایش و نوردهی هوشمندانه بر اساس شمار ساکنین ساختمان

به گزارش مهر، گروهی از محققان در ایتالیا دست به ابتکار عمل بی‌سابقه ای زده‌اند و با نصب حسگرهای مختلف در گوشه و کنار خانه شرایطی را فراهم آورده‌اند که سیستم روشنایی و گرمایشی به طور خودکار و با توجه به شمار افرادی که در آنجا حضور دارند تنظیم شود. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجهی می‌شود.

محققانی که این فناوری جدید را ابداع کرده‌اند معتقدند که هم اکنون انرژی قابل توجهی برای تأمین گرمایش، سرمایش و نوردهی بخش‌های زیادی از خانه‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری درحالی به کار گرفته می‌شود که عملا خالی از جمعیت هستند و این یعنی اتلاف چشمگیر انرژی.

در این نگرش جدید حسگرها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. در حقیقت آنها هستند که تعیین می‌کنند با توجه به شمار افرادی که در گوشه‌ای از خانه تجمع کرده‌اند چه میزان روشنایی و گرمایش یا سرمایش لازم است.

پیش‌بینی می‌شود با استفاده از این روش نوین تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

قرار است این فناوری جدید در تورینوی ایتالیا به کار گرفته شود. سیستمی که مبنای عمل این فناوری را تشکیل می‌دهد به فاکتورهای مهمی نظیر شمار افراد حاضر در محل، دما و سطح دی اکسید کربن تولید شده حساس است. این اطلاعات از طریق حسگرهای نصب شده در محیط جمع‌آوری می‌شود.

کد خبر 336645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha