سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - سیداحمد واحدی: ایرانی‌ها، دومین مشتریان وفادار نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام هستند. این یعنی اغلب دارندگان تلفن هوشمند در ایران از این نرم‌افزار برای تبادل پیام و ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند.

 تلگرام كه ابتدا تنها يك نرم‌افزار ساده ارتباطي بود با رشد و توسعه روزبه‌روز و سريع و افزودن امكانات مختلف، كم‌كم از قالب يك نرم‌افزار صرفا پيام‌رسان خارج شد و كاركردي شبيه يك شبكه اجتماعي به‌خود گرفت. اين اتفاق در كنار امنيت نسبي، رايگان بودن و مسدود نبودن آن باعث اقبال بسياري از ايرانيان به اين اپليكيشن روسي شد.

استفاده‌كنندگان از تلگرام در هر مرحله از رشد و توسعه نرم‌افزاري، كاركرد ويژه‌اي براي آن درنظر گرفتند. ساخت كانال، آخرين ايده جذابي بود كه توسط توسعه‌دهندگان تلگرام، اجرا و توسط تقريبا همه كاربران ايراني استقبال شد. هر كس متناسب با علاقه و تخصص و توان خود يك يا چند كانال راه انداخت. به مرور كانال‌ها شدند ابزار ارتباطي شركت‌ها، مؤسسات و ارگان‌هاي دولتي و غيردولتي. شبكه‌هاي تلويزيوني و رسانه‌هاي خبري هم براي ارتباط با مخاطبانشان ناگزير به راه‌اندازي كانال شدند و خيلي از اين كانال‌ها با مخاطبان چندصد هزارتايي منبع درآمد‌هاي زياد گردانندگانشان شدند. علاوه بر اين، روزبه‌روز به تعداد كانال‌هاي مختلف سرگرمي و اطلاع‌رساني و خبري و... افزوده شد. تا اينجاي ماجرا خيلي عجيب نيست.

اتفاق عجيب، تغيير هويت كانال‌هاي تلگرام توسط ماست. بعضي از ما اين روزها داريم از كانال‌هاي تلگرام به‌عنوان وبلاگ استفاده مي‌كنيم. خيلي‌هايمان دوست داريم محتوا توليد كنيم و فارغ از ارزش اين محتواي شخصي براي ديگران، با دعوت آنان سليقه خودمان را به خوردشان مي‌دهيم. خيلي‌هايمان هم نه‌تنها هيچ محتواي خاصي توليد نمي‌كنيم بلكه تنها با عضو‌كردن دوستانمان در كانال شخصي‌مان داريم مطالب تكراري و به درد نخور گروه‌ها و كانال‌هاي ديگر را مجددا برايشان سرو مي‌كنيم. كانال‌ها اين روزها شخصي شده‌اند و هر كسي كه بيشتر از چند ده‌نفر دوست و رفيق و آشنا دارد هوس راه‌اندازي يك كانال شخصي به سرش مي‌زند و رفقايش را مستفيض مي‌كند.

وبلاگ‌ها كه دوراني شكوه و بزرگي خاصي داشتند هيچ وقت خود را به كسي تحميل نمي‌كردند اما كانال‌هاي شخصي اين روزهاي تلگرام، دارند خودشان را به من و شما تحميل مي‌كنند. در روزگار مزاحمت‌هاي مختلف كانال‌هاي پوچ و بي‌هويت و بعضا غيراخلاقي تلگرام، اين كانال‌هاي شخصي دوست و آشنا هم دارند به حريم خصوصي‌مان آسيب مي‌زنند؛ كانال‌هايي كه رودربايستي با صاحبانشان باعث مي‌شود نتوانيم به سادگي تركشان كنيم. ما بايد در فضاي مجازي از هر محتوايي كه لازم و مفيد مي‌دانيم استفاده كنيم و دريافت زوري محتواي بي‌ارزش و كم‌ارزش و حتي باارزش رسانه‌هاي دست‌ساز دوست و رفيق، نقض يك رفتار منطقي است.

تلگرام با همه امكاناتش قرار نيست كاركردي شبيه وبلاگ داشته باشد. اگر شما فكر مي‌كنيد محتواي جذابي براي ارائه به رفقايتان داريد، وبلاگ‌ قديمي‌تان را زنده كنيد و فقط براي اطلاع‌رساني به‌روز‌شدنش مزاحم تلگرام رفقا بشويد. حتي اگر حال و حوصله وبلاگ‌نويسي را هم نداريد و يا دوست داريد كانال خودتان را داشته باشيد، لينك عضويتش را براي رفقايتان بفرستيد تا فقط كسي كه دوست دارد از مطالب‌تان استفاده كند، عضو كانالتان شود.
لطفا رسالت سنگين «هر كاربر، يك كانال تلگرام» را بي‌خيال شويد.

کد خبر 336242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha