همشهری آنلاین: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹۰درصد بیمارستان های کشور به دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های عفونی مجهز شدند.

به گزارش ايرنا، خسرو صادق نیت با اعلام این خبر افزود: فقط 10درصد بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی دستگاه بی خطر ساز زباله‌های عفونی بیمارستانی را ندارند یا این دستگاه را خریداری کرده و هنوز فعال نکرده اند و 90 درصد بیمارستان‌های کشور زباله های بیمارستانی را بی خطر می‌کنند تا به صورت زباله عادی دفع شود.

وی گفت: البته ممکن است دستگاه بی خطرساز زباله در برخی از بیمارستان‌ها به خوبی کار نکند یا ظرفیت لازم را برای دفع زباله های آن بیمارستان نداشته باشد که این موضوع را به طور مرتب در وزارت بهداشت رصد و پیگیری می کنیم.

صادق نیت افزود: در برخی بیمارستان‌ها نیز دستگاه بی خطر ساز زباله خراب شده و نیاز به تعمیر دارد که تذکرات لازم برای تعمیر دستگاه به این بیمارستان‌ها داده شده و اگر به موقع برای تعمیر اقدام نکنند، جریمه می شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: به تعداد دیگری از بیمارستان ها نیز به علت اینکه ظرفیت دستگاه بی خطرساز زباله آنها کم و ناکافی است، تذکر داده شده است و اگر این بیمارستان‌ها به تذکرات توجه نکنند، برخوردهای قانونی با آنها صورت می‌گیرد.

صادق نیت گفت: برخورد وزارت بهداشت با این تخلفات این است که درجه اعتبار آن بیمارستان کاهش پیدا می کند. این مساله تاثیر جدی بر روی تعرفه و دریافتی آن بیمارستان خواهد داشت.البته درصد بیمارستان هایی که چنین تخلفاتی دارند بسیار کم است.

وی درباره تفکیک زباله های بیمارستانی از زباله‌های عادی در بیمارستان‌ها نیز توضیح داد: نظارت جدی دیگر وزارت بهداشت در زمینه تفکیک درست زباله های عفونی از زباله های غیر عفونی و نیز زباله های شیمیایی و اجسام برنده از زباله های عادی است.

صادق نیت گفت: تفکیک این زباله ها در مبدا هم حجم زباله های غیر عادی را کاهش می دهد و هم کار انتقال را آسان و ارزان می‌کند.
وی درباره میزان رعایت اصل تفکیک زباله در بیمارستان‌ها توضیح داد: اکثر بیمارستان ها کار تفکیک را در مبدا انجام می‌‌دهند، آمار عملکرد تک تک بیمارستان‌ها از این نطر در وزارت بهداشت وجود دارد و به بیمارستان‌هایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، از طریق معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تذکرات لازم داده شده است.

حدود 900 بیمارستان در کشور وجود دارد که نزدیک به 580 بیمارستان آن دولتی است.

زباله‌های بیمارستانی البته محدود به بیمارستان‌ها نمی‌شود، درمانگاه‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌ها نیز زباله‌های شیمیایی یا عفونی دارند که میزان رعایت اصول تفکیک و بی خطرسازی زباله در این مراکز نسبت به بیمارستان‌ها کمتر است.

کد خبر 336380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha