رئیس سازمان زندان‌های کشور این روزها بیشتر از همیشه به موضوع مجازات‌های جایگزین توجه می‌کند یا می‌شود گفت دست‌کم اظهارنظر او درباره این موضوع بسیار بیشتر شده است.

پس از آنكه اصغر جهانگير چهارشنبه گذشته به‌طور ضمني از بي‌توجهي قضات به صدور احكامي مبتني بر مجازات جايگزين گلايه كرد، اين بار و در جمع خبرنگاران توجه به اين موضوع را باعث كاهش آمار حبس موقت و در نهايت افزايش آمار كل جمعيت كيفري كشور دانست.

رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي با بيان اينكه افراد داخل زندان‌ها، تحت قرار يا محكوم هستند، گفت: تلاش داريم ميانگين ورود افراد تحت قرار به زندان‌ها كاهش يابد و تا حد امكان از مجازات‌هاي جايگزين در اين موارد استفاده شود تا بي‌جهت افراد براي زمان‌هاي كوتاه وارد زندان نشوند.سال گذشته 250هزار نفر از زندانيان، كساني بودند كه كمتر از 10روز در زندان ماندند و آزاد شدند. وقتي كسي 10روز تحت قرار بازداشت شود، انگ زنداني به وي مي‌خورد و جامعه به چشم يك زنداني به او نگاه مي‌كند.

رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي، همچنين موجودي فعلي زندان‌هاي كشور را حدود 213هزار نفر اعلام كرد و افزود: هم‌اكنون بازداشتگاهي وجود ندارد كه زيرنظر سازمان زندان‌ها نباشد.بازداشتگاه‌ها تا زماني كه كد شناسه از سازمان زندان‌ها نگيرند، امكان پذيرش زنداني را ندارند. هم‌اكنون بازداشتگاه‌هايي داريم كه ساخته شده و دنبال گرفتن كد شناسه از سازمان زندان‌ها هستند. اين بازداشتگاه‌ها بايد مورد بررسي قرار گيرند مبني بر اينكه آيا شرايط و استانداردهاي لازم و پيش‌بيني شده در قانون را دارند يا خير؟ اگر شرايط لازم را داشته باشند، تأييد مي‌كنيم و مي‌توانند استفاده كنند. علاوه بر اين، مسئولان بازداشتگاه‌ها فقط با ابلاغ سازمان زندان‌ها مي‌توانند مشغول شوند يعني اگرچه نيروي انتظامي بازداشتگاهي را ساخته اما زماني مي‌تواند استفاده كند كه مسئول بازداشتگاه با ابلاغ سازمان زندان‌ها مشغول به‌كار شود.

کد خبر 336591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha