چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

اطلاعات تازه منتشر شده در رسانه‌های آمریکا نشان می‌دهد سازمان ملل متحد و در راس آن بان کی مون دبیر کل این سازمان در پی دریافت پیام‌های تهدیدآمیز مقام‌های عربستان سعودی، روز سه‌شنبه نام این کشور را از لیست سیاه کشورهایی که دست به کشتار کودکان می‌زنند حذف کرده است.

بان کی

ديروز وب سايت «فارين پاليسي» گزارش داد كه طي روزهاي گذشته در چندين مرحله پيام‌هاي تهديدآميز مقام‌هاي ارشد وزارت امور خارجه عربستان و شخص عادل الجبير، وزير خارجه اين كشور، خطاب به بان كي مون باعث شده دبير كل دستور حذف نام عربستان از ليست سياه را صادر كند. اين گزارش در رسانه‌هاي آمريكا بازتاب گسترده‌اي داشته و باعث شده بسياري از گروه‌هاي حقوق بشري، سازمان ملل و بان كي مون را مورد انتقاد قرار دهند.

روز شنبه، سازمان ملل متحد با انتشار گزارشي اعلام كرد عربستان و متحدانش در ائتلاف عربي عليه يمن، مسئول كشتار بيش از 60درصد از هزار و 953كودك يمني هستند كه طي يك سال گذشته در اين كشور كشته شده‌اند. عربستان و ائتلاف عربي از اوايل فروردين سال گذشته جنگي را عليه يمن به راه انداختند كه طبق آمار رسمي سازمان ملل تاكنون بيش از 9هزار كشته به جا گذاشته است.

اما نام عربستان تنها براي 4روز در ليست سياه سازمان ملل باقي ماند. فارين پاليسي در گزارش خود مي‌نويسد كه مقام‌هاي عربستان روز دوشنبه با ارسال پيام‌هايي به بان كي مون اعلام كرده‌اند درصورتي كه بلافاصله نام اين كشور و متحدانش را از ليست سياه خارج نكند، تمام كمك‌هاي مالي‌اش به سازمان ملل و نهادهاي زيرمجموعه‌اش را قطع خواهد كرد. تهديد سعودي‌ها كارساز شد و دبيركل سازمان ملل روز سه‌شنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد نام عربستان را از ليست سياه خارج كرده است.

در گزارش فارين پاليسي آمده كه مقام‌هاي سعودي همچنين سازمان ملل را تهديد كرده‌اند كه از نفوذشان در سازمان كنفرانس اسلامي استفاده خواهند كرد تا ديگر كشورهاي عربي نيز روابط مالي‌شان را با سازمان ملل قطع كنند.
بررسي اسناد مالي منتشر شده از سوي سازمان ملل نشان مي‌دهد، بودجه تأميني از سوي عربستان جزو بودجه‌هاي پرداختي نه چندان بالا از سوي كشورهاي عضو است. عربستان سالانه حدود 17ميليون دلار در اختيار سازمان ملل و ماموريت‌هاي صلحباني آن مي‌گذارد، درحالي‌كه بودجه سالانه اين سازمان رقمي بيش از 11ميليارد دلار است.

  • تهديد سازمان ملل، رويه‌اي كه ادامه دارد

تهديد سازمان ملل از سوي يكي از اعضا و تسليم اين سازمان در برابر آن براي نخستين بار اتفاق نمي‌افتد. سال گذشته هم آمريكا با تهديد به قطع بودجه سازمان ملل و كمك‌هاي مالي‌اش به ماموريت‌هاي حفاظت صلح اين سازمان خواستار حذف نام رژيم صهيونيستي از ليست سياه كشورهاي قاتل كودكان شد.

در تجاوز 50روزۀ اسرائيلي‌ها به نوار غزه كه اواسط تيرماه 1393آغاز شد، حدود 2هزار و 200فلسطيني كشته شدند كه 577نفر آنها كودك بودند. بيش از 3هزار كودك هم در اين حمله زخمي شدند. فعالان حقوق بشري، اين رويكرد در ميان كشورها را سوءاستفاده از موقعيت خود در سازمان ملل و بازي با اهداف تعيين شده براي سازمان ملل كه حفظ صلح و امنيت بين‌المللي و اقدامات بشردوستانه است، دانسته‌اند.

  • سياست خارجي آمريكا، گروگان سعودي ها

عربستان سعودي با اعمال فشار مالي به سازمان ملل، تنها در كنترل سياستگذاري در اين سازمان موفق نبوده است؛ سعودي‌ها با تهديد آمريكا نيز توانسته‌اند سياست خارجي اين كشور را به گروگان بگيرند. طي ماه‌هاي اخير جامعه آمريكا و رسانه‌هاي اين كشور، با توجه به مدارك منتشر شده در رابطه با نقش مقام‌هاي سعودي در حملات تروريستي 11سپتامبر، خواستار توقيف اموال عربستان در آمريكا شده‌اند. عربستان در مقابل، تهديد كرده بيش از 750ميليارد دلار دارايي‌اش را از آمريكا بيرون خواهد كشيد.

بلومبرگ اوايل هفته جاري گزارش داد كه اسناد تازه منتشر شده در آرشيو ملي آمريكا نشان مي‌دهد 40سال پيش براساس مذاكرات محرمانه‌اي ميان شاه فيصل بن عبدالعزيز، شاه عربستان و آمريكايي‌ها دو طرف توافق كردند تا آمريكا نفت عربستان را خريداري كند، در مقابل به اين كشور سلاح بفروشد و عربستان سود فروش نفت خود را در آمريكا سرمايه‌گذاري كند. اين سرمايه‌گذاري كه در قالب خريد اوراق قرضه از خزانه آمريكا درنظر گرفته شده بود باعث شده طي تمام اين سال‌ها آمريكايي‌ها به عربستان مقروض مانده و مقام‌هاي سعودي به اين طريق بتوانند اهرم فشاري در سياست خارجي آمريكا داشته باشند.

کد خبر 336466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha